  • Data: 2020-07-08 15:51:29
    Temat: Re: Elektrotechnika prądów słabych (1918 r.)
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    heby napisał:

    [...XV wiek...]
    > Hamulec zwolniono. Wydajesz się tego nie dostrzegać.

    Tylko "wydaje się"? Po prostu nie dostrzegam -- bo takiego zwolnienia
    hamulca nie było.

    > Ten rodzaj nauki nie stoi w kontrze z religią i nie był przez
    > niła tłumiony. Miałem nadzieje że wyliczysz jakieś dokonania
    > poza matematyką, ale jak widać nie ma.

    Skąd ta nadzieja? Bo w prośbie ogranizeń co do matematyki nie było.
    A wcześniej nawet zastrzeżenia, że tylko matematyka się liczy, bo
    wszystko inne to marność nad marnościami. No więc matematyka nie
    tylko nie stoi w kontrze z religią, a wręcz była nią inspirowana.
    Wcześniejszy opór przed zerem miał podłoże w teologii (nie tylko
    chrześcijańskiej). Hinduskie zero też ma z tym związek -- tamtejsza
    teologia (już całkiem niechrześcijańska) niebyt (nirwanę) stawiała
    nawet wyżej niż byt.

    To w ogóle był czas, kiedy matemetyka była autentyczną królową nauk.
    Na inne jeszcze nie przyszła pora. Jeśli ktoś chce kontynuować wątek
    w kierunku rozważań o rozwoju fizyki ciała stałego w niereligijnym
    średniowieczu, proszony jest o zrobienie FUT na pl.rec.fantastyka.sf-f.

    > XI powiadasz? Coś robili przez 11 wieków czy tylko standard:
    > woły, pług, dziesięcina, miecze i miedza?

    Dlaczego akurat "przez 11"? Początek ery jest dla powszechnej historii
    nauki równie słabym punktem odniesienia co początek XV wieku. Ale już
    na przykład w odniesieniu do naszej części Europy, chrzest Polski był
    przełomem. Przedtem był standard: woły, miedza, miecze. Pługa nie było.
    Dziesięciny też, za to było niewolnictwo. Mogliśmy skończyć na tym
    etapie w izolacji, niczym jacyś Jaćwingowie. Na szczęśćie dla nas
    historia potoczyła się inaczej.

    --
    Jarek