  • 1. Data: 2009-09-26 15:38:11
    Temat: Czyszczenie matrycy cd. XXX
    Od: Jan <j...@w...pl>

    Wiem, czytałem, ale nigdzie nie trafiłem na cenę tej usługi,
    ani też na doradzenie, gdzie to robią szybko, tanio i skutecznie.
    Może choć cenę mi kto poda? Z jakiejś firmy łatwo znajdowalnej?
    W obcym kraju chcą 40 euro. Ja jestem przed pierwszym czyszczeniem,
    ale muszę je już zrobić. Wolałbym na początek trafić dobrze.
    Zanim się odważę sam. Chodzi o nikona D80.

    Uszanowanie dla znawców,

    Jan

  • 2. Data: 2009-09-26 15:59:41
    Temat: Re: Czyszczenie matrycy cd. XXX
    Od: "m0w" <c...@g...pl>

> [...]
    > ale muszę je już zrobić. Wolałbym na początek trafić dobrze.
    > Zanim się odważę sam. Chodzi o nikona D80.

    Najlepiej zainwestować w alkohol metylowy wysokiej czystości i specjalne
    bibułki
    niepylące.
    Pocztać trochę na forach jak to sie robi i czyścić samemu.
    Nigdy nie wiesz kiedy się może matryca zabrudzić, więc warto móc ją
    wyczyścić
    kiedy się zechce. To w sumie dość łatwe i bezpieczne. Nie polecam tylko
    czyścic byle czym,
    bo można bardziej zabrudzić.

  • 3. Data: 2009-09-26 16:09:40
    Od: "Benek" <a...@g...pl>

    Użytkownik "m0w" <c...@g...pl> napisał w wiadomości

    Ja mam 3 letniego olympusa E-500 i chcę oddać go do czyszczenia /
    sprawdzenia ile taka usługa kosztuje ?
    Na matówce widzę przez wizjer jakieś plamki i jak by może bez zasadne
    wrażenie o pogorszeniu jakości zdjęć pewnie po prostu wiem że nie zmienie
    szybko puszki więc chcę przedłużyć jej
    żywot :)

  • 4. Data: 2009-09-26 18:07:31
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Benek pisze:

    > Na matówce widzę przez wizjer jakieś plamki i jak by może bez zasadne
    > wrażenie o pogorszeniu jakości zdjęć pewnie po prostu wiem że nie

    Matówka to nie matryca i śmieci na matówce nie mają wpływu na zdjęcia.

  • 5. Data: 2009-09-27 15:57:20
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "m0w" <c...@g...pl> wrote in message

> [...]
    > kiedy się zechce. To w sumie dość łatwe i bezpieczne. Nie polecam tylko
    > czyścic byle czym, bo można bardziej zabrudzić.

    Czy czyszczenie matrycy jest łatwiejsze w lustrzankach niż
    w takim np. Powershot G9? Czy jak się wyjmie obiektyw
    to matryca jest tam "na widoku"?

  • 6. Data: 2009-09-27 16:19:03
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Pszemol" <P...@P...com> napisał:

> [...]
    > Czy czyszczenie matrycy jest łatwiejsze w lustrzankach niż
    > w takim np. Powershot G9? Czy jak się wyjmie obiektyw

    Przede3 wszystkim w G9 znacznie trudniej jest wyjąć obiektyw - szczególnie,
    jeśłi później ma się nadawać do włożenia spowrotem. Ale - jak już opanujasz
    te sztukę (a poza serwisami chyba mało kto ja posiadł) musisz być
    pzrygotowany, ze matryca jest dużo mniejsza niż w lustzrance - a więc i
    rozmiary pojedyńczego piksela będą mniejsze. A to z kolei oznacza, ze
    mniejsze niż w lustrzance zanieczyszczenia czy mikroryski będą widoczne na
    zdjęciach.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 7. Data: 2009-09-27 16:26:40
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> wrote in message

> [...]
    > opanujasz
    > te sztukę (a poza serwisami chyba mało kto ja posiadł)

    No jestem na etapie uczenia się tej sztuki.
    Swojego uszkodzonego G9 rozebrałem już, obiektyw zlokalizowałem,
    zamówiłem zamiennik i czekam na jego dostawę w przyszłym tygodniu.
    Opowiem Ci czy się udało :-)

> [...]
    > rozmiary pojedyńczego piksela będą mniejsze. A to z kolei oznacza, ze
    > mniejsze niż w lustrzance zanieczyszczenia czy mikroryski będą widoczne

    Zgadzam się, ale mi chodziło o sam aspekt dostania się do matrycy.
    Wiem, że w G9 tam ostrzegają że jak się matrycę odkręci od obiektywu
    (G9 ma zintegrowany "optical unit" składający się z optyki i matrycy w
    jednym)
    to trzeba coś tam kalibrować - nie mam pojęcia, ale nie będę rozkręcał
    nowego.

  • 8. Data: 2009-09-28 08:16:53
    Od: Jan <k...@p...com>

    Wygląda mi na to, że na razie czyszczenie matrycy
    jest to czynność w swojej fazie rozwojowej. Jeszcze za
    mało upłynęło czasu od epoki matryc użytku jednorazowego,
    czyli od fotografii tradycyjnej, zwanej tu i ówdzie
    fotografią analogową. Podsumuję może tak. Matryce
    czyści się już w serwisach, ale zdaje się, że jeszcze
    usługa ta nie jest wykonywana rutynowo. Skoro budzi
    aż tyle obiekcji i skoro nikt z obecnych tutaj nie
    korzystał z serwisowego czyszczenia, muszę się wziąć
    za to sam. Powstaje pytanie, czy warto kupić zestaw
    opisany kiedyś na fotopolis.pl, kosztujący około 300 zł.
    Czy może uczyć się na błędach kolegów fotografujących
    i korzystać z porad internetowych, używając środków
    tańszych. Na przykład spirytusu oraz ściereczek
    i pędzelków antystatycznych.

    Z tym stwierdzeniem pozostaję i dziękuję za wypowiedzi
    PT. Dyskutantów na ten temat.

    Pozdrawiam,
    Jan

  • 9. Data: 2009-09-28 08:32:29
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Jan napisał(a):
> [...]
    > i korzystać z porad internetowych, używając środków
    > tańszych. Na przykład spirytusu oraz ściereczek

    U mnie sprawdza się następująca procedura:
    1. Przedmuchanie gruszką za 15PLN
    2. Przeczyszczenie LensPen-em za 40PLN
    3. Ponowne przedmuchanie gruszką.

    Zresztą od kiedy w Picasie jest funkcja retuszu, to się tym całym
    czyszczeniem za bardzo nie przejmuję. Plamki widać tylko na dużych,
    jednolitych powierzchniach, jak np niebo, a to łatwo zamaskować.

    Pozdrawiam,
    --
    Mirek

  • 10. Data: 2009-09-28 10:22:18
    Od: Nieznajomy <j...@g...pl>

    On 26 Wrz, 18:09, "Benek" <a...@g...pl> wrote:
    > Użytkownik "m0w" <c...@g...pl> napisał w
    wiadomościnews:h9ldpb$7nm$1@inews.gazeta.pl...

    > Ja mam 3 letniego olympusa E-500 i chcę oddać go do czyszczenia /
    > sprawdzenia ile taka usługa kosztuje ?

    Pewnie jakaś opłata ryczałtowa - pewnie kilka stówek.

    Ale wcześniej lepiej samemu sprawdzić czy masz paprochy na matrycy.
    Zrób rotkę białej ściany z f=22 (ustawienie ostrości jest nieistotne,
    ważne jest aby biały obszar obejmował cały kadr). Jeśli na fotce nie
    idać czarnych placków to znaczy, że system czyszczenia Olka się
    spisyje.

    Ja mam trzy korpusy Olka, 4letni, 3letni i jednoroczny, w żadnym z
    nich na matrycy nie ma paprochów. Obiektywy są zmieniane dość często,
    czyli szystem czyszczenia Olka raczej się sprawdza.

    > Na matówce widzę przez wizjer jakieś plamki i jak by może bez zasadne
    > wrażenie o pogorszeniu jakości zdjęć

    Plamki na matówce nie wpływają ja fotki - to nie ten tor optyczny.

    > pewnie po prostu wiem że nie zmienie
    > szybko puszki więc chcę przedłużyć jej
    > żywot :)

    Jak wszystko jest dobrze to lepiej ani samemu ani w serwisie nic nie
    robić z puszką.