-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
From: "nom" <n...@u...gazeta.pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: ELM327 - uzywa ktos?
Date: Sat, 20 Aug 2011 10:24:10 +0200
Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
Lines: 47
Message-ID: <j2nqvb$ibt$1@inews.gazeta.pl>
References: <j2jo48$qai$1@news.onet.pl> <j2jt2v$cek$1@news.onet.pl>
<j2jvfd$kdt$1@news.onet.pl> <j2l8kk$tkj$1@news.onet.pl>
NNTP-Posting-Host: gif234.internetdsl.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=response
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: inews.gazeta.pl 1313828651 18813 83.12.213.234 (20 Aug 2011 08:24:11 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Sat, 20 Aug 2011 08:24:11 +0000 (UTC)
In-Reply-To: <j2l8kk$tkj$1@news.onet.pl>
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.0.6002.18463
X-Priority: 3
X-Newsreader: Microsoft Windows Mail 6.0.6002.18197
X-User: nom73
X-MSMail-Priority: Normal
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2392951
[ ukryj nagłówki ]
Użytkownik "Irokez" <n...@e...pl> napisał w wiadomości
news:j2l8kk$tkj$1@news.onet.pl...
> Bo ELM jest do silnika i nic więcej.
> Nawet nie potrafi się przełaczyć na odpowiednią linię.
Nie dokonca jest to prawda. :-)
Trzeba rozróżnic dwa typy interfejsów sprzedawanych na znanych portalach
aukcyjnych:
1) specjalizowane kontrolery jednoukładowe (taki jak np. ELM327 lub inne)
2) oraz zwykłe translatory poziomow logicznych + konwerter RS232 na USB
(przeważnie na układzie FTDI) zwane na allegro układami VAG KKL czy jakoś
tak :-)
Do każdego interfejsu potrzebne jest oprogramowanie i ono jest tak naprawdę
najważniejsze. ELM327 ma "zaszytą" w swojej strukturze określoną liczbę
rozkazów, do których program odwołuje się za pomoca komend AT (tak jak do
modemu telefonicznego :-) ). Natomiast rozkazy VAG KKL zależą tylko i
wyłącznie od inwencji programisty i co on w swoim programie umieści. Inna
sprawa, że producenci samochodów w gnieździe OBD2 umieszczają sterowniki na
różnych pinach (jedynie chyba VW i pochodne grupy ma wszystkie sterowniki na
jednej linii K). Do samochodów z takim rozmieszczniem sterowników na różnych
pinach potrzebny jest mulitplekser (ręcznie przełączany za pomocą
przełącznika albo lepiej układ scalony, ale musi być sterowany programowo).
Żeby odpytać jakiś sterownik w samochodzie to trzeba najpierw go
zaadresować, a więc znać adres sterownika. Przeważnie ECU jest na adresie 01
więc każdy interfejs potrafi go poprawnie zaadresować. Adresów jest od 0 do
255 (zapis na 1 bajcie, to oczywiście na magistrali K, bo na CAN to już jest
inaczej). Później jak połączymy się z danym sterownikiem (za pomocą
odpowiedniego protokołu, a ich też jest kilka, żeby nie było łatwo :-) ) to
możemy wysyłać odpowiednie rozkazy i odpytywać sterownik.
Tak więc, żeby poprawnie odczytać dany sterownik w samochodzie trzeba znać:
1) numer pinu w gnieździe OBD2
2) pod jakim adresem znajduje się sterownik
3) jaki protokół obsługuje sterownik
4) jakie rozkazy można mu wydawać i co otrzymać (co z tego jak odczytamy
jakąś wartość jak nie wiemy co to jest w jakich jednostkach).
Dlatego bardzo dobre softy są do grupy VW, bo nie dość, że obsłuzymy
wszystkie sterowniki w samochodzie po jednej linii K to jeszcze VCDS, VAG
COM czy VW Tool mają bardzo dobrze opisane wszystkie parametry, błedy,
rozkazy, więc nie musimy znać adresów sterowników i jakie można na nim
wykonać działania. :-)
W nowszych samochodach jest magistrala CAN i po niej można odczytywać
parametry, ale do tego potrzebny jest oczywiście odpowiednie oprogramowanie.
Następne wpisy z tego wątku
Najnowsze wątki z tej grupy
- koniki obsiadły kolejki i numerki
- nie wyrzucaj starych opon
- znów elektryk:P
- "Ręczny" a przegląd.
- Akwarium w aucie
- światła znów wlączyli
- nie lekceważ termostatu
- Autocom CAN CDP+ wysokie kody błędów
- wielkie bu
- Motodziennik #305 Nowy ELEKTRYK za 350 złotych miesięcznie? Kreatywne kredytowanie problemów
- Idzie zima...czyli zaczynamy TETRIS :)
- sprężyny przednie ściśnięte
- Kolejny spaliniak się zjarał
- nie chcem ale muszem zapytać
- test dokładności wskazań zużycia paliwa/energii przez komputery pokładowe (ADAC)
Najnowsze wątki
- 2024-12-19 koniki obsiadły kolejki i numerki
- 2024-12-18 Poseł oszukany "na policjanta"
- 2024-12-18 znów chory psychicznie
- 2024-12-18 Katowice => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2024-12-18 Poznań => Dyspozytor Międzynarodowy <=
- 2024-12-18 Katowice => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2024-12-18 Gdańsk => System Architect (Java background) <=
- 2024-12-18 Warszawa => Helpdesk Specialist <=
- 2024-12-18 Katowice => Kierownik Działu Zarządzania Platformą Wirtualizacji i
- 2024-12-18 Bieruń => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-18 Żerniki => Employer Branding Specialist <=
- 2024-12-18 Gliwice => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-12-18 Kablówka z modułem CAM
- 2024-12-18 Warszawa => Spedytor międzynarodowy <=
- 2024-12-18 Wróblewo => Analityk finansowy <=