    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Elektryfikacja wsi za okupacji
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    <4...@g...com>
    <1kftg6elgxer4$.bw8u0hqix0sz$.dlg@40tude.net>
    <5...@g...com>
    <30p02i53weoe.8bmexgizltkf$.dlg@40tude.net>
    <5...@g...com>
    <jpn5xkgro8k6$.1powwmpnf72cc.dlg@40tude.net>
    <612904d5$0$4958$65785112@news.neostrada.pl>
    <smqomngm0n80.xvoo4ovmoht4$.dlg@40tude.net>
    <612a00c3$0$538$65785112@news.neostrada.pl>
    <b...@g...com>
    Date: Mon, 30 Aug 2021 06:48:34 +0200

    Dnia Sun, 29 Aug 2021 10:55:25 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder
    napisał(a):
> [...]

    Datowane rokiem 39? Chyba troche za pozno?

    Czy juz czuli smierc, i zabezpieczali przyszlosc ?

    No ale nie wszedzie byly gruzy.
    A Polacu domy lub dzialki niemcow odebrali, ale Zydom, pardon - swoim
    obywatelom nie oddali. A wrecz zabrali ponownie - dekret bieruta i
    pozniejsze ustawy.

    Swoja droga - Warszawa tak ladnie plonela, a ksiegi wieczyste
    przetrwaly ?

    Dekret bieruta mowil o odszkodowaniu ...ale tylko mowil. A plac swoja
    wartosc ma.
    I to niekoniecznie 100 lat - bo spoo wlascicieli znalazlo sie szybko -
    przeczytaj chocby histore kamienicy Waltzow.

    byly gazety, radio...

    Rasy a nie wyznania. Ale Czerniaków jednak odmowil niemcom podpisania
    obwieszczenia o deportacji.

    > Jeśli Żydzi nie wiedzieli i nie wierzyli w to co zrobią Niemcy to
    > dlaczego do od 1934 roku masowo wyjeżdżali na stałe z Niemiec.

    bo sie warunki zycia zrobily nieznosne. Takiego pokojowego zycia.
    Patrz ustawy norymberskie.

    > Większość wyjechała pomiędzy 1938-41. W jaki sposób wytłumaczysz,
    > bo jestem pewny że wytłumaczysz, fenomen statku MS St Louis. Prawie
    > tysiąc żydowskich migrantów z Niemiec miało dołączyć na Kubie do
    > swoich rodzin które wyjechały wcześniej.

    jestes pewien, ze "do rodzin" ?

    > Znajdź sposób żeby
    > wytłumaczyć że oni na wakacje na Kubę popłynęli.

    Ale po co tlumaczyc? Oni emigrowac na stale chcieli.
    Tylko ... nikt ich nie chcial. Ani Kuba, ani USA, ani Kanada, ani
    belgia ..

    > Tylko dlaczego
    > Amerykanie strzelali do statku pasażerskiego jak chciał w USA do
    > portu zawinąć?

    jestes pewnien, ze strzelali?

    > Większość Żydów z tego statku jak wrócił do niemiec
    > została zamordowana.

    Tylko ze nie wrocili.

    https://en.wikipedia.org/wiki/MS_St._Louis

    "The British Prime Minister Neville Chamberlain agreed to take 288 (32
    percent) of the passengers, who disembarked and travelled to the UK
    via other steamers. After much negotiation by Schröder, the remaining
    619 passengers were also allowed to disembark at Antwerp. 224 (25
    percent) were accepted by France, 214 (23.59 percent) by Belgium, and
    181 (20 percent) by the Netherlands. The ship returned to Hamburg
    without any passengers."

    Tylko ze ... rok pozniej niemcy byli w Belgii, Holandii, Francji.

    "Including the passengers who landed in England, of the original 936
    refugees (one man died during the voyage), roughly 709 survived the
    war and 227 died.[20][10] Later research tracing each passenger has
    determined that 254 [29.2 percent] of those who returned to
    continental Europe were murdered during the Holocaust.

    >Oni uciekali czy na wakacje płynęli?
    >Jeśli uciekali to znać,y że się czegoś bali.

    Ale ... widzisz tam jakies mordowanie? mogli sobie z niemiec wyjechac.
    O ile ktos ich chcial przyjac ... i bez majatku.

    > Tak przy okazji z niemiec
    > wyjechali prawie wszyscy Żydzi jacy tam żyli.

    no widzisz - bez mordowania.

    > Nic im to nie dało bo
    > prawie wszyscy wyjechali do kontynentalnych państw europejskich
    > które później podbili niemcy.

    P.S. inny statek
    https://en.wikipedia.org/wiki/Struma_disaster

    j.