    From: "LukaszPK" <l...@g...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Element stozkowy - cisnienie zewnetrzne
    Date: Mon, 17 Oct 2011 21:41:16 +0000 (UTC)
    <s...@a...within.nat> <j78jak$glr$1@inews.gazeta.pl>
    <j78ouq$2cq$1@inews.gazeta.pl> <j78v8o$ld4$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@a...within.nat> <j79lmh$e0$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@a...within.nat>
    <6...@v...googlegroups.com>
    <s...@a...within.nat>
    <d...@i...googlegroups.com>
    <s...@a...within.nat> <j7f53m$d50$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@a...within.nat>

    AMX <r...@b...cy> napisał(a):

    > Dodałbym (za Konradem) punkt 0. Co ma być sprawdzone. I to często
    > normy podają.
    >
    > Natomiast zupełnie inaczej widzę punkt 3. To nie jest (a może w
    > najmniejszym stopniu jest) dla ambitnych. To jest dla
    > potrzebujących. Norma z natury dotyczy przypadków typowych.
    > Spróbuj uzgodnić z normą przypadek nietypowy! Wtedy przydałoby
    > się wiedzieć czy wzór dalej obowiązuje. Albo czy ograniczenie
    > normowe wynika z jakichś nowych zjwisk (w domyśle: jeśli je
    > uwzględnię to będzie dobrze) czy też z wymogów ekonomicznych (ale
> [...]

    Dobrze napisane... Ale nie ma co liczyć na to, że w nowo konstruowanych
    normach, znajdą się zapisy skąd się biorą poszczególne wzory itd. Z moich
    obserwacji wynika, że te normy to nic innego jak zlepek norm z całego świata,
    zebrane w jednej wspólnej (mam tu na myśli wszelkiej maści Euronormy), w
    której jedyne zmiany to współczynniki, naprężenia dopuszczalne, bądź inne
    uchybienia o których zapewne każdy od lat wiedział, ale dopiero poprawiono je
    w tych właśnie Euronormach. Jeśli chodzi o Eurocode to mogę odnieść się
    wyłącznie do części dotyczącej obliczeń zbiorników naziemnych. W przypadku
    tych podlegających pod PED i montowanych na miejscu budowy, występuje
    odwołanie do EN 14015. Sama EN 14015 jest praktycznie niczym innym jak
    powieloną z niewielkimi zmianami API650, przy czym korzystając z API można o
    wiele więcej zrozumieć niż ze wspomnianych EN 14015. Innym przykładem jest EN
    13445-3, gdzie obliczenia w większej części pokrywają się z tymi w ASME, czy
    ADM. Nie wspomnę o tym, że EN 13445 jest pisana chyba dla tych co znają CODAP,
    ASME, ADM, bo niektóre rysunki, wykresy są tak słabo opisane, że czasem trzeba
    sięgać po omacku do innych specyfikacji, żeby dowiedzieć się o co chodzi :)
    Trzeba naprawdę się napocić, żeby móc dotrzeć do źródeł z jakiej normy jest
    dany wzór. Ale niestety nic innego nie będzie jeśli tworzenie nowych kodów
    ograniczy się do zlepka różnych już istniejących i ich estetycznej poprawy.

    W ten sposób zostaje się urzędnikiem do wklepywania danych :) Ale na to ma
    chyba też wpływ czas projektowania. Jak mam go za dużo, to dużo czytam, jak
    mam go za mało to korzystam z normy :)