    From: "ACMM-033" <v...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Elektryczna "usterka"
    Date: Fri, 19 Jun 2015 21:27:47 +0200

    Użytkownik "PiteR" <e...@f...pl> napisał w wiadomości
    news:XnsA4BE996903B32elektronik@localhost.net...
    > A wiadomo, jak pan elektryk był to następuje w głowach reset. Wszystko
    > sprawdził, wszystko naprawił a że kable w ruinie i nie inwestujemy w
    > nowe to nie szkodzi. Hulaj dusza, trzy czajniki i dwie farelki ON.
    > W razie czego będzie na niego.

    Wystarczy luz na śrubce w gniazdku. Już gasiłem dymiące gniazdko. Wodą. Po
    oczywiście uprzednim odłączeniu prądu. Skwierczało dobre kilka minut, na
    szczęście uszkodzenia nie były wielkie, po osuszeniu i wyczyszczeniu, styków
    też, gniazdko udało się przywrócić do życia z przykazaniem, że nie włączać
    mocnych odbiorników i wymienić w najbliższym czasie... jakoś tak. Chyba
    zostało wymienione, bo nie słyszałem p późniejszych sensacjach. Ale minutę
    później to już gaśnica prawdopodobnie.

    Kiedyś pewna znajoma, skarżyła mi się, że cuś włącza, farelki, czy inne
    piecyki, bezpieczniki wywalają. Wyczułem pismo nosem i porada moja była
    banalna - na urządzeniu jest tabliczka znamionowa, na której podano napięcie
    i moc. Podałem, jak rozpoznać co jest co (podpowiedziałem też, jak oszacować
    moc na urządzeniach, które takiej tabliczki nie mają). Następnie moc
    podzielić przez napięcie, to samo dla pozostałych urządzeń, wyniki
    podsumować, na bezpiecznikach jest liczba z literką A, suma z urządzeń
    (także pozostałych w domu) nie może przekraczać liczby z A na bezpieczniku.
    Osoba kompletnie nietechniczna, ale bystra i szybko zajarzyła, co ma zrobić,
    ważne też, że nie kombinowała z gwoździami, grubymi drutami i innymi takimi
    "wynalazkami". Policzyła co trzeba SAMA!, zastosowała do rady o
    nieprzekraczaniu liczby z bezpiecznika - i jego wywałka skończyła się.
    Naprawdę, mimo, że kompletnie nietechniczna, miło jej się wyjaśniało, co i
    jak, i najważniejsze, dała znać, czy rada pomogła.

    Ale to nie wiem, czy nie chlubny wyjątek...

    896510439 896126048