  • Data: 2009-10-11 18:51:26
    Temat: Re: Dyski SSD a SAS / SCSI
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    MC pisze:
    > Bez przesady z tą szkodliwością. W jednym i drugim wypadku komórką
    > pamięci jest taki sam element. Więc w tym "w zasadzie" jest trochę racji.

    Na tej zasadzie można by twierdzić, że pamięci DDR SDRAM to
    w zasadzie zwykłe DRAM, bo tu i tu o stanie bitu decyduje
    obecność ładunku w kondensatorze. A jednak różnica jest
    *bardzo* poważna.

    > Jakie konkretnie dyski masz na myśli? Owszem, wchodziło parę rozwiązań

    OCZ Vertex choćby.

    > SLC, ale to już przeszłość. Nowe są już tylko MLC. To racjonalne
    > posunięcie producentów, bo teraz trwa batalia o zaakceptowanie cen, a
    > nie wydajności.

    Smutne. Chyba, że uda się opanować zapis MLC, bo jak na razie
    to trwałość układów MLC w danych technicznych była zazwyczaj
    o rząd wielkości gorsza od SLC.

    > Niedopasowanie polega na tym, że w dyskach rotacyjnych adresowanie LBA
    > odnosi się do konkretnej komórki pamięci. W dyskach półprzewodnikowych

    Sektora, nie komórki.

    > takiego związku nie ma, gdyż jest jeszcze dodatkowy pośrednik dbający o
    > równe wykorzystanie wszystkich komórek. To powoduje, że polecenia
    > niskopoziomowe w odniesieniu do SSD raczej nie mają sensu. Po prostu

    Jakie polecenia niskopoziomowe?

    > adresowanie LBA w istocie rzeczy do SSD się nie nadaje. Tym bardziej im
    > lepszy jest kontroler.

    A jakie adresowanie by się nadawało? Według mnie trudno o coś
    prostszego od numeru kolejnego bloku, z pośrednią tablicą
    translacji utrzymywaną przez kontroler napędu SSD.

    > OCZ Core to już zabytek. Chętnie nazwał bym go dyskiem poprzedniej

    Jeszcze rok temu wzbudzał niezwykłe podniecenie na tej grupie.

    > generacji. Natomiast wpływ historii polega na tym, że zwolniona komórka
    > w dysku magnetycznym jest gotowa do ponownego zapisania, a w SSD - nie.
    > X25 nie jest tu wyjątkiem. Bez problemu można mu obniżyć wydajność o
    > połowę albo i więcej.

    Oczywiście. I stąd powolne modyfikacje standardu ATA i syste-
    mów operacyjnych, by możliwe było informowanie kontrolera o
    zwolnieniu sektora z wyprzedzeniem. Powoli też warstwa ATA
    w systemach operacyjnych zmienia się, porzucając założenie
    o 512-bajtowych sektorach i umożliwiając stosowanie bloków
    po 2048 bajtów (już niektóre dyski magnetyczne mają takie
    sektory) lub nawet większych (co by idealnie współgrało z
    sektorami pamięci Flash EEPROM).

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |