    From: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Gilotyna
    Date: Wed, 02 Jan 2013 17:23:16 +0100

    Swift pisze:
    > Rozpatrując ruch chwilowy noża względem szyi :(, mamy IMO efekt jak przy cięciu
    szablą - złożenie dwóch prędkości. Rysunek poniżej.
    > http://img560.imageshack.us/img560/9219/gilotyna.jpg
    > PP

    To chyba nie tak.
    Temat jest prosty, aż za bardzo.
    Kiedy tniemy na wprost - to może się tak zdarzyć, że ostrze zostanie
    niejako "owinięte" materiałem tnącym, w efekcie "tępiąc go". Najlepszy
    przykład - cięcie pomidora. Cięcie na prost się nie udaje, gdyż skórka
    owija ostrze, izolując jego ostrą i tnącą krawędź od reszty - miękkiego
    miąższu. Ponieważ ostrze i oblepiająca go masa nie przemieszczają się
    względem siebie - cięcie wymaga większych sił (nacisk ostrza rozkłada
    się na większą powierzchnię, większą o owinięcie ostrza).
    Natomiast, gdy dodamy do cięcia na prost lekkie przesunięcie, to mamy
    sytuację, w której ostrze ślizga się po materiale. Skoro się ślizgnie,
    to przy okazji niejako tracimy tarcie w kierunku cięcia. Pozbywamy się w
    ten sposób siły trzymającej twardą skórkę na ostrzu i łatwiej jest nam
    ją pokonać.

    Wot i cala filozofia.
    W przykładzie gilotyny - mamy twardą skórę, miękkie wnętrzności szyjne.
    Fakt że po drodze jest krąg szyjny już niewiele zmienia. Sądzę zresztą,
    że nawet proste ostrze dawało by sobie doskonale radę.

    Irek.N.