  • 1. Data: 2009-06-16 22:35:10
    Temat: Eizo Cg241/242W. Prośba o kilka informacji.
    Od: "Tomek" <t...@w...pl>

    Witam serdecznie.

    Z racji małego ruchu na pl.comp.dtp daję ten post także tutaj.

    Przymierzam się do zakupu Eizo z serii CG, model 241/242.
    Jak to bywa, nurtuje mnie kilka kwestii, a przy tej cenie, lepiej
    je za wczasu rozwiać. :)

    Dlatego szukam właścicieli tego sprzęcika, którzy rozwieją pewne
    wątpliwości. Będę wdzięczny za wszystkie informacje, zwłaszcza
    że takich monitorów nie ma zbytnio gdzie obejrzeć. Dostałem
    "cynk", że na tej grupie jest przynajmniej kilka osób które mają
    to cacko.

    Miałem okazję posiedzieć kilka dni na S2231W, więc to może
    być jako taka baza wyjściowa.

    No ale do rzeczy.

    1. Charakterystyka kątowa. Jak wiadomo, PVA pod kątem traci na
    kontraście, kolory robią się wyblakłe. Przykład:
    http://img14.imageshack.us/img14/2636/217zmy.jpg
    Nec na IPS tylko minimalnie ciemnieje pod katem, a Dell na PVA
    traci kontrast dosyć mocno.
    Jak ta kwestia wygląda w CG 241?
    Czy zachowanie jest podobne, czy zmienia się to inaczej?
    Jeśli ktoś dysponuje dobrym aparatem, mógłby zrobić fotki pod kątem
    tego obrazu:
    http://img30.imageshack.us/img30/2795/pvatest.jpg

    Dodam od siebie, że na S2231W mając ten obraz, lewa strona była
    jaśniejsza niż prawa, nawet gdy siedziało się centralnie przed
    monitorem. Dokładnie tak jak tutaj:
    http://www.toastyx.net/hd2441w/eizo-color-shifting.j
    pg

    Nec 2690 ( z prawej ) Eizo HD2441W ( z lewej ):
    http://www.toastyx.net/hd2441w/eizo-nec-center.jpg
    http://www.toastyx.net/hd2441w/eizo-nec-left.jpg
    http://www.toastyx.net/hd2441w/eizo-nec-right.jpg

    2. Kolejna kwestia, to "gubienie" detali w PVA patrząca na wprost.
    Przykładowa fotka Nec 2490 i tytułowego! Eizo Cg241:
    http://img14.imageshack.us/img14/3953/235d.jpg

    Zdjęcie na Nec pokazuje taką samą ilość detali na wprost, jak
    i pod kątem. Z kolei na Eizo na wprost jest mniej detali niż
    u Neca, ale już pod kątem, pojawiają się wszystkie detale!
    Chodzi o brzuszek żółwia. W S2231W też coś takiego było.

    Nie jestem w stanie potwierdzić, jak ustawiony
    jest sfotografowany Eizo.

    Fotka testowa dla chętnych porobić zdjęcia:
    http://img196.imageshack.us/img196/3584/pvatest2.jpg

    Nawet jak nie dysponujecie aparatem który by to wyłapał, to każdy
    może sobie we własnym zakresie to posprawdzać. I potem w tym wątku
    napisać co i jak. :)

    A tak to wygląda na Dell:
    http://www.youtube.com/watch?v=VryMz2OsG2Q&feature=r
    ec-HM-rev-rn

    Podobno Cg241 dysponuje o wiele lepszą matrycą niż S2231 czy S2431
    jeśli chodzi o charakterystykę kątową. Czy tak jest w rzeczywistości,
    nie wiem, ale może się tutaj dowiem. ;)

    To są 2 główne kwestie które mnie męczą w tym monitorze. Jeśli ktoś
    ma ochotę, proszę pisać.

    3. Z dodatkowych kwestii. Jak wygląda sprawa dopalacza kryształów.
    Czy jest dobrze wyregulowany, nie ma przebić, duszków? S2231 miał
    idealnie dopasowany dopalacz. Ponoć wszystkie Eizo nie mają z tym
    problemów, no ale nie zaszkodzi spytać.

    Źle wyregulowany wygląda tak:
    http://www.youtube.com/watch?v=V1mN6lYAJzE&feature=r
    elated
    http://www.youtube.com/watch?v=ljRCxlf0njk&feature=r
    elated

    Prosto i szybko można to sprawdzić. Zrobić sobie nawet w paincie
    szare tło i białe kółko, kwadracik, co kto chce i polatać po
    ekranie.

    No to chyba byłoby wszystko. Ciekawe czy ktoś dotarł aż tutaj, ale
    mam nadzieję, że tak. Pomoże mi to w wyborze.

    Bardzo bym prosił o informacje.
    Dzięki wielkie i pozdrawiam
    Tomek

  • 2. Data: 2009-06-17 05:00:44
    Temat: Re: Eizo Cg241/242W. Prośba o kilka informacji.
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Tomek" <t...@w...pl> wrote:

    [...]
    > No to chyba byłoby wszystko. Ciekawe czy ktoś dotarł aż tutaj, ale
    > mam nadzieję, że tak. Pomoże mi to w wyborze.

    Ja dotarłem aż tutaj, ale w wyborze chyba nie pomogę... :)) Po
    prostu cieszę się ze swojego CRT - żadnych problemów z odświeżaniem,
    kątami widzenia (nie muszę pracować przez x godzin w gorsecie, żeby mi
    się kontrast i kolory nie zmieniały :)) , kolorki i tonalność - pycha,
    łatwo wyregulowany fabryczny nadmiar zielonego (a i tak niezauważalny
    gołym okiem), jedynie konwergencja ciut zawalona, ale na 22" trudno o
    ideał. Co więcej, do prac niegraficznych pracuje mocno ciemny bez utraty
    kolorów czy kontrastu - dokładnie tak jak lubię. :)

    Mam nadzieję przeczekać na nim wszystkie choroby wieku dziecięcego
    LCD - może nawet do epoki LED. Gdy zobaczę co oferują topowe ekrany w
    marketach (budyń w półtonach, przewalone kolory i żarówa po oczach [tak,
    wiem, że można lepiej]) to od razu mi się humor poprawia, ale ci klienci
    to jednak biedni... :))

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 3. Data: 2009-06-17 08:13:36
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-06-17 07:00:44 +0200, "Mariusz [mr.]"
    <l...@i...wp.pl> said:

> [...]
    > marketach (budyń w półtonach, przewalone kolory i żarówa po oczach [tak,
    > wiem, że można lepiej]) to od razu mi się humor poprawia, ale ci klienci

    A żeś se skalę porównawczą znalazł... Tak, od ekranów komórek CRT też
    jest wyraźnie lepszy.

    de Fresz

  • 4. Data: 2009-06-17 08:42:44
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Ja troszkę z innej beczki.
    Mam w domu PVA Belinei, i faktycznie patrząc na wprost kontrast jest za duży,
    cienie ma zbyt smoliste, szczegóły stają się rozróżnialne od poziomu około 8-10.
    Ale już pod małym kątem kontrast wyraźnie spada i cienie zaczynają być doskonale
    widoczne. Po lekkim podregulowaniu mozna te cienie wyciągnąć, test gammy daje
    dobre wyniki, ale tylko przy patrzeniu na wprost.
    Czy to typowe cechy kazdej PVA?

    Z drugiej strony w pracy mam jakiś stareńki Compaq TFT8020 o którego
    matrycy nie wyguglałem żadnych konkretów, a który jest IMHO genialny
    w porównaniu ze wszystkim, co miałem okazję osobiście oglądać.
    Patrząc z boku spada trochę jasność, ale kontrast pozostaje bez zmian.
    Brzuszek żółwia (test z postu powyżej) widać wyraźnie pod każdym kątem
    mniej-więcej tak samo - wprost, z boku, z góry. Poza tym test gammy
    (ten z www.aim-dtp.net, obecnie niedostępny) wypada niemalże idealnie,
    zaledwie lekkie podbarwienia i to też w szerokim zakresie kątów.
    Różnica klasy do mojego PVA, a do TN-ek to w ogóle trudno porównać.
    Czy to znaczy że tam musi być matryca IPS??

  • 5. Data: 2009-06-17 09:11:37
    Od: Czornyj <m...@c...pl>

    > Czy to typowe cechy kazdej PVA?
    Każdej źle wyregulowanej

    > Czy to znaczy że tam musi być matryca IPS??

    Widać pod lupą - stara IPS powinna być z takich "strzałek"
    http://www.hitachi-displays.com/ICSFiles/afieldfile/
    2007/01/22/Evolution_of_IPS_LCDW540.jpg

    Mikrowzorzec na IPS praktycznie kompletnie nie zmienia zabarwienia,
    wystarczy popatrzeć pod ostrym kątem:
    http://members.chello.pl/m.kaluza/rzeznik_lcduf.png

  • 6. Data: 2009-06-17 10:08:43
    Od: "Tomek" <t...@w...pl>

    Mariusz [mr] napisał:
    > Ja dotarłem aż tutaj, ale w wyborze chyba nie pomogę... :)) Po
    > prostu cieszę się ze swojego CRT...

    No ja przeskoczyłem na LCD jakieś 6 lat temu. Mój pierwszy sprzęt to
    był Nec 1970NX na IPS. Świetny monitorek, niestety nie mogę znaleźć
    jego odpowiednika w dzisiejszych egzemplarzach. :)

> [...]
    > marketach (budyń w półtonach, przewalone kolory i żarówa po oczach [tak,
    > wiem, że można lepiej]) to od razu mi się humor poprawia, ale ci klienci

    Niestety te choroby wieku dziecięcego LCD wydają się nieuleczalne. Tyle lat
    minęło, a tu dalej najorostsze banalne, problemy.

    > pozdrawiam
    >
    > Mariusz [mr.]

    Pozdrawiam
    Tomek

  • 7. Data: 2009-06-17 10:30:26
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Czornyj pisze:
    > Każdej źle wyregulowanej

    Tzn. da się tak wyregulować PVA aby kontrast nie spadał pod kątem??? Ej, nie sądzę :)

    Czy może idzie ci o lepsze wyregulowanie obrazu widzanego na wprost?
    To owszem, mogę lekko podnieść krzywe na dole tak aby cienie stały się
    lepiej rozróżnialne - ale kosztem widocznego podniesienia świecenia czerni.
    Albo rybki albo akwarium :)

    > Widać pod lupą - stara IPS powinna być z takich "strzałek"
    > http://www.hitachi-displays.com/ICSFiles/afieldfile/
    2007/01/22/Evolution_of_IPS_LCDW540.jpg

    Niestety nie mam lupy, na oko nie widzę.

    > Mikrowzorzec na IPS praktycznie kompletnie nie zmienia zabarwienia,
    > wystarczy popatrzeć pod ostrym kątem:
    > http://members.chello.pl/m.kaluza/rzeznik_lcduf.png

    Kręcąc nawet b. mocno lewo-prawo, praktycznie kolor się nie zmienia (oczywiście,
    skala 1:1). Jedynie pod dużym kątem od góry patrząc (> 45st) paski robią
    się trochę kolorowe, a ogólny balans idzie w stronę żółci.

    Nie żeby miało to dla mnie specjalne znaczenie, że "och, mam IPS" :),
    Ważne, że jest dobrze :)

  • 8. Data: 2009-06-17 10:38:45
    Od: "Tomek" <t...@w...pl>

    Jakub Witkowski napisał:
> [...]
    > To owszem, mogę lekko podnieść krzywe na dole tak aby cienie stały się
    > lepiej rozróżnialne - ale kosztem widocznego podniesienia świecenia

    No dokładnie o takie info też mi chodzi. Domyślam, się, że jest dokładnie
    tak jak
    piszesz. Albo mamy super czerń, ale uciekają pewne detale, które na IPS
    widać
    bez problemów, a na PVA dopiero pod kątem, lub grzebiemy krzywą aby wysupłać
    te detale na wprost, ale tracimy czerń. A i tak przypuszczam, że pod kątem
    będzie
    wszystko jeszcze szybciej i mocniej blaknąć niż przed grzebaniem.

    No to masz IPS. :)
    Tak to wygląda na PVA:
    http://forum.nikon.org.pl/showthread.php?t=99002

    Pozdrawiam
    Tomek

  • 9. Data: 2009-06-17 10:43:11
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Tomek pisze:

    > Niestety te choroby wieku dziecięcego LCD wydają się nieuleczalne. Tyle lat
    > minęło, a tu dalej najorostsze banalne, problemy.

    Nawet powiedział bym, że się pogarsza. Dziś nie byłbym w stanie kupić
    takich monitorów jak te dwa na których pracuję, w cenie około 1kzł.

    Wydaje mi się, że proste LCD nawet TN są "wystarczająco dobre" dla przeciętnego
    usera,
    a wyścig marketingowy w dolnych półkach trwa, ale wyłącznie na takie parametry
    jak "milisekundy" czy "kontrast", czyli coś co da się opisać marketingową
    liczbą na obudowie, podobnie jak zoomy i megapixle - nieważny głębszy sens)
    A jeśli ktoś jest profesjonalistą bądź tzw. "zaawansowanym amatorem",
    to niech płaci i płacze :/

  • 10. Data: 2009-06-17 10:55:17
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Tomek" <t...@w...pl> wrote:

    [...]
    > Niestety te choroby wieku dziecięcego LCD wydają się nieuleczalne.
    > Tyle lat minęło, a tu dalej najorostsze banalne, problemy.

    Ale CRT doskonalono co najmniej przez 50 lat masowej produkcji! :))
    A jeszcze 10 lat przed tymi ostatnimi wypuszczonymi monitory CRT były
    raczej kiepskawe... ;-)

    Bardzej liczę na LEDy (choć jeszcze nie wnikałem w ich specyfikę) -
    w ogóle mogą rozpocząć epokę tapet ekranowych - energooszczędne
    gigapikselowe panele całościenne zastępujące oświetlenie i monitor
    komputera w jednym, łączące się bezprzewodowo z osobistym PC na
    człowieku i te klimaty... ;-)

    pozdrawiam

    [mr.]