    From: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Głębia ostrości z telekonwerterem
    Date: Sat, 28 Mar 2009 03:23:34 +0100
    Sender: <radiusok>@<unknown>

    Użytkownik "Zibi" <l...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:gqjsf6$2jq0$1@opal.icpnet.pl...

    > Ale rozmowa w tym wątku
    > dotyczy *tylko* zmiany ogniskowej, a nie zmiany ogniskowej *i* odległosci
    > ostrzenia.

    A dlaczego tak uważasz (że tylko tego dotyczy rozmowa)? Wydaje mi się, że
    chodzi o praktyczne korzystanie z telekonwertera.On nam daje możliwość
    zrobienia tego samego kadru z większej odległości. I wtedy GO jest ta sama.
    To zależy po co zakładamy telekonwerter. Pytajacy zapytał, czy po założeniu
    telekonwertera do obiektywu 50 mm GO drastycznie spadnie. Ale nie określił
    co będzie chciał robić. Gdyby po założeniu konwertera chciał robić te same
    kadry co dotychczas (tylko inną ogniskową) - to praktycznie nic się nie
    zmieni (pomijam wpływ przysłony, która się zmieni). I na to właśnie
    zwróciłem uwagę.

    > To ja się ma GO do zmiany /tylko/ ogniskowej?

    Nie da się zmienić _tylko_ ogniskowej. Jeśli zmieniasz _tylko_ ogniskową
    (nie zmieniając odległości) - to zmieniasz jednocześnie skalę odwzorowania
    (a to pociąga za sobą zmianę GO). Dlaczego zakładasz, że to odległość jest
    parametrem i ma być w eksperymentach stała? A może to skala odwzorowania ma
    być stała?

    > (Kiedyś w szkole mnie uczyli, że jak się robi jakiekolwiek badania,
    > to zmienia się *jeden* parametr i zapisuje wyniki, żeby można było
    > potem określić, jak zmiana parametru wpływa na wynik oraz zmiana
    > którego parametru co powoduje. Zmiana w tym samym czasie dwóch
    > parametrów jest bez sensu.

    Hm :-). Dokładnie. Dlatego aby zbadać wpływ ogniskowej na głębię ostrości
    należy sfotografować _ten_sam_ kadr różnymi ogniskowymi. Inaczej badasz
    wpływ skali odwzorowania na GO.

    Gdybym Ci postawił praktyczne pytanie - chcę sfotografować muchę (żeby
    zajęła mi pół kadru), to jakiej ogniskowej powinienem użyć (krótkiej czy
    długiej), żeby uzyskać większą GO (przy tej samej przysłonie) - to co byś
    odpowiedział? I jak byś to zbadał? Odpowiedź na to pytanie jest jednocześnie
    odpowiedzią na pytanie "jak ogniskowa wpływa na GO".

    Pozdrawiam
    Stefan Nawrocki