  • Data: 2010-03-28 11:56:33
    Temat: Re: Felgi do focusa lub S40
    Od: ".Peeter" <p...@n...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Eneuel Leszek Ciszewski" wrote:
    > Nie chodzi o rozstaw kół, ale o promień zataczania -- i to jest
    > takie zataczanie, jak zataczanie pijanego. Ten promień to kilka
    > mm, dlatego zmniejszenie ET raptem o 2.5 mm może zwiekszyć PZ
    > aż o kilkadziesiąt procent.

    To w takim razie dlaczego nikt o tym nie mówi, a jedynym
    wyznacznikiem 'pasowania' opon jest obcieranie o nadkola?

    Wiadomo, że zastosowanie szerszych opon zmienia charakterystykę
    prowadzenia, zmiana ET też zmienia charakterystykę prowadzenia,
    ale nikt nie zwraca na to specjalnej uwagi, po prostu wiadomo, że
    szerszy kapeć / mniejsze ET = trzeba mocniej trzymać kierownicę.

    Nie twierdzę, że promień zataczania nie ma znaczenia, sam przesady
    też nie lubię. :-) Ale np. dlaczego do mojego auta niby standardowe
    koła to 15", felga 6" szerokości, ET 43, opona 195/65, a auto wyjechało
    z fabryki na 16"x7", ET 38, z oponami 205/55? To daje zmianę
    promienia zataczania o 5mm, a auto nadal jest neutralne. Idąc dalej
    - oryginalne 17" mają szerokość 7" i ET 38, na to opona 225/45,
    czyli mamy po 1cm opony więcej symetrycznie, teoretycznie nie
    zmienia się promień zataczania, ale jednak prowadzenie się zmienia
    dość mocno.

    Aktualnie śmigam na 17"x7,5" ET 37, opony 225/45, czyli kolejny
    1mm więcej. Owszem, trzeba trzymać kierownicę na koleinach, ale
    na normalnej drodze wraca sama, auto hamuje prosto, przyśpiesza
    prosto, zakręty jeździ bajecznie. Fakt tylko, że obrócenie kierownicą
    bez odpalania silnika (bez wspomagania) graniczy z cudem, ale to
    detal. ;-)

    W skrócie: demonizujesz jak cholera.

    Pozdrawiam
    .Peeter