    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Izolowany konwerter zrobić z RS232 na RS485
    Date: Fri, 22 Sep 2017 15:33:57 +0200
    <optsv1$jo1$1@dont-email.me> <opu4ko$a6e$1@node2.news.atman.pl>
    <opucr1$oa5$1@dont-email.me> <opuln4$vtq$1@node1.news.atman.pl>
    <opv60l$m8r$1@dont-email.me> <opvgf9$hf3$1@node2.news.atman.pl>
    <oq0daa$cpn$1@dont-email.me>
    <59c3c5ad$0$15192$65785112@news.neostrada.pl>
    <59c3d212$0$648$65785112@news.neostrada.pl>
    <oq0oi0$10f$1@node1.news.atman.pl>
    <59c3e976$0$639$65785112@news.neostrada.pl>
    <oq0q8t$2q7$1@node1.news.atman.pl> <oq16c8$sb4$2@dont-email.me>
    <9mvfpr3v2wyt$.wrks90fd3f6k.dlg@40tude.net>
    <oq1ak2$8e9$1@node2.news.atman.pl>
    <1...@4...net>
    <59c4c19a$0$643$65785112@news.neostrada.pl>
    <oq2pld$kjv$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <59c4f4c3$0$649$65785112@news.neostrada.pl>

    W dniu 2017-09-22 o 13:32, J.F. pisze:

    > Tylko wtedy nie bardzo co ma te mase ustalic, wiec mozliwe rozne plywania.
    > Dodaj jeszcze pojemnosc miedzy lokalna masa odbiornika a masa
    > urzadzenia, petle obwodow dla pol magnetycznych  - i w efekcie moze
    > dzialac dziwnie ..

    Zakładam, że mówimy o trzecim kablu łączącym ze sobą GND driverów RS485
    po obu stronach (chyli te odizolowane od reszty świata kawałki mas), a
    nie o jakimś innym trzecim kablu (dopuszczam, że można myśleć o innym).

    Jeśli drivery mają jakieś ograniczniki przepięć ograniczające napięcia
    wejściowe do poziomu akceptowalnego dla odbiornika (standardowo
    -7..+12V) to:
    Nadajnik wystawia dwie linie na poziomach powiedzmy +4V i +1V względem
    swojego GND, które jest na jakimś tam sobie poziomie. Jeśli ten trzeci
    przewód byłby taki jak pisałem to on i tak nie ustala na jakim poziomie
    względem ziemi jest to GND.
    W odbiorniku (gdy nie ma trzeciego przewodu) te dwa napięcia w
    najgorszym przypadku oprą się o jedno z ograniczeń i sygnał różnicowy
    zmieści się w zakresie działania odbiornika. Izolowane masy najwyżej się
    trochę będą musiały przesunąć (przez ogranicznik przepłynie prąd
    ładujący pojemność izolacji). Tu się okazuje, że rozwiązania ze znikomą
    pojemnością izolacji będą znacznie mniej przeszkadzały w takim
    przesuwaniu się. Wychodzi też, że gdy między masami (tymi nie
    izolowanymi) urządzeń byłyby stałe duże wahania napięcia to rozwiązanie
    z mniejszą pojemnością w barierze będzie niewrażliwe na takie wahania w
    większym zakresie jego częstotliwości.
    Ale przy dużej pojemności w barierze izolacyjnej dławik CM dodaje tę
    cechę, że w sensie CM obie strony mogą sobie skakać po potencjale.
    Wychodzi mi, że najlepsze byłoby rozwiązanie ze znikomą pojemnością i z
    dławikiem CM.

    Ogólnie nie widzę powodów wystąpienia jakichkolwiek problemów w
    rozwiązaniu izolowanym bez trzeciego przewodu, jeśli zadbano o
    odpowiednie tłumienie CM (albo mała pojemność izolacji, albo dławik CM).

    Nie mogę podeprzeć tego praktyką bo w systemie nad którym pracujemy od
    2012 zastosowaliśmy nieizolowanego RS485.
    P.G.