  • 11. Data: 2009-10-16 10:40:08
    Temat: Re: Glebia ostrosci a ogniskowa - mity i fakty
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Paweł W. wrote:

    > Dla APS-C przyjmuje się krążek rozproszenia 0,02mm (chociaż nie wiem
    > dlaczego 6mpx i 18mpx APS-C miałoby mieć taki sam krążek rozporoszenia).
    > A odległość+ogniskowa = skala odwzorowania. Przy czym przy zachowaniu
    > tej samej skali odwzorowania i krążka rozproszenia(czyli rozmiarów
    > matrycy) wychodzi nam, że GO zależy od przysłony.

    Krążek rozproszenia jak i samo podawanie GO za pomocą milimetrów jest obecnie
    bezsensowne. Bo ta wartośc nie mówi o tym jak szybko narasta rozmycie, tylko
    jaki zakres będziemy uważać za ostry przy zadanym sposobie prezentacji. Przecież
    nawet zmiana rozdzielczości ekranowej w jakiej wyświetlamy zdjęcie wedle
    standardowej definicji zmniejszy lub zwiększy GO (bo zmieni krążek rozproszenia
    tak, że będziemy odróżniać więcej lub mniej szczegółów) już PO zrobieniu
    zdjęcia. Moim zdaniem powinna powstać nowa definicja, opierająca się np. o
    rozmiar koła maski rozmycia w zadanej odległości, innymi słowy jak duże stanie
    się punktowe źródło światła w danej odległości od płaszczyzny ostrości.

  • 12. Data: 2009-10-16 10:56:59
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 16 Okt., 12:27, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > tej samej skali odwzorowania i krążka rozproszenia(czyli rozmiarów
    > matrycy) wychodzi nam, że GO zależy od przysłony.

    Pawle nie jest tak- to zbyt daleko idace uproszczenie
    bylo pare razy tutaj nie chce mi sie powtarzac.

    krazek rozprosenia w fotografii analogowej zotal wyliczony z dwoch
    warunkow : rozdzielczosci liniowej oka ludzkiego srednio 10 cykli /
    mm ( 0,1 mm)
    oraz zalozonego powiekszenia liniowego negatywu ok 5 razy ( w malym
    obrazku ) .

    daje to dopuszczalöny krazek rozprozenia 0,1/5 = 0,02 mm

    std leicowski byl 0,025 mm , przyjmuje sie tez czesto 0,033 mm jako
    nieprzekraczalna granice.

    te przeliczenia w sieci , roznego rodzaju kalkulatorki zwyczajnie
    przeliczaja kroazek rozprosenia tak jak to bylo w fotografii
    analogowej wychodzac z zalozonego krazka np 0,033 albo 0,025

    i tak w ten sposob dla aps - c wylicza sie krazek 0,033/crop =0,022
    albo 0,025 /crop =0,017.

    czy takie zalozenie jest slusne to zalezy od warunkow obserwacji .
    jesli obserwujemy " analogowo " np wydruki papierowe to jest to
    zalozenie sluszne

    jesli obserwujemy na monitorze gdzie mamy mozliwosc ogladania w skali
    100% czyli ptp to przyjmuje sie wielkosc krazka rozproszenia rowna
    dwukrotnej srednicy pixeli matrycy czyli ok 0,01 mm dla kompaktow to
    bedzie ok 4 mikrometrow.

    jesli dokonasz resizingu w dol i zmniejszasz rozdzielczosc
    bezzwzgledna obrazu to rzeczywiste px rowne liczbie na matrycy
    zastepujesz jakas inna mniejsza liczba px , powstaje nowy jakby
    wiekszy px . Wirtualnie ten nowy px ma oczywiscie wieksza srednice od
    px oryginalnych.
    ii w mysl zasady ze krazek rozproszenia = 2* wilekosc pixela ,
    powiekszajac virtualnie pixel , powiekszasz krazek rozproszenia czyli
    glebie ostrosci.

    w ten sposob udaje sie zamaskowac nieostrosc niezbyt ostrych zdjec w
    skali 100% jesli je przewymirujemy w dol.

    ale odbywa sie to kosztem rozdzielczosci obrazu , ktora jednoczesnie
    spada.

    natomiast :

    > A odległość+ogniskowa = skala odwzorowania. Przy czym przy zachowaniu

    jest niepradziwe.

    zobacz sobie w jakich potegach wystepuja odleglosc i ogniskowa we
    wzorach na GO.

    to nie sa zaleznosci prostoliniowe.

    jest dobrze sprawdzajaca sie regula goralska ze na malych
    odleglosciach GO zalezy od skali odwzorowania i przyslony .
    jesli porownujesz dwa obiektywy o roznych ogniskowych to sprawdza sie
    to do odleglosci mniejszych od 1/4 odleglosci hiperfokalnej na danej
    przyslonie dla obiektyu krotszego.

    to wszystko jest b. proste wymaga zrozumienia tylko zasady funkcji
    paru zmiennych - to nic innego.

  • 13. Data: 2009-10-16 11:18:00
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    XX YY wrote:

    > nie , gdyz to nie jest prawda , a o iloczynie to lepiej nie
    > wspominaj .

    dlatego użyłem słowa jakby
    nie miałem ambicji by tworzyć definicji
    ;)

    --
    pozdrawiam - Zbigniew Kruk

  • 14. Data: 2009-10-16 19:17:39
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-10-16 12:40:08 +0200, Mateusz Ludwin <n...@s...org> said:

> [...]
    > rozmiar koła maski rozmycia w zadanej odległości, innymi słowy jak duże
    > stanie się punktowe źródło światła w danej odległości od płaszczyzny

    I to jest z sęsem.
    Bo tak na prawdę definicja GO jaką można wszędzie przeczytać, nic nie
    mówi o sednie zjawiska, ani o jego praktycznym zastosowaniu.
    Większości początkujących wydaje się, że od aparatu do x metrów jest
    nie ostro, potem przez y metrów ostro, a potem do nieskończoności znowu
    nie ostro. Oczywiście jak już trochę zrozumieją sam sens GO. Potem na
    zdjęciach widzą, że miało być nie ostro, a jest tylko ciut mniej ostro
    i jest płacz. A wszyscy chcą (bo to modne) wyciąć obiekt z tła, nie
    zdając sobie sprawy z tego, że aby wyciąć, trzeba tło też dość znacznie
    oddalić od obiektu.

    Tylko jak ten rozmiar maski przedstawić?
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 15. Data: 2009-10-16 19:59:59
    Od: Bronek Kozicki <b...@s...net>

    On 16/10/2009 10:20, Waldemarrr wrote:
    > Pstryknelo mi sie tak przy okazji. Byc moze zainteresuje tych, ktorym
    > sie wydaje, ze tylko tele umozliwia rozmycie tla.
    >
    > http://www.waldek.sewera.pl/glebia.htm

    fajne, ale ... "Obiekt na drugim zdjęciu w tle znajduje się w odległości
    zbliżonej jak 4-5 puszka pierwszego ujęcia"

    Trzeba to najpierw przeczytać, żeby zrozumieć zdjęcia. To może działać
    lepiej - gdyby dokładnie tak samo ułożone przedmioty były na obu zdjęciach.

    B.

  • 16. Data: 2009-10-18 10:32:29
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 16 Okt., 21:17, JA <marb67[beztego]@bb.home.pl> wrote:

    > I to jest z sęsem.
    > Bo tak na prawdę definicja GO jaką można wszędzie przeczytać, nic nie
    > mówi o sednie zjawiska, ani o jego praktycznym zastosowaniu.

    definicja GO jest jasna i jednoznaczna.jest to obszar w ktorym
    nieostrosc jest mniejsza od dopuszczalnej.

    obiektyw osiaga najwyzsza mozliwa ostrosc wg zaleznosc 1/x+1/y=1/f

    o ile jedna z tych odleglosci ustawiamy w obiektywie ( y) i jest na
    czas zdjecia niezmienna to po stronie przedmiotowej znajduja sie
    przedmioty naturalnie polozone nie tylko w odleglosc X. rodzi sie
    pytanie jak zostana odwzorowane przedmioty znajdujace sie poza X.
    Oczywiscie mniej ostro . Co to znaczy ostro? ostro tzn jesli
    rozmycie ostrego brzegu nie jest wieksze niz ... i tutaj dokonuje sie
    zalozen w zaleznoisci od warunkow obserwacji.
    Tym zalozeniem jest krazek rozproszenia - to nic innego jak owo
    rozmycie.

    Definicja Glebi ostrosci jest jednoznaczna.
    ale trzeba pamietac o tym ze jednym ze zmiennych parametrow jest
    krazek rozproszenia.
    skala GO naniesiona na obiektywach do malego obrazka nie jest sluszna
    w aps-c .
    dla tej samej odleglosci , przyslony i ogniskowej GO bedzie mniejsza
    gdyz trzeba przyjac mniejszy krazek rozproszenia.

  • 17. Data: 2009-10-18 13:09:58
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 18 Oct 2009 03:32:29 -0700 (PDT), XX YY wrote:
    >definicja GO jest jasna i jednoznaczna.jest to obszar w ktorym
    >nieostrosc jest mniejsza od dopuszczalnej.

    czy "zauwazalnej"

    >obiektyw osiaga najwyzsza mozliwa ostrosc wg zaleznosc 1/x+1/y=1/f

    plus dalsza geometria .. ale to jest dobre dla pojedynczej cienkiej
    soczewki.
    A jak to wyglada w przypadku wspolczesnych obiektywow ?

    J.

  • 18. Data: 2009-10-18 14:02:24
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Waldemarrr" hb9dsu$57s$...@i...gazeta.pl

    Złośliwie...

    Nie wdając się w szczegóły głupoty typu ,,GO zależy od
    powiększenia, nie zaś od obiektywu'', macie raczej inne dylematy:

    -- jasność od 1:3.5 dla małej ogniskowej i od 1:5.6 dla długiej ogniskowej
    -- dla małej dziurki (dużej przesłony, małego światła) dyfrakcja i ciemność
    oraz długie czasy dające poruszenie, gdy brak flesza; dla dużej dziurki
    mydełkowata ostrość
    -- dla ISO 100 tylko flesz, i to jeden (bo flesze kosztują i wymagają
    dodatkowych obsługantów oraz statywów) a dla ISO 1600 czy 12800 spore szumy...

    Wszystko powyższe ogranicza do zera możliwość świadomego manipulowania przesłoną. :)
    Zwykle można zmieniać ją w granicach od 7 do 13, z czego sensowną jest 11. :)

    Owszem -- niektórzy z Was mają lepsze obiektywy -- z Literką czy EX...
    Czasami ktoś ma kilka fleszy studyjnych czy ,,reporterskich''...
    Niektórzy pstrykają stałkami jasnymi jak jedynka (jedynka Canona?)...

    Ale zdecydowana większość ma do dyspozycji kitowe szkła dające
    zero możliwości operowania przesłoną. :)

    -=-

    Wniosek? Fotograf powinien zarabiać. :) Albo inaczej -- fotograf
    powinien być jak ING z reklam lub jak mężczyzna. ;) Póki Wasze
    (i moje?) zarobki miesięczne będą mniejsze/niższe niż limit mojej
    karty kredytowej w Mille, możecie wsadzić Wasze rozważania w miejsce
    ukazane na plakatach wiszących tam, gdzie matki ze łzami ;) w swych
    ślicznych oczętach mówią:

    -- Mój ukochany synek ma trudności z oddychaniem...

    a ,,bezlitośni'' lekarze niemal mówią wprost -- proszę zaprzestać palenia
    papierosów, proszę poprawić wentylację w mieszkaniu lub przynajmniej w pokoiku
    ukochanego ;) syneczka, proszę wydłużyć spacery z ukochanym ;) synkiem, proszę
    zachować swoje nieuczciwe żale dla siebie i zapamiętać wspomniany plakat, na
    którym widnieje śliczna ,,twarz'' i stosowny napis ,,papierosy są do dupy''. :)

    -=-

    O GO można dyskutować, mając do dyspozycji obiektywy, a nie kitowe musztardówki. :)

    BTW: szlag mnie trafia, gdy raz za razem ktoś mówi do mnie -- warto zakładać
    musztardówkę w miejsce obiektywu? :) Na aparat pieniądze są, na jedzenie są,
    czas na spuszczanie lamelek migawki jest, a obiektywu nie ma?... Jakby bieganie
    z pustą taczką i powtarzanie ,,nie mam czasu na załadunek'... :)

    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 19. Data: 2009-10-18 16:32:59
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-10-18 12:32:29 +0200, XX YY <f...@g...com> said:

    > definicja GO jest jasna i jednoznaczna.jest to obszar w ktorym
    > nieostrosc jest mniejsza od dopuszczalnej.
    Nie jest jednoznaczna, bo wielu ludzi jak pisałem początkujących
    fotoamatorów, ma z tym problem.
    Widzi zdjęcie na którym całe tło to kilka bardzo rozmazanych plam,
    których w żaden sposób nie można zidentyfikować, a sam obiekt jest
    ostry jak żyleta.
    Chcą takie zdjęcie zrobić i obliczają sobie, że ostre będzie to co jest
    od 0,9 do 1,2 m. przy takiej to a śmakiej przesłonie i odległości
    między tymi wartościami. Ustawiają swą ukochaną na tle krzaków bzu,
    który oddalony jest od niej o pół metra. Zamiast plam
    zielono-niebieskich otrzymują trochę nie ostre krzaki bzu.
    O to chodzi.
    Przestrzeń ostrości tzw. GO nie jest odcięta nożem od nie ostrości, a
    nie ostrość nie jest w całym zakresie taka sama.

    > Definicja Glebi ostrosci jest jednoznaczna.
    > ale trzeba pamietac o tym ze jednym ze zmiennych parametrow jest
    > krazek rozproszenia.
    Który zależny jest także od wielkości odbitki i odległości z jakiej tę
    odbitkę będziemy oglądać.
    Przestań wydziwać. Kto wie, ten wie, kto zaczyna, ten ma duże problemy
    i o tym pisałem.

    > skala GO naniesiona na obiektywach do malego obrazka nie jest sluszna
    > w aps-c .
    Normalnie odkrycie ameryki. Albo przynajmniej twierdzenie na Pokojowego Nobla.

    > dla tej samej odleglosci , przyslony i ogniskowej GO bedzie mniejsza
    > gdyz trzeba przyjac mniejszy krazek rozproszenia.
    A jak zrobię odbitkę 20x21 i powieszą ją na ścianie nad komodą, to
    będzie większa. Bo nikt nie podlezie do niej na tyle blisko, żeby
    zauważyć, że już jest ciut mniej ostro.

  • 20. Data: 2009-10-18 16:56:55
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    JA pisze:
    > Przestrzeń ostrości tzw. GO nie jest odcięta nożem od nie ostrości, a
    > nie ostrość nie jest w całym zakresie taka sama.

    Dokładnie i próby ścisłego określania go kończą się tym samym, co próby
    określania ''który mniej szumi''. Dochodzi do paranoi, gdzie bardziej
    szumiący aparat na wykresach robi znacznie przyjemniejsze cienie w praktyce.

    Najlepszym przykładem upadku teorii go jest wcielanie wzorów w życie
    przy pstrykaniu przedmiotów do wycięcia do folderów. Teoria mówi, ''że
    f=8 wystarczy z nawiązką'', a tymczasem przy f=11 nadal nie wszystko się
    mieści w go i potem wycinoludek się wścieka, że ma kupę roboty
    (wycinanie lekko nieostrych przedmiotów jest koszmarne). I to nie są
    jakieś bzdury akademickie, tylko problemy, z którymi walczę w tym tygodniu.

    Ludziom, którzy próbują wcielać bezkrytycznie matematykę do każdego
    zagadnienia związanego z fotografią powinno się odbierać aparaty :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl