  • 1. Data: 2013-01-02 14:10:54
    Temat: Gilotyna
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Gilotyna taka do egzekucji ma skośne ostrze.
    Dlaczego?
    Cięła tylko walce. Tak więc ostrze jest w materiale na takiej samej długości
    jak przy prostym nożu.
    Gdyby cięła płaskowniki to ma rację bytu.
    Co te skośne dawało? Proste ostrze miażdży a skośne tnie?
    Skośne dłużej tnie.

    Zwrócił moją uwagę tekst w Wikipedii.
    "Konstrukcja taka powoduje, że cięcie jest szybkie i praktycznie
    stuprocentowo pewne, ponieważ - jak wynika z praw fizyki - nacisk krawędzi
    ostrza w trakcie cięcia przypada na mniejszą powierzchnię, niż to się dzieje
    wówczas, kiedy krawędź jest pozioma."
    Powierzchnia (zakładając, że ostrze ma grubość ;-) ) jest taka sama.

    Robert

  • 2. Data: 2013-01-02 14:19:44
    Temat: Re: Gilotyna
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Wednesday, 2 January 2013 13:10:54 UTC, Robert Wańkowski wrote:
> [...]
    >
    > wówczas, kiedy krawędź jest pozioma."
    >
    > Powierzchnia (zakładając, że ostrze ma grubość ;-) ) jest taka sama.

    Eksperyment myślowy (ale możesz przećwiczyć w realu). Weź nóż, deskę do krojenia i
    kawałek boczku. Połóż nóż na boczku i ciśnij go pionowo. Nie przetniesz. Teraz ruszaj
    tym nożem w prawo i w lewo. Poszło. Czemu? A czemu szabla lekka a tnie lepiej niż
    miecz?
    Konrad

  • 3. Data: 2013-01-02 14:39:45
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel"
    > przetniesz. Teraz ruszaj tym nożem w prawo i w lewo. Poszło. Czemu?

    To do mnie trafia. Nawet to napisałem.
    Nie trafia do mnie artykuł z Wiki.
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Gilotyna
    Z błędnym wytłumaczeniem stosowania skośnego ostrza.

    Robert

  • 4. Data: 2013-01-02 15:21:48
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Wednesday, 2 January 2013 13:39:45 UTC, Robert Wańkowski wrote:
    > U�ytkownik "Konrad Anikiel"

    > To do mnie trafia. Nawet to napisa�em.
    >
    > Nie trafia do mnie artykuďż˝ z Wiki.
    >
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Gilotyna
    >
    > Z b��dnym wyt�umaczeniem stosowania sko�nego ostrza.

    No, to jest kompletny bełkot. Skośne ostrze ma dłuższą krawędź, a nie krótszą :-)
    Konrad

  • 5. Data: 2013-01-02 15:41:27
    Od: Swift <p...@g...com>

    Rozpatrując ruch chwilowy noża względem szyi :(, mamy IMO efekt jak przy cięciu
    szablą - złożenie dwóch prędkości. Rysunek poniżej.
    http://img560.imageshack.us/img560/9219/gilotyna.jpg
    PP

  • 6. Data: 2013-01-02 16:00:46
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Gilotyna taka do egzekucji ma skośne ostrze.
    > Dlaczego?

    Stare dobre sprawdzone metody ;-)
    Myślicie, że można by otworzyc jakiś mały zakładzik i specjalizować sie w
    produkcji tych urządzeń?
    Podatki się zwiększają, urzędnicy osaczają nowymi obciążeniami i
    sankcjami... to może być przyszłościowo niezły interes :|

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 7. Data: 2013-01-02 17:23:16
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    Swift pisze:
    > Rozpatrując ruch chwilowy noża względem szyi :(, mamy IMO efekt jak przy cięciu
    szablą - złożenie dwóch prędkości. Rysunek poniżej.
> [...]

    To chyba nie tak.
    Temat jest prosty, aż za bardzo.
    Kiedy tniemy na wprost - to może się tak zdarzyć, że ostrze zostanie
    niejako "owinięte" materiałem tnącym, w efekcie "tępiąc go". Najlepszy
    przykład - cięcie pomidora. Cięcie na prost się nie udaje, gdyż skórka
    owija ostrze, izolując jego ostrą i tnącą krawędź od reszty - miękkiego
    miąższu. Ponieważ ostrze i oblepiająca go masa nie przemieszczają się
    względem siebie - cięcie wymaga większych sił (nacisk ostrza rozkłada
    się na większą powierzchnię, większą o owinięcie ostrza).
    Natomiast, gdy dodamy do cięcia na prost lekkie przesunięcie, to mamy
    sytuację, w której ostrze ślizga się po materiale. Skoro się ślizgnie,
    to przy okazji niejako tracimy tarcie w kierunku cięcia. Pozbywamy się w
    ten sposób siły trzymającej twardą skórkę na ostrzu i łatwiej jest nam
    ją pokonać.

    Wot i cala filozofia.
    W przykładzie gilotyny - mamy twardą skórę, miękkie wnętrzności szyjne.
    Fakt że po drodze jest krąg szyjny już niewiele zmienia. Sądzę zresztą,
    że nawet proste ostrze dawało by sobie doskonale radę.

    Irek.N.

  • 8. Data: 2013-01-02 18:01:27
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości
    >Eksperyment myślowy (ale możesz przećwiczyć w realu). Weź nóż, deskę
    >do krojenia i kawałek boczku.
    >Połóż nóż na boczku i ciśnij go pionowo. Nie przetniesz.

    Jak ostry noz to przetniesz.

    >Teraz ruszaj tym nożem w prawo i w lewo. Poszło. Czemu?

    Bo noz byl tepy :-)

    >A czemu szabla lekka a tnie lepiej niż miecz?

    Mowisz ... przy wielu uderzeniach bedzie chyba miala glownie
    skladowaba prostopadla.

  • 9. Data: 2013-01-02 22:36:12
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Wednesday, 2 January 2013 17:01:27 UTC, J.F wrote:
    > Jak ostry noz to przetniesz.
    Jak dobry boczek to nie przetniesz

    > Bo noz byl tepy :-)
    Boczek sparzony...

    > Mowisz ... przy wielu uderzeniach bedzie chyba miala glownie
    > skladowaba prostopadla.
    Niezakumadu anisłowu.

  • 10. Data: 2013-01-02 22:54:42
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Niezakumadu anisłowu.

    No jak wiele razy uderzasz a szabla słaba to się głownia wygnie i będzie
    prostopadła.