-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Felgi do focusa lub S40
Date: Sat, 27 Mar 2010 23:46:20 +0100
Organization: Aleuania-Pueruania
Lines: 155
Message-ID: <hom1s4$7t8$1@inews.gazeta.pl>
References: <hojfee$469$1@inews.gazeta.pl> <hokrc1$pdn$1@inews.gazeta.pl>
<hol93h$cg1$1@inews.gazeta.pl> <holjv1$li6$1@inews.gazeta.pl>
<holnlq$ngm$1@atlantis.news.neostrada.pl> <holqgm$e6o$1@inews.gazeta.pl>
Reply-To: "Eneuel Leszek Ciszewski" <e...@g...com>
NNTP-Posting-Host: 12-229.89-161.tel.tkb.net.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=response
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: inews.gazeta.pl 1269729992 8104 89.161.12.229 (27 Mar 2010 22:46:32 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Sat, 27 Mar 2010 22:46:32 +0000 (UTC)
X-MimeOLE: Numer mego telefonu '665 363835'='Moj Eneuel'
X-Priority: 3
X-User: eneuell
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5512
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2267664
[ ukryj nagłówki ]
".Peeter" holqgm$e6o$...@i...gazeta.pl
> 5mm na rozstawie kół może popsuć charakterystykę prowadzenia? O_O
Tak. :) Wbrew pozorom? :)
Nie chodzi o rozstaw kół, ale o promień zataczania -- i to jest
takie zataczanie, jak zataczanie pijanego. Ten promień to kilka
mm, dlatego zmniejszenie ET raptem o 2.5 mm może zwiekszyć PZ
aż o kilkadziesiąt procent.
> 2,5mm na stronę szerzej i mogą obcierać? O_O
Oczywiście nie. :)
> Aż tak szczelnie wypchane nadkola są w tym aucie?
"Eneuel Leszek Ciszewski" hkaf6c$qj8$...@n...onet.pl
> "Leszek Eneuel Ciszewski" asg8fv$on5$...@f...man.torun.pl
>> Kto z Was wie, co to jest ujemny promień zataczania?
> oś symetrii opony
> |
> |
> |
> |
> ||
> _____
> ' '
> | |
> | |
> |-----| -- oś obrotu koła
> | |
> | |
> '_____' __ styk opony/koła z jezdnią
>
> ||
> |
> |
> płaszczyzna przylegania felgi do tarczy hamulcowej
> .--oś symetrii opony
> || <--- różnica -- to właśnie offset, czyli ET :)
> płaszczyzna--'
> przylegania
> hamulcowej
> tarczy do
> felgi
> oś wahliwa koła
> | /
> | /
> | /
> _____ /
> ' | ' /
> | | |/
> | | /
> | | /| -- oś obrotu koła
> | |/ |
> | / | __ O! Tutaj te osie gdzieś powinny się ze sobą przeciąć!
> '_/|__' __ styk opony/koła z jezdnią
> / |
> / |
> / |
> / |<--oś symetrii opony (koło tu nie ma osi symetrii;
> czasami nie ma jej w ogóle)
> _____
> ' | '
> | | |
> | | |
> | | /|
> | |/ |
> | / |
> '_/|__'
> >| |<---- O! I to jest właśnie promień zataczania!
I to są pojedyncze milimetry.
Samochód musi się zataczać ,,ujemnie'', czyli antyzataczać. :)
(przeciwdziałać zataczaniu się) To nie jest stosunek 2.5 mm do
50 mm czy 2.5 mm do 1535 mm (rozstawu kół), ale to jest 2.5 mm
do kilku mm. :) Zmniejszenie ET do 35 mm daje prawie na pewno
bardzo duży PZ, na dodatek duży dodatni, co sprawia, że samochód
jest ***niestabilny*** jak nie przymierzając auta sprzed
30 lat -- Polonez czy Fiat 125 p... (pepepe... i w słuuup) ;)
A może Syrena czy Trabant. :) (bo Volvo ma przedni napęd, co
jeszcze bardziej destabilizuje)
> Oczywiście kąty i proporcje nie są zachowane, bo trudno znakami ASCII
> to osiągnąć na tak małym rysunku, ale chodzi o zasadę. Odsunięcie kół
> (zmniejszenie ET) zwiększa (zwykle ujemny) promień zataczania -- a to
> sprawia, że samochód przestaje jechać stabilnie.
I oczywiście możesz mnie wyzwać od idiotów, trolli, expierdów, ale to da mnie na
rękę. :)
Im więcej ludzi założy złe felgi, tym więcej wypadków, tym lepsze eliminacje. ;)
Tym mniej samochodów na drogach. :) Bogaty kupi felgę z salonu za 700 złotych,
czy nawet za 1500 złotych, a biednego nie stać na AC, więc... :)
-=-
Co daje ten ujemny PZ? Ano stabilizuje tor jazdy automagicznie.
Jest wynikiem działalności Boskiej (praw fizyki) więc działa
natychmiast i niezawodnie. :) (w skrócie -- NIE) Co prawda
są różne ESPy itp. ABSy, ale łatwiej stabilizować coś, co ma
tendencje do samostabilizacji niż coś, co ma tendencje odwrotne. :)
Pierwszym oficjalnie samochodem z ujemnym PZ był Audi.
W istocie pierwszym była jakaś samoróbka niemieckiej produkcji.
Ujemny PZ został nawet opatentowany. :)
IMO firmy ubezpieczeniowe mogłyby odmawiać wypłacania odszkodowania,
powołując się na nieodpowiedni ET, jeśli do wypadku doszło w wyniku
złego hamowania czy najechania na nierówności. :)
Aby zachować ujemny PZ, producenci chętnie pochylają koła przednie.
Najlepiej widać to w Mercedesach, gdzie pochylano koła także wtedy,
gdy nie dbano o ujemność PZ. :) Nowe Volvo S40 także pochyla koła
przy skręcie.
Oczywiście można założyć felgi z małym ET i zachować ujemny PZ, ale
trzeba przerobić całe zawieszenie. Domorosły raser tego nie wykona. :)
-=-
Oczywiście im mniejsze ET, tym większy rozstaw kół, co jednak ma nijaki
wpływ na stabilność samochodu, gdyż 5 mm w stosunku do 1535 mm to jakby nic. :)
Różne ET w tylnym zawieszeniu (różne, ale takie same dla obu tylnych kół)
nie wpływa na stabilność jazdy, gdyż koła tylne słabo wpływają na kierowanie
samochodu -- zwłaszcza w FWD... (frontowonapędowego)
--
.`'.-. ._. .-.
.'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
Następne wpisy z tego wątku
- 28.03.10 00:12 Eneuel Leszek Ciszewski
- 28.03.10 00:21 DoQ
- 28.03.10 01:08 Eneuel Leszek Ciszewski
- 28.03.10 01:13 Eneuel Leszek Ciszewski
- 28.03.10 03:14 DoQ
- 28.03.10 03:15 DoQ
- 28.03.10 03:42 Eneuel Leszek Ciszewski
- 28.03.10 03:49 Robert Rędziak
- 28.03.10 03:44 Eneuel Leszek Ciszewski
- 28.03.10 03:52 Eneuel Leszek Ciszewski
- 28.03.10 04:06 Eneuel Leszek Ciszewski
- 28.03.10 10:19 Robert Rędziak
- 28.03.10 11:22 .Peeter
- 28.03.10 11:56 .Peeter
- 28.03.10 13:39 Artur Maśląg
Najnowsze wątki z tej grupy
- 300km/h
- Jaka nawigacja z asystentem zmiany pasa ruchu?
- Zapierdalać
- Oszczędzanie nie jest łatwe
- Jeździ, skręca, hamuje
- Do IO i innych elektrooszolomow, tu macie prawdziwe smrody
- śnieg
- Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
- Beztłumikowcy
- promile wspierają Ukrainę
- Chińczyki są LEPSZE ;-)
- Już nie płoną
- 8%
- Nowy Outlander PHEV w PL
- Śmiechu KOOOOOOPA ;-)
Najnowsze wątki
- 2025-01-13 Kraków => UX Designer <=
- 2025-01-13 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=
- 2025-01-13 Mińsk Mazowiecki => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-01-12 USB3.x->HDMI/DP ze sterownikami w win11
- 2025-01-12 Jak na naszych oczach odradza się cenzura :-)
- 2025-01-11 Koszty prowadzenia firmy za granicą
- 2025-01-11 19 migrantów
- 2025-01-11 300km/h
- 2025-01-11 Kongres USA uchwalił "Prawo babci Pawlakowej" na MTK [Lex Gradma Pawlak]
- 2025-01-11 Riga => Specjalista ds. public relations <=
- 2025-01-11 Przestępca wyborczy Musk nadciąga nad Tuskistan?
- 2025-01-11 Białystok => Delphi Programmer <=
- 2025-01-09 Jaka nawigacja z asystentem zmiany pasa ruchu?
- 2025-01-10 Coś dusi.
- 2025-01-09 akumulator napięcie 12.0v