  • Data: 2009-10-11 20:05:29
    Temat: Re: Dyski SSD a SAS / SCSI
    Od: "MC" <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Radosław Sokół" <r...@m...com.pl> napisał w wiadomości
    news:2009101118512500@grush.one.pl...

    > OCZ Vertex choćby.

    Vertex ma pamięci MLC Samsunga. Widziałem je na własne oczy.

    > Smutne. Chyba, że uda się opanować zapis MLC, bo jak na razie
    > to trwałość układów MLC w danych technicznych była zazwyczaj
    > o rząd wielkości gorsza od SLC.

    To prawda. I dalej jest gorsza o rząd.

    > Sektora, nie komórki.

    Formalnie tak, ale miejsce danego bitu w sektorze też pozostaje takie samo.

    > Jakie polecenia niskopoziomowe?

    Na przykład te, które w normalnym dysku używa się do defragmentacji. I inne
    manipulacje na poszczególnych sektorach czy nawet bitach.

    > A jakie adresowanie by się nadawało? Według mnie trudno o coś
    > prostszego od numeru kolejnego bloku, z pośrednią tablicą
    > translacji utrzymywaną przez kontroler napędu SSD.

    Konieczny jest interfejs, który ma także dostęp do konkretnej strony pamięci
    z pominięciem tablicy translacji i tego całego mechanizmu wyrównywania.
    Chociażby Intelowski NVMHCI.

    > Jeszcze rok temu wzbudzał niezwykłe podniecenie na tej grupie.

    No cóż. W tej dziedzinie zmiany następują wyjątkowo szybko.

    > Oczywiście. I stąd powolne modyfikacje standardu ATA i syste-
    > mów operacyjnych, by możliwe było informowanie kontrolera o
    > zwolnieniu sektora z wyprzedzeniem.

    Tu nie chodzi o samo wyprzedzenie. Po prostu w niektórych sytuacjach do
    zapisu jest konieczne wykasowanie całego bloku (i to jest ta operacja, która
    skraca życie) a w innych nie. Czas operacji w obu wypadkach różni się
    diametralnie. Dotychczasowy system i interfejs ATA nie ma pojęcia o takich
    szczegółach więc nie może rozsądnie reagować.