  • 11. Data: 2011-09-08 09:25:08
    Temat: Re: Energia bierna - ciepło
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "kogutek" <k...@v...pl> napisał w wiadomości
    news:5a65.00000590.4e6810b3@newsgate.onet.pl...
    > Chyba oba samce. Miałem kiedyś stary licznik. Wyprodukowany w
    > latach
    > pięćdziesiątych XX wieku. Używałem go do tego do czego używa się
    > teraz
    > elektronicznych liczników wtykanych w gniazdko. Po podłączeniu za
    > nim dławika od
    > jakiejś lampy wyładowczej ciekawostka. Na dławiku wydrukowane 2A
    > i licznik
    > zasuwa tak jak by z 450W było podłączone. Ale do tyłu zasuwa. Jak
    > podłączyłem
    > równolegle do dławika 500W to się ledwo kręci do przodu.

    Generalnie nie powinien sie tak zachowywac.

    > Podłączyłem kilowata i
    > licznik idzie jak by z 500W było podłączone. Mówię sobie że siły
    > przyrody w
    > służbie człowieka. Wszyscy perpetuum mobile szukają a ja
    > znalazłem. Dorobiłem
    > piękną wtyczkę z kabelkiem. Wetknąłem za współczesnym licznikiem
    > a on pomyka do
    > przodu jak by żarówka ze 20W była włączona.

    Nie bardzo rozumiem, ale po podlaczeniu _tylko_ duzego dlawika 20W
    poboru mocy czynnej jest jak najbardziej adekwatne.
    No chyba ze to bylo 500W grzejnika + dlawik a licznik liczyl 20W -
    gratuluje oszczednosci :-)

    > A tak czysto teoretycznie. Co by
    > się działo w takiej sytuacji. Ładujemy kondensator z sieci. Jak w
    > dodatniej
    > połówce będzie na nim maksymalne napięcie to odłączamy napięcie i
    > rozładowujemy
    > kondensator przez dołączone w tym momencie obciążenie. W ujemnej
    > to samo z
    > drugim kondensatorem. Albo prościej. Mostek za nim klucz
    > załączający kondensator
    > w okolicach zera. Przy maksymalnym odłącza zasilanie i drugi
    > klucz załącza
    > obciążenie.

    A co ma byc ? Jest pobor mocy czynnej to licznik powinien to
    zliczac.

    Kondensator przez cwierc okresu energie pobiera i licznik to liczy.
    Przez nastepne cwierc oddaje i licznik sie cofa (w praktyce z
    uwagina bezwladnosc to stoi w miejscu). Ale jak po cwierci okresu
    odlaczysz kondensator, to nie oddaje i sie nie cofa.

    J.

  • 12. Data: 2011-09-08 10:33:51
    Od: "sdd" <s...@t...pl>

    Użytkownik "kogutek" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >jakiejś lampy wyładowczej ciekawostka. Na dławiku wydrukowane 2A i licznik

    Gdybym chcial sobie poeksperymentowac z energia bierna, to o jakich parametrach
    kondensatory moge bezpiecznie podlaczyc do gniazdka?

    Pozdrawiam
    SDD

  • 13. Data: 2011-09-08 10:44:04
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > No to w koncu powoduje czy nie ?
    > Powoduje. Kwestia tylko ilosci.

    No tak, tyle, ze z tego, co zrozumialem, to to owo grzanie idzie "na konto"
    zuzycia energii czynnej.

    > A sie nie zmiesci .. bo sie beda grzaly :-)

    No wlasnie, ale tez pewnie na konto energii czynnej... - bo jesli na
    biernej, to niech sie grzeja :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 14. Data: 2011-09-08 10:46:04
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

> [...]

    Gdybym chcial sobie poeksperymentowac z energia bierna, to o jakich
    parametrach kondensatory moge bezpiecznie podlaczyc do gniazdka?

    Sorry za HTML w tamtym poscie, ale uzylem komputera z innym klientem...

    Pozdrawiam
    SDD

  • 15. Data: 2011-09-08 11:11:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "SDD" <s...@t...pl> napisał
    > Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w
    > wiadomości
    >
    > No tak, tyle, ze z tego, co zrozumialem, to to owo grzanie idzie
    > "na konto" zuzycia energii czynnej.

    Owszem, plynaca moc bierna powoduje jak najbardziej straty
    rzeczywiste.

    Na czyje konto to juz zalezy ... jakby ci sie udalo owinac dom
    kablem od elektrowni pare razy i dopiero na jego koncu zaplombowac
    licznik, to podlaczasz w domu kondensator lub dlawik, licznik liczy
    niewiele, a pare wat zawsze dom grzeje, na konto elektrowni :-)

    Ale elektrownia madra - umieszcza licznik na plocie i dalej juz
    wszystko na twoje konto.
    No chyba ze ci zalezy zima na podgrzewaniu kwiatkow w ogrodku
    wzdluz kabla :-)

    > No wlasnie, ale tez pewnie na konto energii czynnej... - bo jesli
    > na biernej, to niech sie grzeja :)

    Przy czym zebysmy sobie zdali sprawe - bedzie w domu plynelo
    powiedzmy 10A, moc bierna 2.3kW, opornosc kabli powiedzmy 1 ohm,
    co powoduje straty rzedu I^2*R czyli ~100W. Prawdopodobnie jeszcze
    razy kilka - bo i w transformatorach, i w liniach dlugich, i
    pradnicach.
    I wegiel na tych kilkaset W trzeba spalac, a urzadzenia projektowac
    faktycznie na tych 10A czyli 2.3kVA.

    J.

  • 16. Data: 2011-09-08 11:15:08
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Zartujesz czy powaznie piszesz ?
    > Po co mu moc bierna ? Po nic.
    >
    > Baterie kondensatorow instaluje sie po to, zeby elektrowni-sieci nie
    > obciazac moca bierna, jesli odbiorca ma za duzy jej pobor (hm, a moze i
    > produkcje :-)
    >
    > Troche tak jak piszesz - silniki indukcyjne, transformatory, swietlowki -
    > one wszystkie maja pobor pradu przesuniety w stosunku do napiecia. Efekt
    > niepozadany .. ale jest. Albo sie miesci w normie, albo sie placi kary,
    > albo instaluje kompensator.

    Pytania sugerują, że wypowiedź poprzednika jest prawie bez sensu, a dalsza
    treść wyraża to samo co powiedziane wyżej.
    Potrzebuje mocy biernej = ma pobór z przesunięciem fazy.
    Konstrukcja taryf (kary) powoduje opłacalność instalacji kompensatora.
    P.G.

  • 17. Data: 2011-09-08 11:25:30
    Od: "t-1" <t...@o...spam.pl>

    > Gdybym chcial sobie poeksperymentowac z energia bierna, to o jakich
    > parametrach kondensatory moge bezpiecznie podlaczyc do gniazdka?
    >
    > Pozdrawiam
    > SDD

    Widać, że przestajesz się bać prądu. A to może być niebezpieczne.
    Proponuję, nie rób żadnych eksperymentów z prądem o napięciu ponad 12V.

    t-1

  • 18. Data: 2011-09-08 11:28:51
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "t-1" <t...@o...spam.pl> napisał w wiadomości

    > Widać, że przestajesz się bać prądu. A to może być niebezpieczne.
    > Proponuję, nie rób żadnych eksperymentów z prądem o napięciu ponad 12V.

    Chlopie, mam 36 lat.
    Nie bede do eksperymentow majacych na celu weryfikacje wiedzy teoretycznej
    (a moze i odkrycie czegos nowego :) wolal elektryka z uprawnieniami SEP.

    Sam sobie policze ze wzorow na kapacytancje, ale chcialbym tez poznac zdanie
    praktykow.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 19. Data: 2011-09-08 11:38:10
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "kogutek" <k...@v...pl> napisał w wiadomości

    > Chyba oba samce. Miałem kiedyś stary licznik. Wyprodukowany w latach

    A i jeszcze czy ktos zna moze jakies ukryte funkcje licznika L3Fn.... firmy
    jmtronic.
    Nie chodxzi mi w tym momencie o tricki z oszukaniem jego wskazan (o to tez,
    ale wiadomo, ze nikt nie napisze), ale o sklonienie go do pokazania
    parametrow poboru mocy, ktore potrafi on mierzyc, ale uzytkownikowi z taryfa
    G12 nie ppokazuje.

    Poki co odkrylem, ze po dlugim przycisnieciu Display wchodzi w tryb ALT i
    pokazuje napiecia i prady w poszczegolnych fazach oraz łączną moc czynna
    podpietych urzadzen z dokladnoscia do 1 wata (zajebista sprawa).

    Chodzi o to, jak zmusic go do pokazania poboru energii biernej? Poki co
    jedyna mozliwoscia jest migajaca lewa dioda (1000 migniec = 1 warogodzina).

    Pozdrawiam
    SDD

  • 20. Data: 2011-09-08 11:39:19
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > jedyna mozliwoscia jest migajaca lewa dioda (1000 migniec = 1
    > warogodzina).

    kilowarogodzina oczywiscie

    Pozdrawiam
    SDD