eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyELM327 - uzywa ktos?Re: ELM327 - uzywa ktos?
  • Data: 2011-08-20 10:24:10
    Temat: Re: ELM327 - uzywa ktos?
    Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]


    Użytkownik "Irokez" <n...@e...pl> napisał w wiadomości
    news:j2l8kk$tkj$1@news.onet.pl...

    > Bo ELM jest do silnika i nic więcej.
    > Nawet nie potrafi się przełaczyć na odpowiednią linię.

    Nie dokonca jest to prawda. :-)
    Trzeba rozróżnic dwa typy interfejsów sprzedawanych na znanych portalach
    aukcyjnych:
    1) specjalizowane kontrolery jednoukładowe (taki jak np. ELM327 lub inne)
    2) oraz zwykłe translatory poziomow logicznych + konwerter RS232 na USB
    (przeważnie na układzie FTDI) zwane na allegro układami VAG KKL czy jakoś
    tak :-)

    Do każdego interfejsu potrzebne jest oprogramowanie i ono jest tak naprawdę
    najważniejsze. ELM327 ma "zaszytą" w swojej strukturze określoną liczbę
    rozkazów, do których program odwołuje się za pomoca komend AT (tak jak do
    modemu telefonicznego :-) ). Natomiast rozkazy VAG KKL zależą tylko i
    wyłącznie od inwencji programisty i co on w swoim programie umieści. Inna
    sprawa, że producenci samochodów w gnieździe OBD2 umieszczają sterowniki na
    różnych pinach (jedynie chyba VW i pochodne grupy ma wszystkie sterowniki na
    jednej linii K). Do samochodów z takim rozmieszczniem sterowników na różnych
    pinach potrzebny jest mulitplekser (ręcznie przełączany za pomocą
    przełącznika albo lepiej układ scalony, ale musi być sterowany programowo).
    Żeby odpytać jakiś sterownik w samochodzie to trzeba najpierw go
    zaadresować, a więc znać adres sterownika. Przeważnie ECU jest na adresie 01
    więc każdy interfejs potrafi go poprawnie zaadresować. Adresów jest od 0 do
    255 (zapis na 1 bajcie, to oczywiście na magistrali K, bo na CAN to już jest
    inaczej). Później jak połączymy się z danym sterownikiem (za pomocą
    odpowiedniego protokołu, a ich też jest kilka, żeby nie było łatwo :-) ) to
    możemy wysyłać odpowiednie rozkazy i odpytywać sterownik.
    Tak więc, żeby poprawnie odczytać dany sterownik w samochodzie trzeba znać:
    1) numer pinu w gnieździe OBD2
    2) pod jakim adresem znajduje się sterownik
    3) jaki protokół obsługuje sterownik
    4) jakie rozkazy można mu wydawać i co otrzymać (co z tego jak odczytamy
    jakąś wartość jak nie wiemy co to jest w jakich jednostkach).
    Dlatego bardzo dobre softy są do grupy VW, bo nie dość, że obsłuzymy
    wszystkie sterowniki w samochodzie po jednej linii K to jeszcze VCDS, VAG
    COM czy VW Tool mają bardzo dobrze opisane wszystkie parametry, błedy,
    rozkazy, więc nie musimy znać adresów sterowników i jakie można na nim
    wykonać działania. :-)
    W nowszych samochodach jest magistrala CAN i po niej można odczytywać
    parametry, ale do tego potrzebny jest oczywiście odpowiednie oprogramowanie.


Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: