    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Elektryczność a środowisko
    Date: Tue, 12 Dec 2017 23:45:06 +0100

    > Nie bardzo wiem co twoim zdaniem UE podnosi ale np. czy zauważyłeś dużą
    > dobową nierównomierność obciążenia sieci? Dziś się wyłącza zbędne
    > elektrownie. W przyszłości może będzie się ładować domowe kuladła.

    Piszę w trybie pytającym. Dla mnie auto, które pobiera 3kW przez np 8h
    codziennie zeżre niewspółmiernie więcej energii niż zaoszczędzone
    niewiele kWh na odkurzaczach i żarówkach (choć przy żarówkach sprawa
    jest wątpliwa). Odbieram to jak gwałtowny skok zużycia energii w krótkim
    czasie w sieci, która pracuje w pobliżu granic swojej wydajności z
    perspektywą obniżenia wydajności (likwidacja atomówek).

    > A jaka różnica w kosztach utylizacji dzisiejszego auta w porównaniu do
    > przyszłego? W przeliczeniu na kg masy dosyć zbliżona. A być może, z
    > uwagi na doskonalszy/krótszy/szczelniejszy system utylizacji odbedzie
    > się to z mniejszą szkodą dla środowiska naturalnego. Strat na nim jakoś
    > przeciwnicy elektryfikacji transportu nie dostrzegają.

    O to właśnie pytam. Nie wiem jaka jest różnica. Gdy czytam tu i ówdzie
    pierdnięcia fachowców, to ponoć akumulator Li-Jon potrafi stworzyć
    większe obciążenie dla środowiska niż zużyte auto spalinowe. Nie wiem
    komu więc ufać: UE rajcującej się elektryką wraz z ignorowaniem
    raptownego wzrostu jej konsumpcji czy w/w opiniom...

    > Weź sobie policz, co, myślisz że ktoś to za ciebie zrobi? Zresztą, już
    > policzono. Różnie wychodzi w zależności od tego kto liczy i po co. Ale
    > na zdrowy rozsądek, zastąpienie niskosprawnego światła wysokosprawnym
    > jest korzystne. Chyba nie postulujesz wracać do ekologicznego łuczywa?

    Ja tylko pytam. Różne źródła podają różnie. Nie jest ewenementem
    napotkanie źródła, które kalkuluje energię potrzebną do wytworzenia
    energooszczędnego źródła światła na co najmniej porównywalną z energią
    potrzebną na wytworzenie zwykłej żarówki plus energię na jej zasilenie.

    > No to pomyśl :) Spalanie węgla (w ropie też jest węgiel) szkodzi. Jak
    > wycenisz straty na wędrówki ludów w wyniku zatopienia przybrzeżnego
    > pasa? Konieczność przesuwania miast wiele km w głąb lądu? Zmiany w
    > rolnictwie? Myśląc rok czy 5 w przód tego się nie widzi. Ale pomyśl na
    > 50 czy 100 lat...

    Jasne... ale teraz w drugą stronę... Czy jesteś przekonany, że
    wyprodukowanie (strzelam) 100x lub może 1000x więcej energii na
    "energooszczędne" pojazdy i żarówki nie przyspieszy tego procesu?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek