  • 121. Data: 2009-09-29 08:33:35
    Temat: Re: JPEG vs RAW - Dynamic Range | 450D
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl>

    Mikolaj Tutak pisze:

    > Coś Irasiad dzisiaj zdenerwowany?!

    Ktoś mistrzowi ciętej riposty złe słowo o jego kochanych HDRach
    powiedział to się zdenerwował.

  • 122. Data: 2009-09-29 08:37:35
    Od: "Wojtekk" <u...@w...pl>

    Użytkownik "Marcin [3M]" <m...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "XX YY" <f...@g...com> napisał w wiadomości
    l.googlegroups.com...

    > Fakt. Ale jeden zanim stał się JPG został ręcznie skorygowany w 12 bitach.

    A czy nie jest przypadkiem tak, że RAW ma 12 bitów na pixel (lub 10, 14, itp.
    zależnie od aparatu), a JPG ma 3 x 8 = 24 bity na pixel? Czyli każdy pixel w
    RAWie zawiera tylko informację o jasności jednej składowej RGB, natomiat
    informacja o kolorze jest interpolowana na podstawie rozkładu filtrów i jasności
    sąsiednich pixeli (wynika to z budowy matryc).
    Teoretycznie mamy więc 12 bitowy RAW, który zawiera zaledwie połowę informacji
    jaka mieści się w standardowym 24 bitowym RGB (np. JPG).
    Jednak z drugiej strony, biorąc pod uwagę algorytmy przekształcające RAW w RGB
    możemy otrzymać na przykład 108 bitów na pixel interpolując kolor na podstawie
    grupy 9 pixeli. To znacznie więcej niż może przyjąć standardowy RGB, a nawet 16
    bitowy TIFF (48 bitów). Negatywnym efektem takiego przekształcenia jest jednak
    spadek dokładności odwzorowania szczegółów. Ale podobnie jak niezbyt wysoka
    kompresja JPG nie ma to wpływu na finalny wygląd zdjęcia.

    Tak więc widać, że najwięcej możliwości kryje się w algorytmach zamiany RAW w
    pliki graficzne, a nie w "bitowości" pliku wynikowego, a obróbka 12-bit RAW to
    zupełnie co innego niż obróbka pliku graficznego 12-bit/kolor.

    Pozdrawiam
    Wojtek

  • 123. Data: 2009-09-29 09:05:44
    Od: John Smith <u...@e...net>

    XX YY napisał(a):

    > jesli ktos ma w glowie szambo to nic innego zobaczyc nie moze.

    Nie popisuj się chamstwem, bo to wraca.

    --
    Mirek

  • 124. Data: 2009-09-29 09:14:11
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 29 Sep., 11:05, John Smith <u...@e...net> wrote:

    > Nie popisuj się chamstwem, bo to wraca.
    >
    > --
    > Mirek

    to nie przypadek ze autor wypowiedzi do ktorej ja sie ustosunkowuje ma
    takie skojarzenia.
    widac spora czesc procesow myslowych zajmuja sprawy zwiazane z szambem
    itp.

    nie kazdemu patrzac na zdjecie niezaleznie od tego jak technika byloby
    wykonane nasuwaja sie takie wlasnie obrazy. Sam przeciez pisze co
    widzi na HDR.

    co do uwagi "wraca" .. a byc moze teraz wlasnie wraca - tyle ze w
    druga strone he?

  • 125. Data: 2009-09-29 09:27:57
    Od: John Smith <u...@e...net>

    XX YY napisał(a):
    > co do uwagi "wraca" .. a byc moze teraz wlasnie wraca - tyle ze w
    > druga strone he?

    Co za różnica kto zaczął?
    Potrafisz to przerwać, czy wolisz się w tym babrać?

    --
    Mirek

  • 126. Data: 2009-09-29 09:43:24
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 29 Sep., 10:37, "Wojtekk" <u...@w...pl> wrote:
> [...]
    >
    > A czy nie jest przypadkiem tak, że RAW ma 12 bitów na pixel (lub 10, 14, itp.
    > zależnie od aparatu), a JPG ma 3 x 8 = 24 bity na pixel?

    nie

> [...]
    > Teoretycznie mamy więc 12 bitowy RAW, który zawiera zaledwie połowę informacji
    > jaka mieści się w standardowym 24 bitowym RGB (np. JPG).

    w jpg jest przeliczany RGB do ycbcr

> [...]
    > pliki graficzne, a nie w "bitowości" pliku wynikowego, a obróbka 12-bit RAW to
    > zupełnie co innego niż obróbka pliku graficznego 12-bit/kolor.

    dokladnie tak jest

    w jpeg jest dokonywany caly szereg operacji rachunkowych , z ktorych
    kilka prowadzi do spadku rozdzielczosci ( luminancji i koloru)

    autor pytania ma nastepujacy dylemat :

    jpeg z aparatu jest gorszy niz jpeg z rawu obrabianyw komputerze.

    obydwa jpeg pochodza z tego samego zrodla - z tego samego rawu.
    obydwa obrazy z z tego samego raw zostaja sprowadzone do tego samego
    formatu jpeg , ale z roznym wynikiem.

    tak wiec problem nie w formacie RAW ,i nie w formacie JPEG a w drodze
    na ktorej zostala dokonana konwersja.

    W obu przypadkach dokonano konwersji po roznej drodze - stad rozne
    wyniki.
    Co znaczy po roznej drodze ?
    W stosowanych algorytmach wprowadzono rozne parametry.
    Jak to zrobil autor pytania ?
    Nastwami za pomoca liczb i suwakow.

    W aparacie dokonal wyboru parametrow przed zrobieniem zdjecia

    w komputerze po zrobieniu zdjeciu
    i wybral rozne parametry obrobki calkowicie nieswiadomie.

    Jesli przejrzysz algorytmy JPEG ( niestety potrzebna jest znajomosc
    matematyki na poziomie wyzszym) to od razu mozna zauwazyc ze pewne
    parametry oryginalnego obrazu musza ulec redukcji /usrednieniu - co
    nawet przy takiej samej liczbie bitow i tak prowadziloby do
    pogorszenia jakosci.
    Sens jest taki - kilka pixeli roznych zostaje zastapionych ta sama
    liczby pixeli identycznych ( usrednionych w pewien sposob). POzwala to
    na dyskretyzacje informacji zawartej w oryginalnym pliku , a tym samym
    zmniejszenie wielkosci pliku wynikowego.

  • 127. Data: 2009-09-29 10:03:21
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 29 Sep., 11:27, John Smith <u...@e...net> wrote:

    > Co za różnica kto zaczął?
    > Potrafisz to przerwać, czy wolisz się w tym babrać?
    >
    > --
    > Mirek

    nie przeszkadza Ci dyjorowskie " g...." a przeszkadza moje
    "szambo" ?
    nie masz przypadkiem uprzedzen ?

    A czemu czytajac o fotografii mam czytac dyjorowskie wynurzenia co tam
    widzi w swojej glowie - akurat to g...
    Niech sobie swoje obrazy tego rodzaju zachowa dla siebie.
    Ja mam inne skojarzenia , takie dyjorowskie sa dla mnie niesmaczne.

    Patrzac na HDR widze poezje , czasem proze ot chocby :

    " jakzesz pelna uroku i jak szczesliwa jest forma bytu ktora panie
    obraly.
    jak piekna i prosta jest teza ktora dano wam swym zyciem ujawnic.
    Lecz z jak finezja i prostota wywiazuja sie panie z tego zadania.
    gdybym odrzucajac respekt przed stworca chcial sie zabawic w krytyke
    stworzenia wolalbym:

    mniej tresci , wiecej formy ! "

    pamietasz moze kto to napisal ?
    cytowalem z pamieci . Jesli interpuncja sie nie zgadza to nie miej mi
    za zle.

    Tyle.

  • 128. Data: 2009-09-29 10:25:45
    Od: "Wojtekk" <u...@w...pl>

    Użytkownik "XX YY" <f...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    >nie

    >w jpg jest przeliczany RGB do ycbcr

    Myślę, że ta konwersja jest nieistotna w przypadku tego wątku. Przestrzeń
    kolorów w dalszym ciągu pozostaje 24 bitowa (niezależnie od tego ile fizycznie
    plik zajmie miejsca na dysku po kompresji) i można ją jednoznacnie przekształcić
    do RGB. Zamiana RGB na kolor i jasność przydaje się na potrzeby kompresji JPG
    (kolor można bardziej skompresować niż jasność).
    Zamiast JPG moglibyśmy rozważać TIF 8bit/kolor, PNG, itp.

    Pozdrawiam
    Wojtek

  • 129. Data: 2009-09-29 10:26:05
    Od: John Smith <u...@e...net>

    XX YY napisał(a):
    > nie przeszkadza Ci dyjorowskie " g...." a przeszkadza moje
    > "szambo" ?

    Tak, wolę jak ktoś nazywa gównem RZECZY kiczowane, niż personalne aluzje
    do szamba w głowie CZŁOWIEKA.

    --
    Mirek

  • 130. Data: 2009-09-29 10:34:19
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 29 Sep., 12:26, John Smith <u...@e...net> wrote:

    > Tak, wolę jak ktoś nazywa gównem RZECZY kiczowane, niż personalne aluzje
    > do szamba w głowie CZŁOWIEKA.

    ho , ho , ho ...

    a czermu tego nie wolales wczesniej ?
    he?
    rzeczywiscie nie masz uprzedzen ?

    ja tam wole jak ktos nazywa kicz kiczem niz g..em
    nie mam takich skojarzen-przykro mi , bedziesz musial to jakos
    przezyc.