-
31. Data: 2009-09-27 12:33:30
Temat: Re: JPEG vs RAW - Dynamic Range | 450D
Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>
Użytkownik "januszek" <j...@p...irc.pl> napisał w wiadomości
news:slrnhbuf73.f15.januszek@gimli.mierzwiak.com...
> marcin.STIG.saldat napisał(a):
>
>> Aaaa... To Ty nalezysz do tych osob, co widza roznice miedzy TIFFem
>> 8-bit a 16-bit? :D
Nie, należę do tych osób, które wiedzą nieco o binarnym systemie liczenia i
przetwarzaniu sygnałów.
>
> Może ma 32 bitowy monitor ;P
Nie, wiem jak 16-bitowego TIFF-a wykorzystać nie widząc tego od razu na
monitorze. A jeżeli chcesz wiedzieć, to dostępne są w handlu monitory więcej
niż 8-bitowe. Karty też. Nie pytaj więc, bo się dowiesz, że ktoś ma.
>
Widzę różnicę między 8 i 16 bitowyn TIFF, dlatego, że w aparacie jest
tworzony obraz o liczbie bitów równej ilości bitów przetwornika A/D.
Czyli 12, 14 lub 16 bitów. W taniutkich aparatach jest to 10 bitów.
Nie można 12-bitowego obrazu bezstratnie zapisać na 8 bitach. Na 16 można.
16 bitowy tiff ma szansę pomieścić (dla 10..14 bitowego A/D z nadmiarem)
wszystkie informacje uzyskane z matrycy - tak jak RAW - z pewną redundancja
wynikającą z dekodowania koloru.
JPG jest z definicji 8 bitowy. Ustawiając odpowiednio tablice kompresji
można JPG uczynić bezstratnym (choć zawsze dostaniemy szumy przetwarzania
DCT-RDCT). Wówczas zakres tonalny będzie dokładnie taki sam jak w 8-bitowym
TIFF-ie. Zmieniając tabele - pozostawiamy zakres i wprowadzamy szumy w
zamian za wielkość pliku.
p.s. Szum rozumiem tu tak, jak rozumie sie to w DSP.
-
32. Data: 2009-09-27 12:47:22
Temat: Re: JPEG vs RAW - Dynamic Range | 450D
Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>
Użytkownik "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> napisał w wiadomości
news:h9nsi9.1ac.1@teren.hamstera.pl...
> Rzecze Marcin [3M]:
>
>>> A Ty znów przybredzasz. JPG ze swoją stratną kompresją zapisu nie ma z
>>> tym
>>> nic wspólnego, Tiff wyglądałby dokładnie tak samo.
>>>
>> 16-bitowe - nie.
>
> Była mowa o kompresji a nie liczbie bitów.
Kompresja w JPG polega na ograniczeniu ilości bitów - tyle, że dla
współczynników DCT. To daje największy "zysk" kompresji.
Choć rozumiem Twoją uwagę.
Mnie chodzi o to, że 8-bitowy JPG i TIF ma te same możliwości dot.
rejestracji rozpiętości i ilości progów kwantyzacji.
16-bitowy TIFF ma takie same lub większe możliwości niż RAW.
-
33. Data: 2009-09-27 12:59:16
Temat: Re: JPEG vs RAW - Dynamic Range | 450D
Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>
Rzecze Marcin [3M]:
> Kompresja w JPG polega na ograniczeniu ilości bitów - tyle, że dla
> współczynników DCT. To daje największy "zysk" kompresji.
Wiem na czym polega kompresja JPG.
> Mnie chodzi o to, że 8-bitowy JPG i TIF ma te same możliwości dot.
> rejestracji rozpiętości i ilości progów kwantyzacji.
> 16-bitowy TIFF ma takie same lub większe możliwości niż RAW.
Ale XX YY jak zwykle przywalił głupotę żeby tylko coś napisać.
--
Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment
Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com
-
34. Data: 2009-09-27 13:43:43
Temat: Re: JPEG vs RAW - Dynamic Range | 450D
Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>
Marcin Debowski napisal:
> No dobrze, sporo już wyjaśniono, ale co właściwie leży na przednim
> siedzeniu?
Tam cos lezy? Ja widze przyssawke na szybie :)
--
Pozdrawiam,
Jacek
-
35. Data: 2009-09-27 13:53:50
Temat: Re: JPEG vs RAW - Dynamic Range | 450D
Od: de Fresz <d...@N...pl>
On 2009-09-27 14:33:30 +0200, "Marcin [3M]" <m...@g...pl> said:
>>> Aaaa... To Ty nalezysz do tych osob, co widza roznice miedzy TIFFem
>>> 8-bit a 16-bit? :D
> Nie, należę do tych osób, które wiedzą nieco o binarnym systemie
> liczenia i przetwarzaniu sygnałów.
To fajnie, że masz podkład teoretyczny.
>> Może ma 32 bitowy monitor ;P
> Nie, wiem jak 16-bitowego TIFF-a wykorzystać nie widząc tego od razu na
> monitorze. A jeżeli chcesz wiedzieć, to dostępne są w handlu monitory
> więcej niż 8-bitowe.
Pokaż monitor, który _wyświetla_ więcej niż 8 bitów.
> Karty też.
Podasz przykłady toru video zdolnego do wyświetlenia więcej niz 8 bitów
z aplikacji graficznych?
> Widzę różnicę między 8 i 16 bitowyn TIFF, dlatego, że w aparacie jest
> tworzony obraz o liczbie bitów równej ilości bitów przetwornika A/D.
> Czyli 12, 14 lub 16 bitów. W taniutkich aparatach jest to 10 bitów.
> Nie można 12-bitowego obrazu bezstratnie zapisać na 8 bitach. Na 16 można.
Niby masz taki porządny podkład z teorii, a mieszasz zakres dynamiki z
gęstością zapisu danych...
> 16 bitowy tiff ma szansę pomieścić (dla 10..14 bitowego A/D z
> nadmiarem) wszystkie informacje uzyskane z matrycy - tak jak RAW - z
> pewną redundancja wynikającą z dekodowania koloru.
Pokażesz to na praktycznym przykładzie?
--
Pozdrawiam
de Fresz
-
36. Data: 2009-09-27 13:54:30
Temat: Re: JPEG vs RAW - Dynamic Range | 450D
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Sat, 26 Sep 2009 18:24:10 +0200, CSM wrote:
>Ostatnio coś mnię wzięło do robienia RAWów. Ale to co dzisiaj zobaczyłem, po
>protsy przeszło moje najczarniejsze oczekiwania.
>1. JPEG wprost z aparatu... trochę podkręcone kolory i ostrość... Popatrzcie
>na niebo! Coś widzicie? http://members.chello.pl/xt/dr1.jpg
>
>2. RAW wprost z aparaty. Konwerter Google Picasa 3.x.
>http://members.chello.pl/xt/dr2.jpg
>Widzę niebo!!
Widzisz niebo, ale nie widzisz drogi :-)
Chciales zobaczyc niebo, to trzeba bylo skierowac obiektyw w niebo,
aparat by dobral parametry do nieba :-)
>To są najbardziej skrajne przypadki. Jeżeli tak jest częściej no na jaki
>ch*j jest w tym aparacie JPG, który po prostu niszczy rozpiętość tonalną i
>jak również kontrastowe detale (niebo/cienie)... ?
Aparat ma .. nie wiem 12, 16 bitow ? a JPG 8.
Cos sie musi stracic.
Kiedys sie zdenerwuja, zrobia jpg 16 bitowy.
A potem bedziesz mial problem, bo monitory i naswietlarki nadal 8
bitowe i to samo zdjecie mozna ogladac na pare sposobow.
>Pozdrawiam - zirytowany 450D user...
A czym sie tu denerwowac - kup wieksza karte :-)
J.
-
37. Data: 2009-09-27 14:13:18
Temat: Re: JPEG vs RAW - Dynamic Range | 450D
Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl>
J.F. pisze:
>> To są najbardziej skrajne przypadki. Jeżeli tak jest częściej no na
jaki
>> ch*j jest w tym aparacie JPG, który po prostu niszczy rozpiętość tonalną i
>> jak również kontrastowe detale (niebo/cienie)... ?
>
> Aparat ma .. nie wiem 12, 16 bitow ? a JPG 8.
> Cos sie musi stracic.
>
> Kiedys sie zdenerwuja, zrobia jpg 16 bitowy.
Już zrobili. JPEG2000 obsługuje zapis 16bit na kanał.
--
Andrzej Libiszewski; JID: andrea/at/jabster.pl, GG: 5289118
"It is a proud and lonely thing to be a prince of Amber, incapable of
trust. I wasn't real fond of it just then, but there I was".
-
38. Data: 2009-09-27 14:18:01
Temat: Re: JPEG vs RAW - Dynamic Range | 450D
Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl>
de Fresz pisze:
>
>> Karty też.
>
> Podasz przykłady toru video zdolnego do wyświetlenia więcej niz 8 bitów
> z aplikacji graficznych?
>
Stareńkie karty graficzne Matrox Parhelia miały (mają) możliwość
wyświetlania obrazu z precyzją 10 bitów na kanał.
--
Andrzej Libiszewski; JID: andrea/at/jabster.pl, GG: 5289118
"It is a proud and lonely thing to be a prince of Amber, incapable of
trust. I wasn't real fond of it just then, but there I was".
-
39. Data: 2009-09-27 14:22:26
Temat: Re: JPEG vs RAW - Dynamic Range | 450D
Od: de Fresz <d...@N...pl>
On 2009-09-27 16:18:01 +0200, Andrzej Libiszewski
<a...@g...USUNTO.pl> said:
>>> Karty też.
>>
>> Podasz przykłady toru video zdolnego do wyświetlenia więcej niz 8 bitów
>> z aplikacji graficznych?
>>
>
> Stareńkie karty graficzne Matrox Parhelia miały (mają) możliwość
> wyświetlania obrazu z precyzją 10 bitów na kanał.
A aplikacje w jakiej rozdzielczości bitowej wysyłają do nich sygnał?
--
Pozdrawiam
de Fresz
-
40. Data: 2009-09-27 14:32:24
Temat: Re: JPEG vs RAW - Dynamic Range | 450D
Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl>
de Fresz pisze:
> On 2009-09-27 16:18:01 +0200, Andrzej Libiszewski
> <a...@g...USUNTO.pl> said:
>
>>>> Karty też.
>>>
>>> Podasz przykłady toru video zdolnego do wyświetlenia więcej niz 8
>>> bitów z aplikacji graficznych?
>>>
>>
>> Stareńkie karty graficzne Matrox Parhelia miały (mają) możliwość
>> wyświetlania obrazu z precyzją 10 bitów na kanał.
>
> A aplikacje w jakiej rozdzielczości bitowej wysyłają do nich sygnał?
>
Takiej, na jaką system pozwoli.
--
Andrzej Libiszewski; JID: andrea/at/jabster.pl, GG: 5289118
"It is a proud and lonely thing to be a prince of Amber, incapable of
trust. I wasn't real fond of it just then, but there I was".