    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Energia bierna - ciepło
    Date: Thu, 8 Sep 2011 11:25:08 +0200

    Użytkownik "kogutek" <k...@v...pl> napisał w wiadomości
    news:5a65.00000590.4e6810b3@newsgate.onet.pl...
    > Chyba oba samce. Miałem kiedyś stary licznik. Wyprodukowany w
    > latach
    > pięćdziesiątych XX wieku. Używałem go do tego do czego używa się
    > teraz
    > elektronicznych liczników wtykanych w gniazdko. Po podłączeniu za
    > nim dławika od
    > jakiejś lampy wyładowczej ciekawostka. Na dławiku wydrukowane 2A
    > i licznik
    > zasuwa tak jak by z 450W było podłączone. Ale do tyłu zasuwa. Jak
    > podłączyłem
    > równolegle do dławika 500W to się ledwo kręci do przodu.

    Generalnie nie powinien sie tak zachowywac.

    > Podłączyłem kilowata i
    > licznik idzie jak by z 500W było podłączone. Mówię sobie że siły
    > przyrody w
    > służbie człowieka. Wszyscy perpetuum mobile szukają a ja
    > znalazłem. Dorobiłem
    > piękną wtyczkę z kabelkiem. Wetknąłem za współczesnym licznikiem
    > a on pomyka do
    > przodu jak by żarówka ze 20W była włączona.

    Nie bardzo rozumiem, ale po podlaczeniu _tylko_ duzego dlawika 20W
    poboru mocy czynnej jest jak najbardziej adekwatne.
    No chyba ze to bylo 500W grzejnika + dlawik a licznik liczyl 20W -
    gratuluje oszczednosci :-)

    > A tak czysto teoretycznie. Co by
    > się działo w takiej sytuacji. Ładujemy kondensator z sieci. Jak w
    > dodatniej
    > połówce będzie na nim maksymalne napięcie to odłączamy napięcie i
    > rozładowujemy
    > kondensator przez dołączone w tym momencie obciążenie. W ujemnej
    > to samo z
    > drugim kondensatorem. Albo prościej. Mostek za nim klucz
    > załączający kondensator
    > w okolicach zera. Przy maksymalnym odłącza zasilanie i drugi
    > klucz załącza
    > obciążenie.

    A co ma byc ? Jest pobor mocy czynnej to licznik powinien to
    zliczac.

    Kondensator przez cwierc okresu energie pobiera i licznik to liczy.
    Przez nastepne cwierc oddaje i licznik sie cofa (w praktyce z
    uwagina bezwladnosc to stoi w miejscu). Ale jak po cwierci okresu
    odlaczysz kondensator, to nie oddaje i sie nie cofa.

    J.