    From: "Zibi" <l...@i...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Głębia ostrości z telekonwerterem
    Date: Sun, 29 Mar 2009 05:08:14 +0200

    Użytkownik "Stefan Nawrocki" napisał w wiadomości:

> [...]
    > chodzi o praktyczne korzystanie z telekonwertera.On nam daje możliwość
    > zrobienia tego samego kadru z większej odległości. I wtedy GO jest ta
    > sama.
    > To zależy po co zakładamy telekonwerter. Pytajacy zapytał, czy po
    > założeniu
    > telekonwertera do obiektywu 50 mm GO drastycznie spadnie. Ale nie określił
    > co będzie chciał robić. Gdyby po założeniu konwertera chciał robić te same
    > kadry co dotychczas (tylko inną ogniskową) - to praktycznie nic się nie
    > zmieni (pomijam wpływ przysłony, która się zmieni). I na to właśnie

    OK.

    > Nie da się zmienić _tylko_ ogniskowej. Jeśli zmieniasz _tylko_ ogniskową
    > (nie zmieniając odległości) - to zmieniasz jednocześnie skalę odwzorowania
    > (a to pociąga za sobą zmianę GO). Dlaczego zakładasz, że to odległość jest
    > parametrem i ma być w eksperymentach stała? A może to skala odwzorowania
    > ma
    > być stała?

    Jak się nie da zmienić tylko ogniskowej? Zdejmuję ob. 50mm, zakładam 85mm
    i już zmieniłem ogniskową. ;) Nawet statywu o milimetr nie przesunąłem.

    Wyciągam taki wniosek: zmieniając ogniskową, zmieniam skalę odwzorowania,
    co powoduje zmianę GO, o ile nic więcej nie ruszę (tj. odległości i
    przysłony).

    Ciekawi mnie tylko (retorycznie), jak wpływa przysłona na GO?
    Duża dziura daje małą GO, F8 daje dużą GO (mam taki obiektyw,
    że mogę, kręcąc kółkiem, zamykać F od 1,8 do "cholerawieile").
    Stoję w miejscu, model się nie rusza, ja kręcę kółkiem,
    a GO raz 'papierowa', a raz jak stąd na Księżyc. Ot ciekawostka. ;)
    I tylko jeden parametr zmieniam... Hmm...

    > Hm :-). Dokładnie. Dlatego aby zbadać wpływ ogniskowej na głębię ostrości
    > należy sfotografować _ten_sam_ kadr różnymi ogniskowymi. Inaczej badasz
    > wpływ skali odwzorowania na GO.

    Z poprzednich i tej wypowiedzi (oraz zdjęć) wynika, że przy zachowaniu
    tego samego kadru GO nie zależy od ogniskowej. ^_^
    (a że w tym momencie zmieniamy dwa parametry na raz, to już pikuś)

    > Gdybym Ci postawił praktyczne pytanie - chcę sfotografować muchę (żeby
    > zajęła mi pół kadru), to jakiej ogniskowej powinienem użyć (krótkiej czy
    > długiej), żeby uzyskać większą GO (przy tej samej przysłonie) - to co byś
    > odpowiedział?

    Krótkiej.

    > I jak byś to zbadał?

    Nie wiem.

    > Odpowiedź na to pytanie jest jednocześnie
    > odpowiedzią na pytanie "jak ogniskowa wpływa na GO".

    Wyżej już wysnułem wniosek: nie wpływa. (?)

    -- Zibi(dziękuję za dyskusję, idę czytać książki o GO)