  • 21. Data: 2013-10-21 15:05:35
    Temat: Re: Induktor telefoniczny jako źródło prądu?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Krzysztof Wilk" napisał w wiadomości
    W dniu 2013-10-21 13:38, J.F pisze:

    >W krakowskim też potrzebowali światła. Stacja kolejowa była
    >niedaleko.

    Ale czy w krakowskim wiatr tak samo silnie pizdzi jak w kieleckim :-)

    J.

  • 22. Data: 2013-10-21 15:53:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > I smiem podejrzewac ze one wszystkie takie, bo z takiej konstrukcji
    > duzo pradu nie bedzie.
    >
    > Ale cos takiego jest polowicznie uczciwe:
    > http://allegro.pl/promocja-dynamo-latarka-kinetyczna
    -3-led-hit-i3620199170.html

    > Dynamo jest, tylko nic nie laduje. Dioda sie swieci z niego, a
    > bezwladnosc starcza na dodatkowe pol sekundy swiatla.

    Podobne rozwiązania znane były już przed wojną. Widziałem takie
    ugniatane latarki bez żadnej baterii. Solidne, metalowe, wewnętrzna
    szajba podtrzymywała świecenie zwykłej żarówki przez jakieś dwie
    sekundy (o ile dobrze pamiętam). W wersji energooszczędnej z LED,
    magnesami neodymowymi i jakąś elektroniką stabilizująca prąd diody,
    to może być bardzo sensowne i uczciwe. Pod warunkiem solidnego
    wykonania, a nie jakiegoś plastiku za trzy złote.

    --
    Jarek

  • 23. Data: 2013-10-21 15:54:42
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ale czy w krakowskim wiatr tak samo silnie pizdzi jak w kieleckim :-)

    Albo jak w Gruzji. Tam mają na taką wietrzną pogodę jedno specjalne
    słowo: piździażkwili.

    --
    Jarek

  • 24. Data: 2013-10-21 16:27:08
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2013-10-21 13:27, ACMM-033 pisze:

> [...]
    >
    > Każdy z każdym?
    > Zakładając dla uproszczenia jedną parę do wszystkiego, połączyć
    > każdy-z-każdym 12 aparatów, to trzeba będzie położyć, według wzoru (1)
    > do prawa Metcalfa, 66 par łącznie. Trochę to mało ekonomiczne... Już
    > lepiej użyć jakiejś centralki, gdzie w pudełku to okablować to nie takie
    > straszne, a długich par pozostanie 12. Tylko problem, jak przekazać,
    > kogo się woła...? Tak źle i tak niedobrze. Chyba, że telefonistka...
    > (majtku, połączcie mnie z kambuzem, a migiem!)
    >
    > (1) x = ilość par, wzór to x = n(n-1)/2 = (n^2-n)/2.

    Nie tak. Jest magistrala 12-parowa przechodząca przez wszystkie aparaty.
    Każdy aparat ma swoją słuchawkę przyłączoną do innej pary. Kręcąc
    pakieciakiem podłączasz swój mikrofon do wybranej pary i już masz
    połączenie w jedną stronę. W drugą stronę będzie, jeśli odbiorca ustawi
    swój pakieciak na numer pary podłączonej do twojej słuchawki. To są
    obwody rozmowy. Obwody dzwonienia działają podobnie, tylko zamiast
    słuchawki jest dzwonek a zamiast mikrofonu induktor. W takim układzie
    "CLIP-a" jednak nie będzie, więc chyba dzwoniący paszczowo informuje na
    który numer ma się wkręcić odbiorca.

    W obwodzie induktora jest prawdopodobnie żarówka, która świeci u
    dzwoniącego gdy dzwonek dzwoni u odbiorcy. Podniesienie słuchawki
    rozłącza pętlę dzwonka i lampka gaśnie. Wówczas nadawca podaje swoją
    lokalizację i odbiorca się "dostraja".

    W takim układzie jeśli np. mostek rozmawia z kambuzem, a maszynownia
    chce zadzwonić na mostek, to lampka nie będzie palić się przy kręceniu,
    więc maszynownia wie, że mostek rozmawia, wówczas może coś powiedzieć i
    mostek to usłyszy, a kambuz nie. Wtedy mostek może pożegnać się z
    kambuzem i przełączyć na maszynownię.

  • 25. Data: 2013-10-21 16:29:05
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jarosław,

    > Albo jak w Gruzji. Tam mają na taką wietrzną pogodę jedno specjalne
    > słowo: piździażkwili.

    Piździ aż kwili? ;)

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 26. Data: 2013-10-21 16:47:42
    Od: Krzysztof Wilk <w...@m...agh.edu.pl>

    W dniu 2013-10-21 15:05, J.F pisze:

    > Ale czy w krakowskim wiatr tak samo silnie pizdzi jak w kieleckim :-)

    Teraz nie piździ, ale jak było za okupacji?
    Ojciec na starość mógł trochę koloryzować.
    A że robił to bardzo realistycznie, to jego opowieści zainspirowały
    powstanie innego, znacznie większego wiatraka.
    Zobacz : http://zielonaedukacja.eco.pl/www/m141.htm

    Ojciec Romuald to mój kuzyn, bratanek ojca.

    Krzysztof

  • 27. Data: 2013-10-21 20:35:46
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 21.10.2013 00:57, ACMM-033 wrote:

    > Przemienny. Styki służą przełączaniu obwodów aparatu, jak się kręci, to
    > całość powinna być pchana w linię i nie powinno zawarczeć w słuchawkę.
    > Jak się przestanie kręcić, styk dołącza układ rozmówny do linii.

    Kręciło się przy odłożonej słuchawce - z resztą inaczej byłoby
    niewygodnie, bo druga ręka przytrzymywała telefon. Dźwięk dzwonka po
    drugiej stronie był charakterystyczny - nierówny. Ostatnio obsługiwałem
    taki telefon jeszcze jakieś 10-15 lat temu.

    --
    Mirek.

  • 28. Data: 2013-10-21 23:11:23
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

> [...]
    > dzwonek a zamiast mikrofonu induktor. W takim układzie "CLIP-a" jednak nie
    > będzie, więc chyba dzwoniący paszczowo informuje na który numer ma się

    To ja źle z początku zrozumiałem, ale przeczytałem teraz kilka razy i
    stwierdzam, że to całkiem niegłupi, choć prymitywny i mało efektywny układ.

> [...]
    > pętlę dzwonka i lampka gaśnie. Wówczas nadawca podaje swoją lokalizację i

    Całkiem realne. Gorzej, gdy się żarówka przepali... Zastanawiam się, czy nie
    ma w drugą stronę, że np. jest sobie neonówka, która, gdy obwód jest
    obciążony dzwonkiem, nie świeci się, lub świeci słabo. Gdy dzwonek odpada,
    to neonówka dostanie pełne napięcie i się zaświeci mocno, co oznacza, że
    odbiorca odebrał. Taka wersja miała by tę "zaletę", że inicjujący połączenie
    może zauważyć, że ktoś się dobija, bo skoro to jest zrównoleglone, to
    zaświeci też u tego, co już rozmawia z adresatem i szybciej mu może
    przekazać "szefie, ktoś dzwoni do pana". Dlatego napisałem "zaletę" w
    cudzysłowie.

> [...]
    > maszynownia wie, że mostek rozmawia, wówczas może coś powiedzieć i mostek
    > to usłyszy, a kambuz nie. Wtedy mostek może pożegnać się z kambuzem i

    Trochę trudno by tu urządzić konfę, ale może nie ma takiej potrzeby?

    Ja sobie może prześpię się z tym, bo coś czuję, że może mi to dać inspirację
    w pewnej sprawie, której dotąd nie mogę rozwiązać...

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 29. Data: 2013-10-21 23:26:42
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Mirek" <i...@z...adres> napisał w wiadomości
    > Kręciło się przy odłożonej słuchawce - z resztą inaczej byłoby
    > niewygodnie, bo druga ręka przytrzymywała telefon. Dźwięk dzwonka po

    Zgadza się. Ze schematu, przynajmniej tego, na którym ja bazuję wynikało, że
    nie jest to czynność konieczna, po prostu, kwestia wygody.

    > drugiej stronie był charakterystyczny - nierówny. Ostatnio obsługiwałem
    > taki telefon jeszcze jakieś 10-15 lat temu.

    Ja tylko chyba raz w życiu u nieżyjącej już ciotki w Chełmnie zakręciłem
    korbką do centrali, ale rozmawiała już ciotka.
    Ale kojarzę temat. Słyszałem kilka razy takie dzwonienie, ale też mało tego
    było... jakoś mi tak wyszło, że obracałem się w środowisku automatycznym,
    choć miałem do czynienia (z pozycji abonenta) z centrali CB, gdzie się
    podnosiło, pani się zgłaszała, "miasto proszę", czasem dawała od razu,
    czasem pytała o numer. Dzwonek przychodzący też był nierytmiczny. Raz do
    Trójki na 280328 dzwoniłem i nawet kawałek mnie na antenę puścili :) To było
    w Piastowie.
    Znacznie częściej od bycia uczestnikiem "korbkowania", nie wliczając
    kilkudniowego epizodu z ręczną CB, zdarzało mi się dzwonić, odbierała
    "słuchawka" i łączyła z żądanym numerem, nie mylić z numerem wewnętrznym w
    instytucjach. Często tamten abonent był na korbkę. Wieeeki temu... no, w
    zeszłym, tak dekadę przed końcem...

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 30. Data: 2013-10-22 06:27:46
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Atlantis wrote:
> [...]
    > ta środkowa zębatka porusza się to w jedną, to w drugą stronę. Ruch
    > ten jest przenoszony na dźwigienkę, która z kolei przełącza styki
    > znajdujące się po drugiej stronie induktora.
    >
    > Podczas energicznego kręcenia korbką między stykami wyraźnie widać
    > iskry.
    >
    > Teraz moje pytanie: co tak właściwie wytwarza sam induktor? Prąd stały
    > czy zmienny? Czemu służą te styki? Czyżby ich zadaniem było
    > przełączenie kierunku przepływu prądu stałego, jak w
    > elektromechanicznym wibratorze ze starych przetwornic?

    induktor jest bardzo fajny... nadaje sie do kopania ;-)

    jak byłem dzieciakiem to miałem takiego gada :)