    From: Marek <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Fotolab HD
    Date: Sun, 13 Apr 2014 17:40:36 +0200

    W dniu 2014-04-13 12:06, Mariusz [mr.] pisze:

    > Marek - prawie dokładnie to chciałem powiedzieć, ale nie całkiem.

    Dzięki za poniższe rozwinięcie :-)

> [...]
    > kiedyś do otaczającej ich rzeczywistości ludzie mieli podejście znacznie
    > bardziej praktyczne - praktyka dominowała, więc jak kogoś interesowała
    > rozdzielczość, to się zastanawiał, jak to sobie pomierzyć (albo
    > korzystał z wypracowanych metod i profesjonalnych narzędzi pomiarowych,
    > bądź pomocy fachowca). Mało komu przychodziło przyjmować na wiarę jakieś
    > liczby z sufitu. A dziś zostaliśmy już tak wytresowani/wychowani do
    > pracy na materiałach i danych, że żonglujemy liczbami, spieramy się o
    > liczby w czymś, co każdy sam mógłby sobie sprawdzić - naocznie, czy też

    A to też prawda. Sęk w tym, że czasem trudno jest sprawdzić samemu czy
    np. deklarowana pojemność akumulatora jest zgodna z nadrukiem. A już w
    szczególności gdy najpierw musimy kupić aby się dowiedzieć, że mamy
    bubel. Owszem, możemy dochodzić potem swoich racji (i ja tak czynię)
    lecz mało kto przy tanich produktach chce się w to bawić. Mało kto też
    skojarzy, że na deklarowanej pojemności akumulatora urządzenie powinno
    pracować 4x dłużej. Analogicznie w innych typach produktów / technologii
    sprawy się mają. Im niższa cena produktu / usługi tym lepiej. Im więcej
    sprzedać / zarobić można - tym lepiej. Takie mamy trendy. Jeśli chcesz
    wybić się w jakiejś dziedzinie, zazwyczaj ciut lepszy efekt będzie
    wymagał sporo większych nakładów.

    > Sam jestem rozczarowany faktycznym poziomem rozdzielczości
    > wszystkich moich odbitek z lat ostatnich (Fotonet, ale mam przeczucie,

    Fotonet? Ci z Sopotu? Sądziłem, że oni się sprzętem zajmują wyłącznie.

    > że u zdecydowanej większości jest tak samo lub nawet gorzej [masówka]),
    > ale nie wiem, co możnaby poprawić.

    A tak trochę off-topic, czy chodzi Ci o poprawę jakości odbitek w takim
    sensie aby lepiej w albumie czy na ścianie wyglądały, czy może chodzi Ci
    o to aby z lupą analizując fotkę coś więcej zobaczyć?

    Jeśli to pierwsze, to sporo nad tym siedziałem i wypracowałem metody
    poprawy.

    > Prostym rozwiązaniem technicznym na niedużą, choć zauważalną poprawę
    > materiałów B&W byłoby naświetlanie monochromatyczne (niebieskie?)
    > zamiast RGB w pełnym procesie B&W (papier i chemia), ale czy ktoś to
    > jeszcze robi na świecie? Z dostawą do PL? Trzeba szukać, a wyniki podać
    > tu na grupie.

    Jaki masz cel? Może coś podpowiem.

    > Sensownym pomysłem byłoby porównywanie tego samego pliku z kilku
    > labów, np. wrzucenie skanu odbitki z różnych labów + ocena tekstowa
    > (ten lepszy w rozdzielczości, ten w kolorach, ten totalny zafarb, ten
    > zrobił autokorektę, ten krzywo przyciął, etc.). Czyli nie subiektywne,
    > bądź sponsorowane oceny typu: "Ach, cudowny ten lab", bądź: "do bani!",
    > tylko jeśli lepszy, to od konkretnie jakiego jest lepszy i skan odbitek
    > z obydwu.

    Jeśli chcesz mieć jakość, to zapomnij o fotolabach. Nawet jeśli raz się
    coś uda, to za drugim razem już niekoniecznie.

    > Ale był już kiedyś portal oceny fotolabów i już dawno temu wyglądał
    > na od dawna całkiem umarły.

    I słusznie. Bo żadnych wniosków z tego nie dałoby rady wyciągnąć. Byłaby
    to dyskusja a'la prognoza pogody. Informacje tam zawarte byłby raczej
    przedmiotem zakładów bukmacherskich, że fotka się uda lub nie. Żadnej
    merytorycznej wiedzy z takich rozważań nie da się otrzymać.

    > Teraz chyba byłoby z tym jeszcze trudniej -
    > patrząc na liczbę robionych odbitek, postów na grupie, itd. Fotografia
    > tradycyjna już ledwie zipie, więc i fotolaby pewnie niedługo zejdą do
    > podziemia...

    Zgadza się. A to z dwóch powodów: ludzie generalnie mają gdzieś jakość
    na rzecz ceny. Po drugie, popularyzacja danej technologii narzuca
    kierunki rozwoju.

    Marek