  • 1. Data: 2013-10-20 21:13:48
    Temat: Induktor telefoniczny jako źródło prądu?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ostatnio wpadł w moje ręce pewien telefon polowy. Konstrukcja
    zagraniczna i raczej późna, bo poza korbką posiada także tarczę
    numerową. W środku znajduje się induktor o dość pokaźnych gabarytach.
    Dość ciekawym elementem jest mechanizm przenoszący napęd - pomiędzy
    dużym kołem korbki, a małym induktora znajduje się jeszcze jedna
    zębatka, zamontowana na czymś w rodzaju dźwigienki. Podczas kręcenia ta
    środkowa zębatka porusza się to w jedną, to w drugą stronę. Ruch ten
    jest przenoszony na dźwigienkę, która z kolei przełącza styki znajdujące
    się po drugiej stronie induktora.

    Podczas energicznego kręcenia korbką między stykami wyraźnie widać iskry.

    Teraz moje pytanie: co tak właściwie wytwarza sam induktor? Prąd stały
    czy zmienny? Czemu służą te styki? Czyżby ich zadaniem było przełączenie
    kierunku przepływu prądu stałego, jak w elektromechanicznym wibratorze
    ze starych przetwornic?

    Jeśli na wyjściu byłby prąd stały, to może taki induktor dałoby się
    wykorzystać do napędzenia jakiejś przetwornicy DC-DC i np. doładowywania
    jakiegoś niewielkiego akumulatorka (jak w tych surwiwalowych radyjkach)?

  • 2. Data: 2013-10-20 22:16:51
    Temat: Re: Induktor telefoniczny jako źródło prądu?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 20 Oct 2013 21:13:48 +0200, Atlantis napisał(a):
    > Ostatnio wpadł w moje ręce pewien telefon polowy. Konstrukcja
    > zagraniczna i raczej późna, bo poza korbką posiada także tarczę
    > numerową. W środku znajduje się induktor o dość pokaźnych gabarytach.
    [...]
    > Teraz moje pytanie: co tak właściwie wytwarza sam induktor? Prąd stały
    > czy zmienny? Czemu służą te styki?

    Zwykly wytwarzal zmienny. Styki na koncu byly przelaczane w czasie
    krecenia - tzn jak kreciles, to sie oska przesuwala i wlaczala
    induktor w linie.

    Ale to twoje to cos innego moze byc, chyba ze zagraniczny=radziecki.

    > Jeśli na wyjściu byłby prąd stały, to może taki induktor dałoby się
    > wykorzystać do napędzenia jakiejś przetwornicy DC-DC i np. doładowywania
    > jakiegoś niewielkiego akumulatorka (jak w tych surwiwalowych radyjkach)?

    Mam dwa takie gadzety na korbke - do niczego sie nie nadaja.
    Baterie laduje sie przeciez godzinami, a tu po paru minutach reka
    odpada. Zdaje sie ze jedyne sensowne rozwiazanie
    http://windupradio.com/trevor.htm
    mialo sprezyne, ktora sie krotko nakrecalo, a potem ona dlugo krecila
    pradniczka. Straty mocy na przekladniach byly chyba ogromne.

    Moze jakis supercap z wielkim pradem mialby dzis sens, a do tego jakas
    wolnoobrotowa pradnica (silnik krokowy ?).
    Duze wymiary podstawa, bo male sie niewygodnie kreci.

    Na potrzeby wlasne - swieczka z pelierem. Albo
    http://zezik.net/2013/04/18/biolite-nowy-palnik-pier
    wsze-palenie/
    http://www.biolitestove.com/campstove/camp-overview/
    features/

    bo w to cos nie bardzo wierze
    http://www.cbc.ca/news/technology/body-heat-powered-
    flashlight-takes-teen-to-google-science-fair-1.13177
    45
    http://www.youtube.com/watch?v=UG0GnZ66w30
    http://www.youtube.com/watch?v=pFqrx2-ENgE
    Ale moze warto sprobowac ...

    P.S. LT3108 - ciekawa przetwornica pracujaca od mininapiec.

    PPS. No i stirlingi sa fascynujace
    http://www.youtube.com/watch?v=DyPxNNJQo9M

    J.

  • 3. Data: 2013-10-21 00:57:42
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Ostatnio wpadł w moje ręce pewien telefon polowy. Konstrukcja
    > zagraniczna i raczej późna, bo poza korbką posiada także tarczę
    > numerową. W środku znajduje się induktor o dość pokaźnych gabarytach.

    Wygląda na mixa, dostosowanego lokalnie do kręcenia korbą, a jak abonent
    chce do miasta, to nie musi prosić telefonistki, by połączyła z miastem,
    wystarczy, że da miasto i abonent już kręci dalej sam. Rzadkość, ale była
    stosowana.
    Rozwiązanie to wymaga, by po drodze linia nie była nigdzie zamknięta, przy
    zwykłej MB nie jest to tak krytyczne.

> [...]
    > środkowa zębatka porusza się to w jedną, to w drugą stronę. Ruch ten
    > jest przenoszony na dźwigienkę, która z kolei przełącza styki znajdujące

    Normalna budowa induktora.

    > Podczas energicznego kręcenia korbką między stykami wyraźnie widać iskry.

    No, tam potrafi się ponad 100V wywołać, to zależy od konkretnej konstukcji
    podzespołu, opowiadano mi, że dla eksperymentu wiertarka na wałek induktora,
    do jego zacisków żarówka, włączenie wiertarki i żarówka jasno świeci. Bez
    obciążenia z pewnością było by sporo więcej, można powiedzieć, że induktor
    jest bardziej źródłem prądowym, bo ma sporą oporność wewnętrzną.

    > Teraz moje pytanie: co tak właściwie wytwarza sam induktor? Prąd stały
    > czy zmienny? Czemu służą te styki? Czyżby ich zadaniem było przełączenie

    Przemienny. Styki służą przełączaniu obwodów aparatu, jak się kręci, to
    całość powinna być pchana w linię i nie powinno zawarczeć w słuchawkę. Jak
    się przestanie kręcić, styk dołącza układ rozmówny do linii.

    > kierunku przepływu prądu stałego, jak w elektromechanicznym wibratorze
    > ze starych przetwornic?

    Nie. Przełłącza obwody w aparacie. Nie ma nic wspólnego z kierunkiem
    przeplywu prądu, przemiennego zresztą - prąd ten nie jest prostowany,
    inaczej byłby kłopot ze wzbudzeniem dzwonka.

    > Jeśli na wyjściu byłby prąd stały, to może taki induktor dałoby się
    > wykorzystać do napędzenia jakiejś przetwornicy DC-DC i np. doładowywania
    > jakiegoś niewielkiego akumulatorka (jak w tych surwiwalowych radyjkach)?

    Można, "greca" na zaciski i jedziesz, możesz gładzić, możesz nie gładzić,
    wedle uznania. Dobrze by jednak sprawdzić, jakie napięcie daje i jak się
    przy obciążeniu zmienia. Ale żarówkę zaświeci.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 4. Data: 2013-10-21 01:04:37
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2013-10-20 21:13, Atlantis pisze:

    > Jeśli na wyjściu byłby prąd stały, to może taki induktor dałoby się
    > wykorzystać do napędzenia jakiejś przetwornicy DC-DC i np. doładowywania
    > jakiegoś niewielkiego akumulatorka (jak w tych surwiwalowych radyjkach)?

    Tego nie wiem, ale jako ciekawostkę powiem, że istnieją tzw. telefony
    bezbateryjne, które wykorzystuje się na małe odległości, np. na statkach
    jako łączność awaryjna i nie wymagają w ogóle zasilania. Są dwa rodzaje
    telefonów bezbateryjnych:

    1. Mocny mikrofon dynamiczny i słuchawka po drugiej stronie. Działają w
    ogóle bez wzmocnienia i w zasadzie nie różnią się od stosowanych
    wcześniej rur komunikacyjnych.

    2. Wersja z korbką. Kręcenie korbką uruchamia dzwonek po drugiej stronie
    i przy okazji ładuje akumulator (kondensator?) aparatu wywołującego.
    Akumulator/kondensator zasila wzmacniacze w obydwu aparatach, co pozwala
    używać normalnych mikrofonów elektretowych (albo węglowych, jak ktoś
    lubi). Normalne nakręcenie korbką wystarcza na kilka minut, przy
    dłuższych wyznaniach miłosnych kapitana do mechanika trzeba dokręcać
    korbką w trakcie rozmowy.

  • 5. Data: 2013-10-21 01:17:25
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2013-10-21 00:57, ACMM-033 pisze:

> [...]
    > Rozwiązanie to wymaga, by po drodze linia nie była nigdzie zamknięta,
    > przy zwykłej MB nie jest to tak krytyczne.

    Dawniej centrala ręczna na wsiach działała np. w dni robocze od 8 do 18.
    Wychodząc z pracy telefonistka zostawiała jedną linię spiętą z linią
    miejską i żeby po godzinach pracy centrali można było np. od sołtysa lub
    od księdza zadzwonić po pomoc.

  • 6. Data: 2013-10-21 01:34:16
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <s...@n...com> napisał w wiadomości

    > Tego nie wiem, ale jako ciekawostkę powiem, że istnieją tzw. telefony

    Przemienny jest.

> [...]
    > ogóle bez wzmocnienia i w zasadzie nie różnią się od stosowanych wcześniej

    Bawiłem się w dzieciństwie, ja w jednym pokoju, kuzyn w drugim... i
    stosowaliśmy wszystkie deklinacje i koniugacje słów takich jak "dupa",
    "gówno", innych też, a nawet i bąki się puszczało :)

    > 2. Wersja z korbką. Kręcenie korbką uruchamia dzwonek po drugiej stronie i
    > przy okazji ładuje akumulator (kondensator?) aparatu wywołującego.

    Raczej jakiś mały akumulator.

    > Akumulator/kondensator zasila wzmacniacze w obydwu aparatach, co pozwala
    > używać normalnych mikrofonów elektretowych (albo węglowych, jak ktoś

    Węglowy jest najprostszy, ale prądożerny, więc jednak chyba wzmacniacz w
    klasie B, elektret, lub na statkach raczej dynamik, bo elektret mógłby od
    soli morskiej ucierpieć, a węglaczek takowoż. Ładowanie raczej lokalnego
    aparatu, bo jak tu rozmawiać z kapitanem, a nagle korba w ruch i puszcza mu
    się bąka prądu zmiennego wprost w ucho...?

    > lubi). Normalne nakręcenie korbką wystarcza na kilka minut, przy dłuższych
    > wyznaniach miłosnych kapitana do mechanika trzeba dokręcać korbką w
    > trakcie rozmowy.

    Korba, to IMHO powinien być tryb raczej awaryjny, gdyby maszyny stanęły, gdy
    chodzą, to choćby mała prądniczka, która powinna to zasilić z automatu.
    Oczywiście, po wyprostowaniu i wygładzeniu.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 7. Data: 2013-10-21 01:37:57
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

> [...]
    > Wychodząc z pracy telefonistka zostawiała jedną linię spiętą z linią
    > miejską i żeby po godzinach pracy centrali można było np. od sołtysa lub

    A to różnie, nie wiem, czy nie było to raczej dopinane do innej centrali
    MB... Hmm nie wykminię teraz, choć to, o czym piszesz, jest mi znane. Ale
    konkretnych szczegółów teraz nie pomnę.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 8. Data: 2013-10-21 03:31:58
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2013-10-21 01:34, ACMM-033 pisze:

> [...]
    > lokalnego aparatu, bo jak tu rozmawiać z kapitanem, a nagle korba w ruch
    > i puszcza mu się bąka prądu zmiennego wprost w ucho...?

    Telefony bezbateryjne nie działają na 1 parze przewodów! Są osobne pary
    do gadania i osobne do dzwonienia.

    Np. system 12-obwodowy ma 12 par rozmównych, każda przyłączona do innej
    słuchawki. Żeby zadzwonić na inny aparat, trzeba pakieciaka przestawić
    na numer tego aparatu, co łączy mikrofon z daną parą rozmówną i
    jednocześnie łączy drugą parę do dzwonienia. Dzwonienie zasila też
    lampkę przy numerze wywołującym (CLIP ;)) i odbiorca przekręca swojego
    pakieciaka na ten numer i wtedy mogą gadać. Czyli rozmowa idzie po 2
    parach, dzwonienie po trzeciej. Kręcenie korbką w trakcie rozmowy
    prawdopodobnie powoduje tylko ładowanie baterii, bo widełki pewnie
    odłączają parę do dzwonienia.

    Czyli przez każdy z aparatów przechodzą aż 24 pary - 12 do gadania, 12
    do dzwonienia, chyba że wykorzystują masę statku, wtedy wystarczy 24 druty.

  • 9. Data: 2013-10-21 10:36:10
    Od: "Dariusz K. Ladziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Tomasz Wójtowicz napisał:

> [...]
    >
    > 1. Mocny mikrofon dynamiczny i słuchawka po drugiej stronie. Działają w
    > ogóle bez wzmocnienia i w zasadzie nie różnią się od stosowanych

    Czyli stary, dobry telefon Bella. Polskie okrętowe miały dwa jednakowe
    przetworniki w mikrotelefonie i trzeci taki sam wpiety do linii przy
    odwieszonej słuchawce. Oczywiście telefon z korbką - tyle że generatorek
    dawał prad przemienny o częstotliwości zdecydowanie akustycznej (a nie
    około 25Hz jak to jest w telefonach MB) i tej trzeci przetwornik,
    włączony na linię przy odwieszonej słuchawce wył jak potępieniec.

    Zaleta podstawowa - nawet przy popsutych dwóch przetwornikach dawało się
    jeszcze pogadać.

    --
    Darek

  • 10. Data: 2013-10-21 11:45:50
    Od: Krzysztof Wilk <w...@m...agh.edu.pl>

> [...]

    > gładzić, wedle uznania. Dobrze by jednak sprawdzić, jakie napięcie daje
    > i jak się przy obciążeniu zmienia. Ale żarówkę zaświeci.

    Mój ś.p. ojciec opowiadał jak w czasie wojny zmajstrował elektrownię
    wiatrową. Jako prądnica służył właśnie induktor telefoniczny, żarówka
    110 V była z tramwaju. Było to wtedy praktycznie jedyne oświetlenie, bo
    o naftę na wsi było trudno, a kradziona z niemieckich cystern benzyna
    często powodowała pożary.

    Krzysztof