    From: JAM <j...@y...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Honda pokazuje jak robi? silniki :)
    Date: Fri, 5 Feb 2010 04:56:50 -0800 (PST)
    <hkf0e9$tqu$1@news.onet.pl>

    On Feb 4, 12:34 pm, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Odprezenie rozumiem .. ale po co go rozwiercac czy powiekszac ?
    > Albo czemu w Europie nie rozwiercaja ?

    To kwestia turbo. Amerykanski rynek niezbyt lubi silniki turbo.
    Obecnie pewnie nieslusznie, ale kiedys turbo bylo kojarzone z powazna
    zwloka reakcji silnika no is wymagal od silnika obrotow, ktore sie
    przekladaja na halas i wibracje. Cisza wnetrza kabiny to jeden z
    wazniejszych elementow komercyjnych samochodow amerykanskich. 2.8 brez
    turbo bybly silnikiem slabszym. To widac dobrze na przykladzie Opla
    Antara / Saturn Vue. Opel tez ma mniejszy silnik niz jego odpowiednik
    amerykanski (z tej samej rodziny silnikowej) i oba sa bez turbo.
    Saturn ma wiecej mocy.

    > Owszem, drozej, ale chodzilo mi o wyglad - klikasz na strone,
    > wyskakuja obie ceny.
    > Ta sama czcionka, to samo okienko, nie tak jak dawniej - gdzies
    > wstydliwie podali cene z manualem, bo to przeciez nikogo nie
    > interesuje.
    >  Albo odwrotnie - auto ponizej 20k$, tzn 19995, a wstydliwie
    > dopisane "doplata do automata $700".

    Jarku. Jest kryzys. Trzeba przyciagac klienta szczegolnie teraz, wiec
    firmy motoryzacyjne chwytaja sie kazdego sposobu. Przyciaga sie
    krzyczaca niska cena po czym jak juz klient pojawi sie u dealera, to
    mu sie sprzedaje "opcje". To znana sztuczka w USA. Statystyki mowia
    wyraznie, ze jak klient pofatyguje sie juz do dealera i przekona sie o
    swojej "pomylce" to duzy procent z nich doplaci do zakupu i kupi to
    czego sie po reklamie spodziewali dostac taniej. W kryzysie widzisz
    jedynie jej "tworcze" rozwiniecie. Sam fakt, ze pisza malym drukiem to
    ile wiecej bedzie kosztowal automat to wlasnie dowod na stosowanie tej
    sztuczki. Wierz mi. Jak ktos nie potrafi jezdzic manualem, to nie chce
    takiego nawet sprobowac juz u dealera. Zreszta nawet gdyby sprobowal,
    to efekty beda raczej odstraszajace. Manual wymaga jednak praktyki aby
    go polubic.

    > Przejedz test EPA to porozmawiamy.
    >
    > No coz, ja wiem ile pala mniejsze silniki i juz widac ze nie
    > przystaje :-)

    Zgoda, zgoda. 1.4 pali malo. Wloz go do dwutonowego BMW serii 3 albo 5
    i sprobuj sobie pojezdzic. Bedziesz mial duzo frajdy usilujac sie
    rozpedzic do 100 km/h :-) Motorower marki Komar mial jeszcze lepsze
    spalanie paliwa juz w latach 60-tych poprzedniego wieku.

    > Czasem jakis posiadacz amerykanca z automatem chlapnie ile to
    > naprawde mu pali.

    Jak posiada stary krazownik, to tak. Tamte samochody palily duzo.
    Mowimy o nowych konstrukcjach z tej deakdy.

    > Oczywiscie gdzies jest mozliwosc ze ten czterolitrowy silnik pali
    > niewiele wiecej niz np 2.5l, ale wierzyc bez sprawdzenia mi sie nie
    > chce :-)
    >
    > Probowalem zobaczyc na spritmonitor.de, ale tamte wyniki nie sa
    > wiarygodne niestety.

    Tu masz testy brytyjskie:

    http://www.carpages.co.uk/

    Brytyjski galon jest wiekszy od amerykanskiego.

    > Generalnie bym Ci przyznal racje, ale informacja zdaje sie
    > potwierdzac :-)

    Honda moglaby najwyzej ponosic odpowiedzialnosc, gdyby oszukiwala w
    tescie EPA. EPA nie testuje wszystkich samochodow sama. Wiele
    samochodow testuje producent wedlug testu EPA i podaje wyniki. Jezeli
    teoretycznie oszuka, to moglby byc pociagniety do sadu pozwem
    cywilnym. Tyle tylko, ze wtedy byloby to jego najmniejszym
    zmartwieniem. Oszukiwanie wladz federalnych w USA jest traktowane
    bardzo powaznie przez wladze. Taki producent mialby na glowie duzo
    wiecej zmartwien niz pozew cywilny. Natomaist nie jest wielka
    tajemnica, ze stary test EPA zle korelowal dla hybryd. Byl silny
    nacisk publiczny na rzad aby test zmienil i dostosowal do nowych
    konstrukcji.

    > No i podtrzymuje ze test EPA zaniza wyniki.

    Zgdzamy sie w tym punkcie, ze bedziemy miec odmienne zdanie :-)

    > Bylem niedawno w Warszawie. Nie jestem wyjatkiem :-)
    > Moze i statystyczna srednia nizsza, ale sporo warszawiakow szybciej
    > jezdzi niz ja :-)

    Nie projektuje sie testow dla mniejszosci. Projektuje sie test tak aby
    dobrze oddawal srednie zuzycie paliwa w skali spolecznej. Dla
    spolecznosci jest istotne, ile trzeba bedzie wyprodukowac paliw aby
    napedzic posiadany park samochodowy. To, ile kto zuzyje paliw
    indywidualnie bedzie natomiast regulowane tym, ile kto zaplaci
    indywidualnie za paliwo.

    > cla, podatki, rezerwy kursowe, oplaty odpadowe i recyklingowe ..
    > sporo rzeczy w europie znacznie drozszych. Chyba nawet BMW i
    > Mercedesy :-)

    Baterie w hybrydach w USA sa 100% recyklingowane przez producentow.
    Dlatego wogole nie kupisz na rynku modulu baterii do Priusa. Mozesz je
    jedynie wymienic u autoryzowanego dilera i stara bateria waca do
    Toyoty. Toyota tak zrobila z Priusem i wszyscy konkurenci pozli w ich
    slady. Tak wiec problem oplat recyclingowych nie wchodzi tu w rachube.

    > No to mowie - drugi pojazd w rodzinie.

    Ja mam 4 w rodzinie i nie kupilbym EV1. Co innego hybryda II
    generacji.

    > Ja tam nie wiem, ale on chyba nadal jest robiony ?

    Nie pisze, ze teraz jest nieoplacalny. Pewnie jest. Chodzi o to, ze
    przez lata to byl bardzo nieoplacalny samochod. Zreszta Smart w USA
    mial co najmniej kilka artykulow w prasie, gdzie dziennikarze go
    testowali i wszyscy byli zaskoczeni, jak (relatywnie) duzo im ten
    samochod spalil. Po jego rozmiarach i braku mocy wszyscy sie
    spodziewali duzo mniejszego zuzycia paliwa. To jedno z najwiekszych
    negatywnych zaskoczen prasy motoryzacyjnej w USA na temat tego
    samochodu.

    Co do nieoplacalnej produkcji, to musisz brac pod uwage to, ze
    zamkniecie produckji kosztuje olbrzymi majatek. Masz podpisane
    kontrakty z dostawacami na dostawe okreslonej liczby czesci na wiele
    lat produkcji pojazdu, masz podpisane umowy podatkowe z wladzami
    lokalnymi, ze bedziesz mial fabryke dajaca zatrudnienie i placaca
    podatki (w zamian za pocztkowe ulgi podatkowe w inwestycji), masz
    podpisane umowy ze zwiazkami zawodowymi, masz zamowiony transport,
    wynajete magazyny, umowy z dilerami itp. Zamkniecie tego z dnia na
    dzien pociagneloby za soba kolosalne kary umowne.

    > Ale przez pare lat nie bylo dla nich kompletnie nic do roboty - EV
    > juz nie, a hybryda jeszcze nie. Trzymali na etacie ?
    > Tobie chyba latwiej sprawdzic - ale jesli sie okaze ze ich jednak
    > zwolniono - czy nie bedzie to cos na poparcie tezy "kill EV" ?

    W tamtych czasach GM praktycznie nikogo nie zwalnial. Naukowcy
    zajmujacy sie badaniami nad systemami elektrycznymi pojazdu maja duzo
    do roboty. Ostanie 20 lat to kolosalny postep w elektronizacji i
    elektryfikacji pojazdu nawet gdy nie pracujesz ani nad EV ani nad
    hybryda. Poza naukowcami masz projektantoew i inzynierow, ktorzy z
    powodzeniem moga zajac sie projektowaniem bardziej klasycznych
    konstrukcji. GM przeszedl przez fale zwolnienen jedynie podczas
    zeszlorocznego bakructwa.

    > A przeciez oni chyba by bez problemow mogli juz wtedy zrobic
    > hybryde ..

    Ano mogli. Wiele jest wynalazkow, ktore z perspektywy czasu wydaja sie
    dziecinnie proste tylko, ze robie je ktos inny :-) Inercja umyslowa
    fachowcow to jest fakt psychologiczny znany od wiekow :-) Nie ulega
    watpliwosci, ze Prius to byl strzal w dziesiatke Toyoty i zaskoczyl
    praktycznie wszystkich nie wykluczajac japonskiej konkurencji Toyoty.
    Prawie wszyscy w pierwszych kilku latach po Priusie usilowali cos na
    chybcika wypchnac na rynek aby Toyocie odpowiedziec. Dlatego
    interesujace jest to, ze koncerny europejskie, znane dotad z odwagi we
    wprowadzaniu technologicznych nowinek, nie tylko przespaly
    Japonczykow, ale nawet Amerykanow. Zwykle to Amerykanie byli
    konserwatywni i niechetnie wporwadzali nowinki techniczne. Co ciekawe,
    w ramach samej Europy wydaje sie ze znane dotad z najwiekszej
    technologicznej innowacyjnosci firmy niemieckie zdaja sie zostawac w
    tyle za Francuzami. W prasie fachowej pisze sie, ze zarowno Renault
    jak i Citroen zaiwestowaly powaznie w program badawczy nad hybrydami
    natomiast Niemcy zdaja sie je dalej ignorowac. Pierwsze niemieckie
    jaskolki EV pokazal jedynie w formie studium Audi na tegorocznej
    wystawie samochodowej ww Detroit.

    > J.

    JAM
    http://marchel.home.comcast.net/~marchel/