-
Data: 2011-08-20 10:24:10
Temat: Re: ELM327 - uzywa ktos?
Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]
Użytkownik "Irokez" <n...@e...pl> napisał w wiadomości
news:j2l8kk$tkj$1@news.onet.pl...
> Bo ELM jest do silnika i nic więcej.
> Nawet nie potrafi się przełaczyć na odpowiednią linię.
Nie dokonca jest to prawda. :-)
Trzeba rozróżnic dwa typy interfejsów sprzedawanych na znanych portalach
aukcyjnych:
1) specjalizowane kontrolery jednoukładowe (taki jak np. ELM327 lub inne)
2) oraz zwykłe translatory poziomow logicznych + konwerter RS232 na USB
(przeważnie na układzie FTDI) zwane na allegro układami VAG KKL czy jakoś
tak :-)
Do każdego interfejsu potrzebne jest oprogramowanie i ono jest tak naprawdę
najważniejsze. ELM327 ma "zaszytą" w swojej strukturze określoną liczbę
rozkazów, do których program odwołuje się za pomoca komend AT (tak jak do
modemu telefonicznego :-) ). Natomiast rozkazy VAG KKL zależą tylko i
wyłącznie od inwencji programisty i co on w swoim programie umieści. Inna
sprawa, że producenci samochodów w gnieździe OBD2 umieszczają sterowniki na
różnych pinach (jedynie chyba VW i pochodne grupy ma wszystkie sterowniki na
jednej linii K). Do samochodów z takim rozmieszczniem sterowników na różnych
pinach potrzebny jest mulitplekser (ręcznie przełączany za pomocą
przełącznika albo lepiej układ scalony, ale musi być sterowany programowo).
Żeby odpytać jakiś sterownik w samochodzie to trzeba najpierw go
zaadresować, a więc znać adres sterownika. Przeważnie ECU jest na adresie 01
więc każdy interfejs potrafi go poprawnie zaadresować. Adresów jest od 0 do
255 (zapis na 1 bajcie, to oczywiście na magistrali K, bo na CAN to już jest
inaczej). Później jak połączymy się z danym sterownikiem (za pomocą
odpowiedniego protokołu, a ich też jest kilka, żeby nie było łatwo :-) ) to
możemy wysyłać odpowiednie rozkazy i odpytywać sterownik.
Tak więc, żeby poprawnie odczytać dany sterownik w samochodzie trzeba znać:
1) numer pinu w gnieździe OBD2
2) pod jakim adresem znajduje się sterownik
3) jaki protokół obsługuje sterownik
4) jakie rozkazy można mu wydawać i co otrzymać (co z tego jak odczytamy
jakąś wartość jak nie wiemy co to jest w jakich jednostkach).
Dlatego bardzo dobre softy są do grupy VW, bo nie dość, że obsłuzymy
wszystkie sterowniki w samochodzie po jednej linii K to jeszcze VCDS, VAG
COM czy VW Tool mają bardzo dobrze opisane wszystkie parametry, błedy,
rozkazy, więc nie musimy znać adresów sterowników i jakie można na nim
wykonać działania. :-)
W nowszych samochodach jest magistrala CAN i po niej można odczytywać
parametry, ale do tego potrzebny jest oczywiście odpowiednie oprogramowanie.
Następne wpisy z tego wątku
Najnowsze wątki z tej grupy
- miles per gallon
- Strefa czystego powietrza
- Prawdziwy ekologiczny samochód
- Stało się...
- skodeczka up
- Seba strikes back
- Motoryzacyjni giganci ograniczają produkcję elektryków.
- Home defence :) czyli Remote Guns
- Ubezpieczenie OC
- Podroz elektrykiem w UK 2x drozsza od podrozy dieslem...
- Żenujące. Kupujesz elektryka żeby udawał ci spaliniaka
- Autobus sie pali.
- Pożar pod żyrardowem
- jak zmierzyć średnicę tarczy?
- kto jest winny zmarnowaniu legendy Passata?
Najnowsze wątki
- 2024-10-06 miles per gallon
- 2024-10-06 Strefa czystego powietrza
- 2024-10-06 Prawdziwy ekologiczny samochód
- 2024-10-05 Stało się...
- 2024-10-05 skodeczka up
- 2024-10-04 Wieszanie się przy aktywnym SMP
- 2024-10-05 Warszawa => Senior Developer React Native <=
- 2024-10-05 Katowice => Administrator IT - Wirtualizacja i Konteneryzacja <=
- 2024-10-05 Warszawa => Senior Software Engineer (C, Java) <=
- 2024-10-05 Warszawa => Menadżer Okręgu <=
- 2024-10-05 Warszawa => Specjalista/tka ds. Zamówień publicznych <=
- 2024-10-05 Warszawa => Senior C Software Engineer <=
- 2024-10-05 Warszawa => Senior PHP Laravel Developer (e-commerce) <=
- 2024-10-05 Warszawa => Full Stack .Net Engineer <=
- 2024-10-05 Warszawa => Data Scientist / Data Engineer (modele predykcyjne) <=