eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaGenerowanie sumy kontrolnej z fragmentu pliku binRe: Generowanie sumy kontrolnej z fragmentu pliku bin
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.188.146.110.11
    1!not-for-mail
    From: PD <p...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Generowanie sumy kontrolnej z fragmentu pliku bin
    Date: Fri, 28 Jun 2024 05:46:14 +0200
    Organization: news.chmurka.net
    Message-ID: <v5lbm6$j5s$1@news.chmurka.net>
    References: <v5egs3$39jfk$1@news.icm.edu.pl>
    <0...@h...invalid>
    <v5eqvh$ci5$1@news.chmurka.net> <v5erv0$3a5lq$1@news.icm.edu.pl>
    <z...@4...net>
    <v5fd8b$3b1n4$1@news.icm.edu.pl>
    <14fhxjd72vgco$.wem7va4nmviu$.dlg@40tude.net>
    <v5goto$3d8ad$1@news.icm.edu.pl>
    <18g00t3tff2qr.cvltkbem84ss$.dlg@40tude.net>
    <v5hblu$3e6v9$1@news.icm.edu.pl>
    <1...@4...net>
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Date: Fri, 28 Jun 2024 03:46:14 -0000 (UTC)
    Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="pozboju";
    posting-host="188.146.110.111"; logging-data="19644";
    mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
    User-Agent: Mozilla Thunderbird
    Cancel-Lock: sha1:FU8CkdCye0SeSALchYifMoa6x68=
    sha256:n1p6mdYlecjmE+yDd6VTJQ1Vlv8tcHcfFLxwGik7rGg=
    sha1:KL0xfLZvlk+FvRCvBihDfLyp2/c=
    sha256:mxNLwohtIDv6Q1Cgi3SrHKX4jy9q0089czQxdw2sQLk=
    Content-Language: pl
    In-Reply-To: <1...@4...net>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:792611
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 27.06.2024 o 10:55, J.F pisze:
    > On Wed, 26 Jun 2024 17:20:56 +0200, LordBluzg(R)???????????? wrote:
    >> W dniu 26.06.2024 o 12:42, J.F pisze:
    >> [...]
    >>> Ja się na tym nie znam, ale chętnie dopytam:
    >>>>>> W tonacji c-dur nie
    >>>>>> występują np, półdźwięki a w tonacji a-mol mamy gis w akordzie dla
    >>>>>> e-dur, czyli trójdźwięk e-gis-h :) bo całkowicie "molowo" byłoby za
    >>>>>> "smutne" :)
    >>>
    >>> No właśnie - przecież te "półtony" to nie są żadne nadzwyczajne
    >>> częstotliwości - tony jak każde inne.
    >>> Ktoś się uparł zagrać tylko "całymi tonami" i stąd smutek?
    >>
    >> Nie :) weź sobie jakąś klawiaturę i wciśnij C-E-G i masz akord durowy,
    >
    > Ale nie mam. moge poszukać edytora Midi.
    >
    >> "wesoły". Potem wciśnij A-H-C i masz akord molowy "smutny". W obu
    >> przypadkach wciskasz całe tony ale to dwie różne tonacje. Różnicę
    >> słychać diametralnie.
    >
    > Sie nie rozumiemy - kolor klawiszy mnie nie interesuje. To jakis
    > imperialistyczny wymysł starych muzyków :-)
    >
    > Akord C-E-G to jakies stosunki częstotliwości, i inny akord o tych
    > samych stosunkach powinien brzmiec podobnie.
    > Tylko może wymagać czarnych klawiszy.
    >
    >
    >>>>> No właśnie niezupełnie.
    >>>>> Już od wprowadzenia systemu równomiernie temperowanego tego nie słychać, bo
    >>>>> akordy brzmią jednakowo.
    >>>>
    >>>> Chyba jednak nie. C-E-G brzmi inaczej niż A-C-E. Dodatkowo zależy to też
    >>>
    >>> Przeliczyłeś, ze to te same interwały?
    >>> W równomiernym stroju powinny chyba brzmieć tak samo.
    >>
    >> No nie brzmią tak samo (częstotliwość pomijam).
    >
    > Bo C-E-G to 4 i 3 półtony interwałów. A A-C-E to 3 i 4.
    >
    > Zobacz
    > A-C#-E
    > czy
    > C#-F-G#
    > D-F#-A
    > E-G#-B

    No bo układ interwałów 4-3 (tercja mała-tercja wielka) to akord durowy,
    3-4 to molowy. I w teorii każdy durowy(molowy), bez względu od jakiego
    dzwięku go zbudujesz będzie miał taki sam charakter o ile poruszamy się
    w systemie równomiernie temperowanym. Tyle teorii, w praktyce dużo
    zależy od instrumentu. Jak masz jakiś elektroniczny syntezator, to on
    będzie tą temperację trzymał idealnie, w przypadku "analogów" to już tak
    nie jest. Kiedyś miałem przygodę z fortepianem, stroiciel i przy okazji
    szanowany muzyk ujął to tak, że nastroi równomiernie ale prosze pana w
    jakiej tonacji by pan chciał żeby najlepiej brzmiało ;) Jak chodzi o
    gitarę to tu trudno szukać powtarzalności brzmienia takich samych
    akordów tylko o różnych wysokościach. Nawet w najprostszym przypadku,
    czyli chwytając jakiegoś barowca i przesuwając wzdłuż gryfu zmieniając
    tonację mierzymy się z kewstią nabicia progów. I przykładowo w F-dur
    tercja mała jest ciut za wielka, a przesuwając się na C-dur będzie ciut
    za mała. Idąc dalej jest kwestia siły dociskającej strunę do progu, to
    też rozwala temperację. Tu musimy sobie wyjaśnić jak w praktyce
    przeprowadza się temperację na przykładzie fortepianu. Stroiciel stroi i
    temperuje przez dwie oktawy, pozostałe oktawy stroi do tych
    stemperowanych. Sama temperacja polega na zestrojeniu interwałów
    czystych czyli kwinty i kwarty, dającej w sumie oktawę. Jeśli zaczyna od
    kwinty to wpierw stroi ją idealnie, następnie stroi idealną oktawę i ma
    jako efekt uboczny idealną kwartę. Temperacja polega na odstrojeniu
    kwinty/kwarty, już nie pamiętam, ale chyba kwartę się zwęża przy okazji
    rozszerzając kwintę. Od tak odstrojonej kwinty/kwarty stroi się oktawę w
    górę albo w dół, tnie się ją nową kwintą/kwartą, temperuje, i tak w
    kółko, aż zamknie się wszystkie dzwięki w obrębie jednej oktawy (a że
    skaczemy o kwintę/kwartę to nie zamkniemy się w dokładnie jednej
    oktawie, tylko zaliczymy parę dzwięków wiecej, dlatego pisałem, że stroi
    się i temperuje dwie oktawy). I teraz sama temperacja, czyli odstrajanie
    kwinty/kwarty, można sobie poszukać w necie tabelek o ile odstrajamy,
    natomiast na słuch to w zakresie pojedynczych zdudnień. Czysta
    kwarta/kwinta nie ma zdudnień, my ją psujemy dodając. Nie trzeba być
    sherlockiem, żeby wiedzieć że takie odstrojenie to jest o "piczny włos",
    w wysokości dzwięku praktycznie nie słyszalne, słyszalne poprzez
    zdudnienie z innym dzwiękiem oddalonym o kwintę/kwartę. No to teraz
    wróćmy do gitary. Naciśnijmy strunę na progu lekko, uderzmy dzwięk a
    następnie dociśnijmy mocno palcem na progu. Różnica wysokości jest
    słyszalna, więc o jakiej temperacji w przypadku gitary my mówimy. Nie ma
    czegoś takiego ;) No i jeszcze specyfika gitary. Jak chwycisz sobie
    C-dur w pierwszej pozycji, to masz układ dzwięków najbardziej zbliżony
    do prawielnego CEG idąc od dołu, czyli pryma-tercja wielka-kwinta. Ale
    chwyć E-dur. Masz pryma-kwinta-oktawa-tercja wielka. To nie może brzmieć
    tak samo, w sensie mieć taki sam charakter akordu.

    PD

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

  • 28.06.24 09:44 PD
  • 28.06.24 11:00 J.F
  • 28.06.24 11:51 J.F
  • 28.06.24 12:16 J.F
  • 28.06.24 13:05 PD
  • 28.06.24 13:12 PD
  • 28.06.24 13:25 PD
  • 28.06.24 14:13 J.F
  • 25.06.24 23:36 LordBluzg(R)??

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: