  • Data: 2020-07-08 15:02:46
    Temat: Re: Elektrotechnika prądów słabych (1918 r.)
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid> szukaj wiadomości tego autora

    2020-07-08 o 12:16 +0200, Jarosław Sokołowski napisał:

    > Firma ma własny spójny cel, robi wszystko, żeby go zrealizować, używa
    > do tego wszelkich dostępnych środków. Wspólny cel całego społeczeństwa
    > jest tylko utopią socyalistów -- na tym polega zasadnicza różnica.

    Ja nie mówię tu w żaden sposób o celu "społeczeństwa", a tym bardziej o
    socjalizmie, tylko o celach aparatu Państwowego, a te różnią się
    niewiele od tego, do czego dąży każda firma handlowa: wyrobić możliwie
    wysokie PKB oraz zdobyć nowe terytoria, unikając przy tym wewnętrznych
    spięć. Znaczenie "społeczeństwa" postrzegać należy tutaj wyłącznie w
    kategoriach produkcyjnych, tak samo jak populację pracowniczą w firmie.

    heby podał wcześniej mieszankę "demokracji z kapitalizmem" jako
    najlepsze istniejące rozwiązanie. Być może tak jest. Zauważam jednak,
    że centralne zarządzanie ma dziś miejsce w mniejszej skali i potrafi
    działać bardzo skutecznie. Ba, historia zna przypadki ustrojów zupełnie
    niedemokratycznych, które odniosły jednak znaczące sukcesy na wielu
    frontach - wspomnieć tu można przywódców takich, jak Pizystrat,
    Kazimierz Wielki, Katarzyna Druga, Lee Kuan Yew czy nawet bardzo
    kontrowersyjny Muammar Kaddafi.

    Mateusz