    Date: Tue, 30 Jul 2013 21:26:09 +0200
    From: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Inteligentne domy - jak to jest robione?

    W dniu 2013-07-28 11:38, Atlantis pisze:
    > Konkretnie chodzi mi o medium transmisyjne. Używa się raczej magistrali
    > przewodowej czy jakichś rozwiązań "wireless"?
    W dużych budynkach raczej kable. Hasła do poszukania: EIB, KNX, Somfy IB
    IB+, DALI, Luxmate, Elero DMI.

    > W przypadku nowego budynku
    > przeciągniecie skrętki (np. pod magistralę CAN) pomiędzy wszystkimi
    > czujnikami, lampami, włącznikami czy gniazdkami jest jeszcze możliwe.
    > Jednak w przypadku dostosowywania istniejącej instalacji może to być
    > BARDZO kłopotliwe.
    Nawet przy budynkach już projektowanych pod automatyczne sterowanie,
    uruchamianie systemu rozpoczyna się od kilku dni na poprawki, zmiany i
    doprowadzenie do sytuacji że cokolwiek z grubsza działa i nie wywala
    bezpieczników na kilku piętrach naraz :)
    Znam przypadki że po dłuższej lub krótszej walce użytkownicy rezygnują z
    automatyki i wstawiają najprostsze przełączniki, bo coś ze sobą nie chce
    gadać, bo system łapie jakieś zakłócenia, coś się wiesza albo wariuje.

    > Jak wygląda kwestia niezawodności rozwiązań bezprzewodowych, choćby przy
    > zastosowaniu tych prostych modułów na 433 MHz? Można myśleć o budowaniu
    > w oparciu o nie jakiejś prostej automatyki domowej? Jakiego zasięgu
    > można się spodziewać po uwzględnieniu obecności kilku ceglanych ścian po
    > drodze?
    Tutaj nie mam doświadczenia. Trochę bym się bał zakłóceń, problemów z
    zasięgiem, złamania zabezpieczeń (a jak widać po świeżym przykładzie z
    branży moto wpadki się zdarzają).
    Somfy podaje dla swojego rozwiązania RTS zasięg w budynku do 20 metrów.
    W mieszkaniu 2 pokojowym działa od ponad 10 lat bez problemu, ale to
    jest tylko proste góra/dół/stop na 4 kanałach.

    > Może stosowane są jakieś bardziej egzotyczne rozwiązania, np. puszczanie
    > po kablach instalacji elektrycznej składowej zmiennej w.cz.?

    Silnikami Elero DMI można sterować albo podając fazę albo wysyłając
    komendy z użyciem RS232 (42V, 1200 bit/s). Tak czy inaczej potrzebne
    jest 5 żył, ale jest wybór :)

    Ogólna refleksja na temat automatyki domowej - bardzo wątpliwa przyjemność.
    Po pierwsze dużo kosztuje. Po drugie ma dawać oszczędności, a dopiero po
    czasie wychodzi ile zużywa energii taka instalacja podłączona 24h/dobę
    do prądu. Ergonomia też taka sobie.
    Efekt jest taki że po jakimś czasie właściciele domów proszą żeby
    zdemontować to wszystko i zostawić najprostsze funkcje np. zamykanie
    jednym przyciskiem wszystkich rolet w domu jak się z niego wychodzi.
    Montowanie wypasionej automatyki w mieszkaniu tym bardziej nie ma sensu,
    bo łatwiej jest zrobić te 3 kroki i pstryknąć przełącznik niż szukać
    pilota czy smartfona i przebijać się przez menu.
    Znam przypadek że żona nie mogła ogarnąć co i jak się włącza, więc do
    wypasionych przezroczystych przełączników w całym domu doklejone są
    żółte karteczki z opisem co i jak się steruje :)

    W biurowcu to już inna bajka, można faktycznie zaoszczędzić i z jednego
    miejsca kontrolować/sterować całością, ale to wszystko musi działać i
    być zrobione z głową.

    Piotrek