  • 11. Data: 2009-03-27 22:58:00
    Temat: Re: Głębia ostrości z telekonwerterem
    Od: "Zibi" <l...@i...pl>

    Użytkownik "Stefan Nawrocki" napisał w wiadomości:

    > Nikon D80, Sigma 70-300/4-5,6 APO
    > Przysłona 5,6, 135 mm:
    > http://www.3n.com.pl/Nikon/135.JPG
    > Przysłona 5,6, 220 mm:
    > http://www.3n.com.pl/Nikon/220.JPG
    > Jak widać - głębia ostrości jest taka sama mimo zmiany ogniskowej.

    Chwila, chwila... Ale zmieniłeś odległość ostrzenia, celem zachowania
    tego samego kadru?
    Proponuję policzyć tu: http://www.dofmaster.com/dofjs.html

    Zmieniłeś *dwa* parametry, zachowując przysłonę,
    to i GO prawie nie drgnęła.

    -- Zibi

  • 12. Data: 2009-03-27 23:30:04
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>

    Użytkownik "Zibi" <l...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Chwila, chwila... Ale zmieniłeś odległość ostrzenia, celem zachowania
    > tego samego kadru?

    Tak.

    > Proponuję policzyć tu: http://www.dofmaster.com/dofjs.html

    Ale co mam policzyć? Z obliczeń wynika to, co ze zdjęć :-).

    > Zmieniłeś *dwa* parametry, zachowując przysłonę,
    > to i GO prawie nie drgnęła.

    Dokładnie - zmieniłem dwa parametry (odległość i ogniskową), które składają
    się na skalę odwzorowania (powiększenie). GO zależy od skali odwzorowania.
    Ogniskowa i odległość wpływają na skalę odwzorowania więc i pośrednio na GO.
    Ale to jest zależność "naookoło". GO zależy od skali odwzorowania i to jest
    punkt wyjścia. Nie ważne jak i czym zrobimy zdjęcie (czy z telekonwerterem,
    czy z pierścieniami pośrednimi, czy z nasadką makro i nie ważne jaka jest
    ogniskowa). Jeśli tylko na dwóch zdjęciach będzie ta sama skala odwzorowania
    (obiekt będzie miał te same wymiary) to i GO będzie identyczna. Dokładnie to
    samo wychodzi z obliczeń.

    To jest bardzo ważna sprawa np. w makro. Wielu ludzi kombinuje jakim
    zestawem uzyskają większą GO. Otóż - to nie ma znaczenia - liczy się tylko
    powiększenie. Jeśli dwoma różnymi zestawami (np. obiektyw + Raynox i
    obiektyw + pierścienie) zrobimy ten sam kadr, to i GO będzie identyczna. To
    rozwiązuje wiele dylematów (np. czy jak kupię inny zestaw - to będzie lepiej
    :-) - otóż nie będzie (tzn. może będzie lepiej w innym zakresie - np.
    ostrości, kontrastu, itp, ale nie będzie lepiej jeśli chodzi o GO).

    Pozdrawiam
    Stefan Nawrocki
    http://foto.3n.com.pl

  • 13. Data: 2009-03-28 00:53:56
    Od: "Zibi" <l...@i...pl>

> [...]

    > składają
    > się na skalę odwzorowania (powiększenie). GO zależy od skali odwzorowania.

    GO zależy od skali odwzorowania - z tym się zgodzę. Ale rozmowa w tym wątku
    dotyczy *tylko* zmiany ogniskowej, a nie zmiany ogniskowej *i* odległosci
    ostrzenia. To ja się ma GO do zmiany /tylko/ ogniskowej?

    (Kiedyś w szkole mnie uczyli, że jak się robi jakiekolwiek badania,
    to zmienia się *jeden* parametr i zapisuje wyniki, żeby można było
    potem określić, jak zmiana parametru wpływa na wynik oraz zmiana
    którego parametru co powoduje. Zmiana w tym samym czasie dwóch
    parametrów jest bez sensu. Elektronicy będą wiedzieć, że w układzie
    RC zmiana R *i* C w tym samym czasie nie zmieni składowej całkowania
    czy różniczkowania - zależnie od budowy czwórnika RC)

    -- Zibi

  • 14. Data: 2009-03-28 02:23:34
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>

    > Ale rozmowa w tym wątku
    > dotyczy *tylko* zmiany ogniskowej, a nie zmiany ogniskowej *i* odległosci
    > ostrzenia.

    A dlaczego tak uważasz (że tylko tego dotyczy rozmowa)? Wydaje mi się, że
    chodzi o praktyczne korzystanie z telekonwertera.On nam daje możliwość
    zrobienia tego samego kadru z większej odległości. I wtedy GO jest ta sama.
    To zależy po co zakładamy telekonwerter. Pytajacy zapytał, czy po założeniu
    telekonwertera do obiektywu 50 mm GO drastycznie spadnie. Ale nie określił
    co będzie chciał robić. Gdyby po założeniu konwertera chciał robić te same
    kadry co dotychczas (tylko inną ogniskową) - to praktycznie nic się nie
    zmieni (pomijam wpływ przysłony, która się zmieni). I na to właśnie
    zwróciłem uwagę.

    > To ja się ma GO do zmiany /tylko/ ogniskowej?

    Nie da się zmienić _tylko_ ogniskowej. Jeśli zmieniasz _tylko_ ogniskową
    (nie zmieniając odległości) - to zmieniasz jednocześnie skalę odwzorowania
    (a to pociąga za sobą zmianę GO). Dlaczego zakładasz, że to odległość jest
    parametrem i ma być w eksperymentach stała? A może to skala odwzorowania ma
    być stała?

> [...]
    > potem określić, jak zmiana parametru wpływa na wynik oraz zmiana
    > którego parametru co powoduje. Zmiana w tym samym czasie dwóch

    Hm :-). Dokładnie. Dlatego aby zbadać wpływ ogniskowej na głębię ostrości
    należy sfotografować _ten_sam_ kadr różnymi ogniskowymi. Inaczej badasz
    wpływ skali odwzorowania na GO.

    Gdybym Ci postawił praktyczne pytanie - chcę sfotografować muchę (żeby
    zajęła mi pół kadru), to jakiej ogniskowej powinienem użyć (krótkiej czy
    długiej), żeby uzyskać większą GO (przy tej samej przysłonie) - to co byś
    odpowiedział? I jak byś to zbadał? Odpowiedź na to pytanie jest jednocześnie
    odpowiedzią na pytanie "jak ogniskowa wpływa na GO".

    Pozdrawiam
    Stefan Nawrocki

  • 15. Data: 2009-03-28 09:26:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 28 Mar 2009, Zibi wrote:

    > GO zależy od skali odwzorowania - z tym się zgodzę. Ale rozmowa w tym wątku
    > dotyczy *tylko* zmiany ogniskowej,

    ...umówmy się że to jest sporne, Stefan IMHO słusznie opisał
    że niekoniecznie, ale tę część sobie odpuszczę (mimo że również
    uważam za znacznie "naturalniejsze" przyjmowanie za punkt
    odniesienia *treści zdjęcia*, a tym samym skali odwzorowania).

    Ad rem:

    > a nie zmiany ogniskowej *i* odległosci
    > ostrzenia. To ja się ma GO do zmiany /tylko/ ogniskowej?
    >
    > (Kiedyś w szkole mnie uczyli, że jak się robi jakiekolwiek badania,
    > to zmienia się *jeden* parametr

    Jeśli chodzi Ci o zmianę jednego *rozmiaru*, to właśnie strzeliłeś
    do własnej bramki.
    Przyjmowanie (z takim założeniem) że zmieniamy "tylko ogniskową",
    oznacza że *zmieniamy również wartość opisującą tak zwaną liczbę
    przysłony* (wartość przysłony).
    Dlaczego?
    Ano dlatego, że nie zmienienie przysłony ("nie ruszanie przysłony",
    tak jak chcesz aby było w "porządnym eksperymencie") oznacza nie
    zmienianie jej OTWORU. Albo jak kto woli - apertury.
    Czyli rozmiaru otworu wyrażonego w jednostkach miary dłygości,
    milimetrach, calch, łokciach, furlongach albo w czym komu tam pasuje.

    Potocznie określane "zachowanie stałej przysłony" (spotykane
    w niektórych obiektywach) oznacza, że mechanizm obiektywu
    ZMIENIA rozmiar przysłony podczas zoomowania - a przynajmniej
    wartość efektywną apertury!

    Zomując ze 100 na 200 mm ogniskowej i zachowując te same
    pozostałe wartości otrzymujemy dla f:2,8 przy 100 mm
    odpowienio f:5,6 przy 200 mm.
    Apertura będzie wynosiła około 36 mm.
    Pomysł z zachowaniem f:2,8 dla 200 mm oznacza ni mniej
    ni więcej jak *otwarcie* przysłony, konkretnie ze średnicy
    36mm na 72 mm, aby zachować wartość określaną jako "liczba
    przysłony" i - rzecz jasna o to mi chodzi - *niczym* nie
    różni się od przyjęcia *innych* wartości jako "założonych".
    Na przykład - skali odwzorowania.

    Trzeba pamiętać, że "liczba przysłony" jest wprowadzona dla
    *wygody* focącego, bo określa taką samą ilość światła na
    jednostkę powierzchni materiału światłoczułego (niezależnie
    od ogniskowej), przez co wygodnie można ustalać ekspozycję,
    ale jej określona wartość oznacza dla różnych ogniskowych
    *RÓŻNE* rozmiary przysłony!

    > i zapisuje wyniki, żeby można było
    > potem określić, jak zmiana parametru wpływa na wynik oraz zmiana
    > którego parametru co powoduje.
    > Zmiana w tym samym czasie dwóch
    > parametrów jest bez sensu.

    No to masz problem, bo znalezienie obiektywu w którym regulacja
    "zooma" nie powoduje skutku ubocznego w postaci zmiany przysłony
    (apertury, znaczy ruszania listków przysłony) może sprawić w dzisiejszych
    zelektronizowanych czasach (kiedy to komputer robi często to co chce bez
    wiedzy użyszkodnika) pewną trudność :>
    Co gorsza obawiam się, że również w starych konstrukcjach mogą
    występować "mechaniczne komputery analogowe" w postaci krzywek,
    przekładni i innych wynalazków, powodujących takie "automatyczne"
    zachowanie (zmianę apertury podczas zoomowania, aby dawać
    wygodny odczyt stałej liczby przysłony na pierścieniu przysłon
    podczas zoomowania pierścieniem ogniskowej).

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2009-03-28 11:40:33
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>

    > On Sat, 28 Mar 2009, Zibi wrote:

    (...)
    > Przyjmowanie (z takim założeniem) że zmieniamy "tylko ogniskową",
    > oznacza że *zmieniamy również wartość opisującą tak zwaną liczbę
    > przysłony* (wartość przysłony).
    (...)
    Zgadzam się (w dotychczasowych rozważaniach cały czas pomijaliśmy
    przysłonę). Dodam też, że potocznie przyjmuje się, że jasność obiektywu, to
    jest stosunek kwadratu średnicy do ogniskowej, ale to jest słuszne przy
    założeniu, że obiektyw ustawiony jest na nieskończoność. Faktcznie - jest to
    stosunek kwadratu średnicy do odległości obiektywu od filmu. Póki wyciag
    obiektywu jest mały przybliżenie jest wystarczajaco dobre. Ale kiedy
    założymy pierścienie (lub obiektyw ma tryb makro i zastosujemy spory
    wyciąg), to wszystko zaczyna się zmieniać. Przy skali odwzorowania 1:1,
    liczba przysłony wzrasta dwukrotnie względem tego co pokazuje skala na
    obiektywie. W moich Nikonach nawet światłomierz przestaje dobrze działać i
    muszę wprowadzać stałą korektę uzależnioną od grubosci pierścieni (nie wiem
    jak jest w innych markach).
    Tak więc to, co pokazuje aparat (obiektyw) jest bardzo względne i
    uproszczone i trudno tu mówić o obiektywnych eksperymentach z jedną zmienną.
    Moim zdaniem skala odwzorowania jest lepszym odniesieniem niż inne parametry
    (np. odległość, wyciąg czy ogniskowa). Mając dwa zdjęcia w tej samej skali
    odwzorowania łatwo porównamy efekty uzyskane różnymi metodami (np.dwa
    zdjęcia zrobione w tej samej skali odwzorowania uzyskanej pierścieniami i
    soczewką makro, przy pozostałych parametrach, tj. czasie i "przysłonie"
    stałych pokażą, że zdjęcia będą różnie naświetlone, bo soczewka makro nie
    zmienia jasności obiektywu, a pierścienie zmieniają).

    Pozdrawiam
    Stefan Nawrocki
    http://foto.3n.com.pl

  • 17. Data: 2009-03-29 03:08:14
    Od: "Zibi" <l...@i...pl>

> [...]
    > kadry co dotychczas (tylko inną ogniskową) - to praktycznie nic się nie
    > zmieni (pomijam wpływ przysłony, która się zmieni). I na to właśnie

    OK.

> [...]
    > parametrem i ma być w eksperymentach stała? A może to skala odwzorowania

    Jak się nie da zmienić tylko ogniskowej? Zdejmuję ob. 50mm, zakładam 85mm
    i już zmieniłem ogniskową. ;) Nawet statywu o milimetr nie przesunąłem.

    Wyciągam taki wniosek: zmieniając ogniskową, zmieniam skalę odwzorowania,
    co powoduje zmianę GO, o ile nic więcej nie ruszę (tj. odległości i
    przysłony).

    Ciekawi mnie tylko (retorycznie), jak wpływa przysłona na GO?
    Duża dziura daje małą GO, F8 daje dużą GO (mam taki obiektyw,
    że mogę, kręcąc kółkiem, zamykać F od 1,8 do "cholerawieile").
    Stoję w miejscu, model się nie rusza, ja kręcę kółkiem,
    a GO raz 'papierowa', a raz jak stąd na Księżyc. Ot ciekawostka. ;)
    I tylko jeden parametr zmieniam... Hmm...

    > Hm :-). Dokładnie. Dlatego aby zbadać wpływ ogniskowej na głębię ostrości
    > należy sfotografować _ten_sam_ kadr różnymi ogniskowymi. Inaczej badasz
    > wpływ skali odwzorowania na GO.

    Z poprzednich i tej wypowiedzi (oraz zdjęć) wynika, że przy zachowaniu
    tego samego kadru GO nie zależy od ogniskowej. ^_^
    (a że w tym momencie zmieniamy dwa parametry na raz, to już pikuś)

> [...]
    > długiej), żeby uzyskać większą GO (przy tej samej przysłonie) - to co byś

    Krótkiej.

    > I jak byś to zbadał?

    Nie wiem.

    > Odpowiedź na to pytanie jest jednocześnie
    > odpowiedzią na pytanie "jak ogniskowa wpływa na GO".

    Wyżej już wysnułem wniosek: nie wpływa. (?)

    -- Zibi(dziękuję za dyskusję, idę czytać książki o GO)

  • 18. Data: 2009-03-29 11:23:45
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>

    > Jak się nie da zmienić tylko ogniskowej? Zdejmuję ob. 50mm, zakładam 85mm
    > i już zmieniłem ogniskową. ;) Nawet statywu o milimetr nie przesunąłem.

    I jednocześnie zmieniłeś inny parametr, tj "skalę odwzorowania". To też jest
    parametr. Trzy parametry: ogniskowa, odległość i skala odwzorowania są ze
    sobą nierozerwalnie powiązane. Nie da się zmienić tylko jednego z nich.
    Weź na przykład prędkość jako stosunek drogi do czasu. Zmień prędkość tak,
    żeby pozostałe dwa parametry pozostały nie zmienione :-)

    > Wyciągam taki wniosek: zmieniając ogniskową, zmieniam skalę odwzorowania,
    > co powoduje zmianę GO, o ile nic więcej nie ruszę (tj. odległości i
    > przysłony).
    .
    Teraz odnieś to do prędkości - co zmienia zmiana prędkości? czy czas, czy
    drogę? Nie wiemy - to zależy, co założymy za stałe. Przy braku założenia
    odpowiedź nie jest możliwa. Ty zakładasz, że odległość jest stała, ale
    takiego założenia nigdzie w pytaniu nie było. Zwróciłem uwagę, że przy
    założeniu stałej skali odwzorowania GO się nie zmieni. To jest jeden z dwóch
    możliwych wariantów. Oczywiście - przy założeniu, że odległość się nie
    zmienia - GO zmaleje - o tym też już było napisane w tym wątku. To są dwa
    _równoprawne_ warianty. Zwróciłem na to uwagę, ponieważ pokutuje obiegowy
    pogląd, że im krótszy obiektyw, tym GO większa, co jest prawdą tylko w
    _jednym_ z tych wariantów, ale zupełnie nie sprawdza się w praktyce.
    Weź takie zadanie - chcez sfotografować most. Robisz jednym obiektywem i
    kadr jest ok, ale GO za mała, więc zmieniasz obiektyw (na krótszy) i nie
    ruszając się z miejsca robisz ten sam most. GO się poprawiła, ale most się
    zmniejszył. Czy jesteś zadowolony z efektu? - pewnie nie. Zbliżasz się więc
    do mostu i robisz powtórnie. Kadr jest ok. A GO? No cóż - taka sama jak
    poprzednio :-). To jest istota tego zjawiska. Zmieniłeś obiektyw, ale
    zrobiłeś ten sam motyw - GO się nie zmienia!

    > Z poprzednich i tej wypowiedzi (oraz zdjęć) wynika, że przy zachowaniu
    > tego samego kadru GO nie zależy od ogniskowej. ^_^

    No bo tak jest :-).

    > (a że w tym momencie zmieniamy dwa parametry na raz, to już pikuś)

    Ech - zawsze zmieniamy dwa :-). Skala, ogniskowa i odległość są w ścisłym
    związku jak prędkość, czas i droga.
    Błąd, który robisz polega na tym, ze próbujesz porównywać GO na dwóch
    _różnych_ zdjęciach. Robisz dwa różne zdjęcia (różnymi ogniskowymi). Główny
    motyw na obu zdjęciach ma różne wymiary. Ostry obszar przed i za głównym
    motywem również ma inne wymiary (na obu zdjęciach). I teraz patrzysz na te
    obszary ostre przed i za obiektem i stwierdzasz, że na jednym ten obszar
    jest większy, a na innym jest mniejszy zapominając zupełnie, że sam obiekt
    na obu zdjęciach ma różne wymiary. A przecież chodzi o relacje względne -
    jak się ma obszar ostry do wymiarów obiektu, a nie jak się ma obszar ostry w
    ogóle.

    > Krótkiej.

    Błąd.

    > Nie wiem.

    Normalnie - zakładasz jeden obiektyw - robisz muchę na pół kadru. Potem
    zakładasz drugi - znowu robisz ją na pół kadru. Ogladasz zdjęcia - i
    widzisz, że GO jest identyczna :-).

    > Wyżej już wysnułem wniosek: nie wpływa. (?)

    Dokładnie (jeśli robimy ten sam kadr). Czyli nie ma sensu zmienianie
    ogniskowej (ze względu na GO), jeśli mamy upatrzony jakiś kadr i na takim
    kadrze nam zależy. W tym sensie GO nie zależy od ogniskowej.

    Pozdrawiam
    Stefan Nawrocki
    http://foto.3n.com.pl

  • 19. Data: 2009-03-29 18:52:28
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-03-27 18:39:20 +0100, "PK" <p...@e...pl> said:

    > Wystarczy mi odpowiedz typu - bedzie podobna lub zdecydowanie mniejsza.

    Zdecydowanie mniejsza
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 20. Data: 2009-03-29 19:16:03
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-03-29 05:08:14 +0200, "Zibi" <l...@i...pl> said:

    > Krótkiej.

    Obojętne jakiej. Przeczytaj dokładnie pytanie.
    A precyzyjnie odpowiadając na nie, to takiej ogniskowej, która pozwoli
    zbliżyć się na tyle blisko do obiektu, żeby nie uciekł, ale
    jednocześnie dała takie a nie inne wypełnienie kadru obiektem.