-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.188.146.110.11
1!not-for-mail
From: PD <p...@g...pl>
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Subject: Re: Generowanie sumy kontrolnej z fragmentu pliku bin
Date: Fri, 28 Jun 2024 05:46:14 +0200
Organization: news.chmurka.net
Message-ID: <v5lbm6$j5s$1@news.chmurka.net>
References: <v5egs3$39jfk$1@news.icm.edu.pl>
<0...@h...invalid>
<v5eqvh$ci5$1@news.chmurka.net> <v5erv0$3a5lq$1@news.icm.edu.pl>
<z...@4...net>
<v5fd8b$3b1n4$1@news.icm.edu.pl>
<14fhxjd72vgco$.wem7va4nmviu$.dlg@40tude.net>
<v5goto$3d8ad$1@news.icm.edu.pl>
<18g00t3tff2qr.cvltkbem84ss$.dlg@40tude.net>
<v5hblu$3e6v9$1@news.icm.edu.pl>
<1...@4...net>
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Date: Fri, 28 Jun 2024 03:46:14 -0000 (UTC)
Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="pozboju";
posting-host="188.146.110.111"; logging-data="19644";
mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
User-Agent: Mozilla Thunderbird
Cancel-Lock: sha1:FU8CkdCye0SeSALchYifMoa6x68=
sha256:n1p6mdYlecjmE+yDd6VTJQ1Vlv8tcHcfFLxwGik7rGg=
sha1:KL0xfLZvlk+FvRCvBihDfLyp2/c=
sha256:mxNLwohtIDv6Q1Cgi3SrHKX4jy9q0089czQxdw2sQLk=
Content-Language: pl
In-Reply-To: <1...@4...net>
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:792611
[ ukryj nagłówki ]W dniu 27.06.2024 o 10:55, J.F pisze:
> On Wed, 26 Jun 2024 17:20:56 +0200, LordBluzg(R)???????????? wrote:
>> W dniu 26.06.2024 o 12:42, J.F pisze:
>> [...]
>>> Ja się na tym nie znam, ale chętnie dopytam:
>>>>>> W tonacji c-dur nie
>>>>>> występują np, półdźwięki a w tonacji a-mol mamy gis w akordzie dla
>>>>>> e-dur, czyli trójdźwięk e-gis-h :) bo całkowicie "molowo" byłoby za
>>>>>> "smutne" :)
>>>
>>> No właśnie - przecież te "półtony" to nie są żadne nadzwyczajne
>>> częstotliwości - tony jak każde inne.
>>> Ktoś się uparł zagrać tylko "całymi tonami" i stąd smutek?
>>
>> Nie :) weź sobie jakąś klawiaturę i wciśnij C-E-G i masz akord durowy,
>
> Ale nie mam. moge poszukać edytora Midi.
>
>> "wesoły". Potem wciśnij A-H-C i masz akord molowy "smutny". W obu
>> przypadkach wciskasz całe tony ale to dwie różne tonacje. Różnicę
>> słychać diametralnie.
>
> Sie nie rozumiemy - kolor klawiszy mnie nie interesuje. To jakis
> imperialistyczny wymysł starych muzyków :-)
>
> Akord C-E-G to jakies stosunki częstotliwości, i inny akord o tych
> samych stosunkach powinien brzmiec podobnie.
> Tylko może wymagać czarnych klawiszy.
>
>
>>>>> No właśnie niezupełnie.
>>>>> Już od wprowadzenia systemu równomiernie temperowanego tego nie słychać, bo
>>>>> akordy brzmią jednakowo.
>>>>
>>>> Chyba jednak nie. C-E-G brzmi inaczej niż A-C-E. Dodatkowo zależy to też
>>>
>>> Przeliczyłeś, ze to te same interwały?
>>> W równomiernym stroju powinny chyba brzmieć tak samo.
>>
>> No nie brzmią tak samo (częstotliwość pomijam).
>
> Bo C-E-G to 4 i 3 półtony interwałów. A A-C-E to 3 i 4.
>
> Zobacz
> A-C#-E
> czy
> C#-F-G#
> D-F#-A
> E-G#-B
No bo układ interwałów 4-3 (tercja mała-tercja wielka) to akord durowy,
3-4 to molowy. I w teorii każdy durowy(molowy), bez względu od jakiego
dzwięku go zbudujesz będzie miał taki sam charakter o ile poruszamy się
w systemie równomiernie temperowanym. Tyle teorii, w praktyce dużo
zależy od instrumentu. Jak masz jakiś elektroniczny syntezator, to on
będzie tą temperację trzymał idealnie, w przypadku "analogów" to już tak
nie jest. Kiedyś miałem przygodę z fortepianem, stroiciel i przy okazji
szanowany muzyk ujął to tak, że nastroi równomiernie ale prosze pana w
jakiej tonacji by pan chciał żeby najlepiej brzmiało ;) Jak chodzi o
gitarę to tu trudno szukać powtarzalności brzmienia takich samych
akordów tylko o różnych wysokościach. Nawet w najprostszym przypadku,
czyli chwytając jakiegoś barowca i przesuwając wzdłuż gryfu zmieniając
tonację mierzymy się z kewstią nabicia progów. I przykładowo w F-dur
tercja mała jest ciut za wielka, a przesuwając się na C-dur będzie ciut
za mała. Idąc dalej jest kwestia siły dociskającej strunę do progu, to
też rozwala temperację. Tu musimy sobie wyjaśnić jak w praktyce
przeprowadza się temperację na przykładzie fortepianu. Stroiciel stroi i
temperuje przez dwie oktawy, pozostałe oktawy stroi do tych
stemperowanych. Sama temperacja polega na zestrojeniu interwałów
czystych czyli kwinty i kwarty, dającej w sumie oktawę. Jeśli zaczyna od
kwinty to wpierw stroi ją idealnie, następnie stroi idealną oktawę i ma
jako efekt uboczny idealną kwartę. Temperacja polega na odstrojeniu
kwinty/kwarty, już nie pamiętam, ale chyba kwartę się zwęża przy okazji
rozszerzając kwintę. Od tak odstrojonej kwinty/kwarty stroi się oktawę w
górę albo w dół, tnie się ją nową kwintą/kwartą, temperuje, i tak w
kółko, aż zamknie się wszystkie dzwięki w obrębie jednej oktawy (a że
skaczemy o kwintę/kwartę to nie zamkniemy się w dokładnie jednej
oktawie, tylko zaliczymy parę dzwięków wiecej, dlatego pisałem, że stroi
się i temperuje dwie oktawy). I teraz sama temperacja, czyli odstrajanie
kwinty/kwarty, można sobie poszukać w necie tabelek o ile odstrajamy,
natomiast na słuch to w zakresie pojedynczych zdudnień. Czysta
kwarta/kwinta nie ma zdudnień, my ją psujemy dodając. Nie trzeba być
sherlockiem, żeby wiedzieć że takie odstrojenie to jest o "piczny włos",
w wysokości dzwięku praktycznie nie słyszalne, słyszalne poprzez
zdudnienie z innym dzwiękiem oddalonym o kwintę/kwartę. No to teraz
wróćmy do gitary. Naciśnijmy strunę na progu lekko, uderzmy dzwięk a
następnie dociśnijmy mocno palcem na progu. Różnica wysokości jest
słyszalna, więc o jakiej temperacji w przypadku gitary my mówimy. Nie ma
czegoś takiego ;) No i jeszcze specyfika gitary. Jak chwycisz sobie
C-dur w pierwszej pozycji, to masz układ dzwięków najbardziej zbliżony
do prawielnego CEG idąc od dołu, czyli pryma-tercja wielka-kwinta. Ale
chwyć E-dur. Masz pryma-kwinta-oktawa-tercja wielka. To nie może brzmieć
tak samo, w sensie mieć taki sam charakter akordu.
PD
Następne wpisy z tego wątku
- 28.06.24 09:44 PD
- 28.06.24 11:00 J.F
- 28.06.24 11:51 J.F
- 28.06.24 12:16 J.F
- 28.06.24 13:05 PD
- 28.06.24 13:12 PD
- 28.06.24 13:25 PD
- 28.06.24 14:13 J.F
- 25.06.24 23:36 LordBluzg(R)??
Najnowsze wątki z tej grupy
- ciekawy układ magnetofonu
- Mikroskop 3D
- Jak być bezpiecznym z Li-Ion?
- Szukam monitora HDMI ok. 4"
- Obcinaczki z łapaczem
- termostat do lodowki
- SEP 1 kV E
- Aku LiPo źródło dostaw - ktoś poleci ?
- starość nie radość
- Ataki hakerskie
- Akumulatorki Ni-MH AA i AAA Green Cell
- Dławik CM
- JDG i utylizacja sprzetu
- Identyfikacja układ SO8 w sterowniku migających światełek choinkowych
- DS1813-10 się psuje
Najnowsze wątki
- 2024-12-23 Riga => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-12-23 Łódź => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2024-12-23 Kraków => International Freight Forwarder <=
- 2024-12-23 Co nalezy do Cinkciarza, a co do Conotoxia ?
- 2024-12-23 Poznań => Key Account Manager <=
- 2024-12-23 Warszawa => Presales / Inżynier Wsparcia Technicznego IT <=
- 2024-12-23 Rzeszów => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-12-23 Warszawa => Infrastructure Automation Engineer <=
- 2024-12-23 Białystok => Analityk w dziale Trade Development (doświadczenie z Po
- 2024-12-23 Warszawa => Site Reliability Engineer (SRE) <=
- 2024-12-23 Warszawa => DevOps Engineer <=
- 2024-12-23 Warszawa => Senior Account Manager <=
- 2024-12-23 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-23 Katowice => Administrator IT - Wirtualizacja i Konteneryzacja <=
- 2024-12-23 Mińsk Mazowiecki => Spedytor Międzynarodowy <=