  • 21. Data: 2009-09-08 13:38:54
    Temat: Re: Fotografia makro z pieścieniami pośrednimi a nieporuszone zdjęcie
    Od: Jan Rudziński <j...@g...pl>

    Cześć wszystkim

    Mikolaj Tutak napisał(a):

    > To jeszcze raz zacytuje:
    >
    > "biegnące przed przejściem przez soczewkę _równolegle_ do jej osi"
    >
    > równolegle będą biegły tylko przy ustawieniu na nieskończoność.

    Bzdura - co zmienia w kierunku promieni *dochodzących* do soczewki to,
    na co jest ona nastawiona?

    Ogniskowa bardziej złożonych obiektywów może być bardzo trudna do
    ustalenia, ale w wypadku prostej soczewki i wielu prostych układów jest
    pewną cechą obiektywu. I ta cecha nie zmienia przy jego przesuwaniu
    względem matrycy.

    Oczywiście istnieją obiektywy, które zamiast się przesuwać przy
    ostrzeniu, wykonują wewnętrzne zmiany, które mogą skutkować zmianą
    ogniskowej, ale to jest zupełnie osobna sprawa.

    --
    Pozdrowienia
    Janek (sygnaturka zastępcza)

  • 22. Data: 2009-09-08 13:51:13
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Mikolaj Tutak wrote:

    > To jeszcze raz zacytuje:
    >
    > "biegnące przed przejściem przez soczewkę _równolegle_ do jej osi"
    >
    > równolegle będą biegły tylko przy ustawieniu na nieskończoność.

    Ale zrozum że regulując ostrość tak naprawdę zostawiasz układ optyczny w
    spokoju, a przesuwasz matrycę która wyłapuje fotony. Innymi słowy, przesuwasz ją
    tak, żeby skupiały się na niej promienie pochodzące z przedmiotów w różnej
    odległości od układu, ale nie zmieniasz samego układu. Nieważne jak pokręcisz
    obiektywem, promienie z nieskończoności nadal będą się skupiać w tej samej
    odległości od soczewki. Co najwyżej matryca ten punkt zasłoni i tam nie dolecą.

    Zresztą jak kiedyś powstaną matryce odczytujące w 3D to problem ostrzenia się
    rozwiąże.

  • 23. Data: 2009-09-08 13:55:54
    Od: Jan Rudziński <j...@g...pl>

    Cześć wszystkim

    Mateusz Ludwin napisał(a):
    [...]
> [...]
    > układu. Nieważne jak pokręcisz obiektywem, promienie z nieskończoności
    > nadal będą się skupiać w tej samej odległości od soczewki.

    Tak jest! I ta właśnie odległość - niezmienna - nazywa się ogniskową
    soczewki i nie ulega zmianie przy nastawianiu na ostrość.

    Co najwyżej
    > matryca ten punkt zasłoni i tam nie dolecą.

    A w życiu. Matryca może się znaleźć w odległości ogniskowej od soczewki,
    albo dalej.

  • 24. Data: 2009-09-08 14:05:44
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > To jeszcze raz zacytuje:
    >
    > "biegnące przed przejściem przez soczewkę _równolegle_ do jej osi"
    >
    > równolegle będą biegły tylko przy ustawieniu na nieskończoność.

    no to walnales juz co najmniej drugi raz dzisiaj farmazona.

  • 25. Data: 2009-09-08 14:23:13
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    Mateusz Ludwin wrote:

> [...]
    > nadal będą się skupiać w tej samej odległości od soczewki. Co najwyżej
    > matryca ten punkt zasłoni i tam nie dolecą.

    Kiedyś był taki system ostrzenia w Contaxach.

    wer

  • 26. Data: 2009-09-08 14:35:35
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Jan Rudziński wrote:

    > Co najwyżej
    >
    > A w życiu. Matryca może się znaleźć w odległości ogniskowej od soczewki,
    > albo dalej.

    No wiem, ale może też zasłonić ognisko.

  • 27. Data: 2009-09-08 14:37:10
    Od: Jan Rudziński <j...@g...pl>

    Cześć wszystkim

    Mateusz Ludwin napisał(a):

    > No wiem, ale może też zasłonić ognisko.

    Jakim cudem, skoro jest dalej od soczewki, niż ognisko?

    Bliżej być nie może, bo i po co miałaby?

  • 28. Data: 2009-09-08 14:37:17
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    b...@n...pl wrote:

    > Kiedyś był taki system ostrzenia w Contaxach.

    To jest czysto względne. Z punktu widzenia zasady działania nie ma znaczenia co
    się przesuwa. Zresztą przy ostrzeniu z bliskich odległości często jest tak że
    użytkownik intuicyjnie przesuwa się tak żeby zachowywać kadr (bo ostrzenie
    obiektywem go zmienia) i w efekcie porusza się jedynie matryca.

  • 29. Data: 2009-09-08 14:38:34
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Jan Rudziński wrote:

    > Jakim cudem, skoro jest dalej od soczewki, niż ognisko?

    Masz rację.

    Tzn nie do końca, bo oglądając filozoficzną zanieskończoność w źle
    wyregulowanych obiektywach zasłaniasz właśnie ognisko :>

  • 30. Data: 2009-09-08 14:41:22
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Sławek Drogosz wrote:

    > Czy podobnie jest w obiektywach makro : w trybie "portret" światło jest dużo
    > większe od trybu "makro" dla tej samej przesłony ?

    Jest dokładnie tak samo.

    Obiektyw makro to wygoda, ostrość w całym kadrze i ewentualna korekcja do
    ostrzenia na bliskie odległości (żeby nie było efektu denka od butelki przy
    fotografowaniu kartki papieru).