    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    <X...@1...0.0.1>
    <5545f88d$0$8370$65785112@news.neostrada.pl>
    <X...@1...0.0.1>
    <554778cd$0$27529$65785112@news.neostrada.pl>
    <mi8ai9$vet$1@mx1.internetia.pl>
    <55489d92$0$8366$65785112@news.neostrada.pl>
    <X...@1...0.0.1>
    <5548bf18$0$27522$65785112@news.neostrada.pl>
    <X...@1...0.0.1>
    <Pine.WNT.4.64.1505061720580.2888@quad>
    Subject: Re: Ilu jest takich gumiarzy?
    Date: Wed, 6 May 2015 20:08:59 +0200

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał w wiadomości
    On Tue, 5 May 2015, Budzik wrote:
    > Użytkownik J.F. j...@p...onet.pl ...

    > Dlatego mnie bardzo intryguje statystyka, co do której miałem
    > przekonanie
    >że widziałem ją gdzieś na przełomie tysiącleci - statystyka
    >*sprawców*
    >wypadku przy zdarzeniach trzeźwy/pijany (nie mylić ze statystykami
    >uczestników).
    > Wedle mojej pamięci, wyglądała ona (wtedy) podobnie jak przy
    >wypadkach z nieustąpienia pierwszeństwa z tymi niewyszkolonymi,
    >niecertyfikowanymi i nijak nie znającymi przepisów rowerzystami.

    Taka to podaja od lat. Np raport z 2012
    "W 2012 roku nietrzeźwi użytkownicy dróg uczestniczyli w 4 467
    wypadkach drogowych (12,1% ogółu wypadków), śmierć w nich poniosły 584
    osoby (16,4% ogółu zabitych), a 5 305 osób odniosło obrażenia (11,6%
    ogółu rannych)."

    Ale jak czytac uwaznie dalej, to mozna wyczytac:
    "W 2012 roku nietrzeźwi uczestnicy ruchu spowodowali 3 407 wypadków
    (9,2% ogółu), w których zginęło 475 osób (13,3%), a rannych zostało 4
    071 osób (8,9%).

    Najliczniejszą grupę nietrzeźwych sprawców wypadków stanowili
    kierujący pojazdami.
    Byli oni sprawcami 2 336 wypadków, w których zginęło 306 osób, a
    rannych zostało 3 125 osób.
    W odniesieniu do ogólnej liczby wypadków spowodowanych przez
    kierujących, nietrzeźwi stanowili 7,7%. "
    "W grupie nietrzeźwych kierujących największe zagrożenie
    bezpieczeństwa stanowili kierujący samochodami osobowymi, którzy
    spowodowali 1 742 wypadki (74,6% wypadków spowodowanych przez
    nietrzeźwych kierujących). "

    Wsrod pojazdow mamy rowery, motorowery, motocykle, ciezarowki,
    traktory, autobusy, wiec skupmy sie na tych samochodach osobowych, nie
    wrzucajmy wszystkich do jednego worka.

    1742 wypadki z 37 tys ogolem to jakies 5%. 242 ofiary smiertelne z
    3571 to juz 6.8%.

    Ale to nadal nie jest cala prawda. Bo dalej mozna wyczytac, ze
    kierowcy samochodow osobowych spowodowali 23265 wypadkow, w ktorych
    zginelo 1868 osob.

    Co nam daje udzial pijanych 7.5% i 13%.

    A wiec

    a) zwalczenie wszystkich pijanych kierowcow niewiele poprawi nasza
    pozycje wsrod najniebezpieczniejszych drog Europy,

    b) co dziesiaty kierowca jest pijany ? Nie chce mi sie wierzyc. A wiec
    pijany kierowca jest jednak znacznie bardziej niebezpieczny.

    Kiedys cytowalem wyniki jakis masowych kontroli policji, wtedy
    pijanych bylo ok 1%, co by sugerowalo ze taki pijany jest ~10x
    wiekszym zagrozeniem.

    No, to z tym trzeba walczyc. Co nie jest jednoznaczne z ostrym
    karaniem za 0.5 promila :-)

    Ale to nadal nie jest koniec. Sporo wypadkow to "mlodzi wracali z
    dyskoteki, wpadli na drzewo, 4 trupy". A jednoczesnie nie bylo
    zagrozenia dla innych uczestnikow ruchu.

    Tzn zagrozenie bylo, ale sie nie spelnilo. Choc tam tez kierowca
    niekoniecznie byl pijany.

    No i ... jest wypadek, policja analizuje, biegly analizuje, prokurator
    analizuje.

    A jak jeden z uczestnikow jest nietrzezwy, to niby nadal analizuja,
    ale w praktyce zostanie znacznie czesciej uznany za winnego i wszytkie
    analizy beda na to wskazywac :-)

    J.