  • Data: 2010-03-27 23:46:20
    Temat: Re: Felgi do focusa lub S40
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    ".Peeter" holqgm$e6o$...@i...gazeta.pl

    > 5mm na rozstawie kół może popsuć charakterystykę prowadzenia? O_O

    Tak. :) Wbrew pozorom? :)

    Nie chodzi o rozstaw kół, ale o promień zataczania -- i to jest
    takie zataczanie, jak zataczanie pijanego. Ten promień to kilka
    mm, dlatego zmniejszenie ET raptem o 2.5 mm może zwiekszyć PZ
    aż o kilkadziesiąt procent.

    > 2,5mm na stronę szerzej i mogą obcierać? O_O

    Oczywiście nie. :)

    "Eneuel Leszek Ciszewski" hkaf6c$qj8$...@n...onet.pl

> [...]

    > .--oś symetrii opony
    > płaszczyzna--'
    > przylegania
    > hamulcowej
    > tarczy do
    > felgi

    > oś wahliwa koła
    > _____ /
    > ' | ' /
    > | |/ |
    > '_/|__' __ styk opony/koła z jezdnią
    > / |
    > / |
    > / |
    > / |<--oś symetrii opony (koło tu nie ma osi symetrii;

    I to są pojedyncze milimetry.
    Samochód musi się zataczać ,,ujemnie'', czyli antyzataczać. :)
    (przeciwdziałać zataczaniu się) To nie jest stosunek 2.5 mm do
    50 mm czy 2.5 mm do 1535 mm (rozstawu kół), ale to jest 2.5 mm
    do kilku mm. :) Zmniejszenie ET do 35 mm daje prawie na pewno
    bardzo duży PZ, na dodatek duży dodatni, co sprawia, że samochód
    jest ***niestabilny*** jak nie przymierzając auta sprzed
    30 lat -- Polonez czy Fiat 125 p... (pepepe... i w słuuup) ;)
    A może Syrena czy Trabant. :) (bo Volvo ma przedni napęd, co
    jeszcze bardziej destabilizuje)

    > Oczywiście kąty i proporcje nie są zachowane, bo trudno znakami ASCII
    > to osiągnąć na tak małym rysunku, ale chodzi o zasadę. Odsunięcie kół
    > (zmniejszenie ET) zwiększa (zwykle ujemny) promień zataczania -- a to
    > sprawia, że samochód przestaje jechać stabilnie.

    I oczywiście możesz mnie wyzwać od idiotów, trolli, expierdów, ale to da mnie na
    rękę. :)
    Im więcej ludzi założy złe felgi, tym więcej wypadków, tym lepsze eliminacje. ;)
    Tym mniej samochodów na drogach. :) Bogaty kupi felgę z salonu za 700 złotych,
    czy nawet za 1500 złotych, a biednego nie stać na AC, więc... :)

    -=-

    Co daje ten ujemny PZ? Ano stabilizuje tor jazdy automagicznie.
    Jest wynikiem działalności Boskiej (praw fizyki) więc działa
    natychmiast i niezawodnie. :) (w skrócie -- NIE) Co prawda
    są różne ESPy itp. ABSy, ale łatwiej stabilizować coś, co ma
    tendencje do samostabilizacji niż coś, co ma tendencje odwrotne. :)

    Pierwszym oficjalnie samochodem z ujemnym PZ był Audi.
    W istocie pierwszym była jakaś samoróbka niemieckiej produkcji.
    Ujemny PZ został nawet opatentowany. :)

    IMO firmy ubezpieczeniowe mogłyby odmawiać wypłacania odszkodowania,
    powołując się na nieodpowiedni ET, jeśli do wypadku doszło w wyniku
    złego hamowania czy najechania na nierówności. :)

    Aby zachować ujemny PZ, producenci chętnie pochylają koła przednie.
    Najlepiej widać to w Mercedesach, gdzie pochylano koła także wtedy,
    gdy nie dbano o ujemność PZ. :) Nowe Volvo S40 także pochyla koła
    przy skręcie.

    Oczywiście można założyć felgi z małym ET i zachować ujemny PZ, ale
    trzeba przerobić całe zawieszenie. Domorosły raser tego nie wykona. :)

    -=-

    Oczywiście im mniejsze ET, tym większy rozstaw kół, co jednak ma nijaki
    wpływ na stabilność samochodu, gdyż 5 mm w stosunku do 1535 mm to jakby nic. :)

    Różne ET w tylnym zawieszeniu (różne, ale takie same dla obu tylnych kół)
    nie wpływa na stabilność jazdy, gdyż koła tylne słabo wpływają na kierowanie
    samochodu -- zwłaszcza w FWD... (frontowonapędowego)

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'