  • 1. Data: 2024-10-13 07:49:19
    Temat: Libre Office Krok Po Kroku - Komentarz
    Od: Jacek Marcin Jaworski <j...@a...pl>

    Libre Office Krok Po Kroku - Komentarz

    autor: [1]Jacek Marcin Jaworski
    pseudonim: [2]Energo Koder Atlant
    pomocnicy autora: BRAK
    miejsce: Pruszcz Gd.
    utworzono: 2024-10-12
    wersja: 164 z dnia: 2024-10-13
    program składu: Libre Office Writer
    sys. op.: Kubuntu

    Spis treści

    [3]Wstęp 2

    [4]Słownik: 2

    [5]Zawartość zał. płyty DVD 2

    [6]Rewelacje 2

    [7]Zalety 2

    [8]Wady 2

    [9]Partactwa 2

    [10]Autor ks. pt. ,,LO Krok Po Kroku" 3

    [11]Adresat ks. pt. ,,LO Krok Po Kroku" 3

    [12]Forma ks. pt. ,,LO Krok Po Kroku" 3

    [13]Treść ks. pt. ,,LO Krok Po Kroku" 3

    [14]Podsumowanie 4

    [15]Rewelacje 4

    [16]Zalety 4

    [17]Wady 4

    [18]Partactwa 5

    [19]Wnioski 5

    Wstęp

    W tym dok. skomentuję ks. z serii ,,Komputer Świat Biblioteczka"
    pt. ,,Libre Office - Krok Po Kroku" aut. p. Przemysława Krefta,
    wyd. w 2017r. przez niemieckie wyd. Ringier Axel Springer.

    Słownik:

    aut. = autor lub autorstwo;

    ks. = książka;

    wyd. = wydanie lub wydawnictwo;

    dok. = dokument lub dokumentacja;

    j. = język;

    prog. = program;

    s. = strona;

    spr. = sprawdzenie;

    zał. = załącznik lub załączono;

    LO = Libre Office;

    wiad. el. = wiadomość elektroniczna (w j. ang. email);

    SZAP = w j. ang. USONA.

    Zawartość zał. płyty DVD

    Zawartość płyty DVD nie przygotowywał aut. ks. tylko p. Mariusz
    Michalski.

    Rewelacje

    BRAK.

    Zalety

    1. Instalka LO;
    2. Dodatki do LO: AltSearch, LanguageTool, MultiSave, Office
    2013 theme for LibreOffice, Review Toolbar i Szablony
    dokumentów, j. Jawa (potrzebny do działania niektórych f.
    pakietu LO).

    Wady

    1. Zupełnie egzotycznym dodatkiem na zał. płycie są kodeki i
    konwertery wideo - uzasadnia się to możliwością ich użycia
    do przygotowania prezentacji multimedialnej. Dziwne jest to
    uzasadnienie, ale może wynika to z ograniczeń samego sys.
    M$ Windows;

    Partactwa

    1. Mało dodatków do LO;
    2. Dodatki do LO w ks. są opisane jednym zdaniem. Nawet jeśli
    ks. była zbyt mała (przyjęto limit 100s.), to można było
    opis tych pakietów dodać na płycie DVD w postaci plików
    PDF;
    3. Dziwiło mnie dodanie aż 4 wer. dok. do LO w j. pol. (5.1.6
    w wer. 32 i 64 bit, oraz 5.2.5 w wer. 32 i 64bit). Po spr.
    okazało sie, że na płycie jest aż 8 wer. instalek LO: Dev
    (5.3.0.3 wer. 32 i 64bit), Fresh (5.2.5 wer. 32 i 64bit,
    Fresh Portable (5.2.5), Still (5.1.6 wer. 32 i 64bit) i
    Still Portable (5.1.6). Jest to nonsens, bo wer. Dev oraz
    Fresh na 100% nie nadają się do codziennej pracy z tego
    powodu, że nie przeszły jeszcze wszystkich przewidzianych
    testów wew. Dlatego wystarczyły by 3 wer. LO: Still (32 i
    64bit) i Still Portable;
    4. Nie wiadomo po co na płycie umieszczono inne pakiety
    biurowe - dla mnie jest to kompletny nonsens;
    5. Wydawca milcząco zakłada, że jedynym używanym sys. op. jest
    M$ Windows 32bit lub 64bit. Ma to takie znaczenie, że
    żadnych dodatków nie użyjemy w Libre Office zainstalowanym
    w sys. Linuks (ani w żadnym innym poza Windą);
    6. Na 2s. ks. znajdujemy instrukcję jak pobrać jej wer. el.
    ks. (w j. ang. ebook) pt. ,,LO Krok Po Kroku" - to kompletny
    nonsens, bo przecież na płycie bez problemu zmieścił by się
    jeden dodatkowy plik PDF. Taka praktyka w III Rzeczy
    (pospolitej) nie jest żadnym wyjątkiem: miesięcznik Linux
    Magazine PL przez całe lata dołączał płyty DVD z instalkami
    różnych dystrybucji sys. Linuks, ale nigdy nie dodawał
    żadnych plików uzupełniających drukowane art. Osobiście
    wysyłałem im taką sugestię w d. 2018-08-19, nie. w wiad.
    el. pt. ,,Sugestia: Dodawanie plików (listingów) z artykułów
    Linux Magazine do płyt DVD" - odp. była negatywna. Nie
    pamiętam jak to było w przypadku polskiej miesięcznika
    Linux+ (który LM PL wykosił z obiegu), który też dołączał
    do każdego nr płyty z dystrybucjami sys. Linuks.

    Autor ks. pt. ,,LO Krok Po Kroku"

    Autorem ks. pt. ,,LO Krok Po Kroku" jest p. Przemysław Kreft. Z
    wyników wyszukiwarki duckduckgo.com wynika (w d. 2024-10-12),
    że w latach 2012-2013 był autorem art. zamieszczanych na s. WWW
    [20]https://www.komputerswiat.pl/autorzy/przemyslaw-
    kreft oraz,
    że w 2017r. dołączył do bloga
    [21]https://blog.instalki.pl/przemyslaw-kreft którego po ok.
    2,5 mieś. porzucił. Również w 2017r. została wydana ks. jego
    aut. pt. ,,LO Krok Po Kroku".

    Adresat ks. pt. ,,LO Krok Po Kroku"

    Książka ma raczej niskie wymagania wobec czytelnika. Wystarczy
    umieć uruchomić Windows i zainstalować w nim prog. LO z płyty.
    W podobny sposób instaluje się dodatki do LO. Ks. całkowicie
    pomija użytkowników innych sys. op. Jednak w praktyce nie ma to
    znaczenia, bo opis poszczególnych f. prog. z pakietu LO nie
    jest związany z sys. Windows.

    Forma ks. pt. ,,LO Krok Po Kroku"

    Ks. ma mały format A5 i ma 104s. Trzeba przyznać, że aut.
    wykazał się mistrzostwem językowym i edytorskim, bo w treści
    omówił w ciekawy sposób wszystkie prog. pakietu LO, a do tego
    makra. Ks. jest b. kolorowa i przyciąga oko czytelnika. Ks.
    jest sformatowana w niezwykle nowoczesny sposób - nie spotykany
    przeze mnie nigdzie indziej: tekst przeplata się z grafikami
    poglądowymi (fragmentami zrzutów ekranowych), które są
    zakotwiczone w tekście (czerwone linie z kropką wskazującą
    miejsce w treści do której się odnoszą).

    Treść ks. pt. ,,LO Krok Po Kroku"

    Ks. ma logiczną organizację. Widać, że na organizację treści
    aut. miał b. dobry pomysł: Przyjęte z góry ograniczenie
    objętości ks. do ok. 100s. A5 b. dobrze wpłynęło na treść ks.:
    jest ona zwięzła i b. konkretna. Ks. się nie nudzi. Czyta się
    ją z ciekawością, więc b. szybko. Mimo, że LO (a wcześniej Open
    Office) używałem od wielu lat, to w trakcie lektury ks. byłem
    wielokrotnie zaskakiwany rozw. i udogodnieniami w prog. LO o
    których wcześniej nie miałem pojęcia. Do tych rewelacji
    (subiektywnie) zaliczam: opis konf. pakietu LO, opis instalacji
    rozszerzeń, opis porównywania dok. LO Writer, opis generowania
    korespondencji seryjnej w LO Writer, drobiazg: inicjały w
    akapitach dok. LO Writer, konf. skrótów klaw., formatowanie
    warunkowe komórek w LO Calc, wyszukiwanie wyniku w LO Calc,
    ustawienia trybu prezentacji w LO Impress.

    Do mankamentów mogę zaliczyć opis LO działający w chmurze. Jest
    to zbędne bo w 2017r. ta usługa nie była jeszcze gotowa i
    trwały nad nią prace. W dodatku takie przenoszenie prog. do
    przeglądarek jest współczesnym hype i nie jest to uzasadnione
    technicznie ani ekonomicznie.

    Zbędny jest też opis konf. LO do pracy chmurą Google. Jest to
    zbędne, bo w każdym współczesnym sys. op. dysk z chmury można
    mapować do podkat. w kat. domowym (pliki z tego kat.
    automatycznie są wysyłane i pobierane z chmury). To wystarczy
    by wcale nie zajmować się chmurą w pakiecie LO.

    Kompletnie nie na temat jest roz. zatytułowany ,,Kreator CV
    online CraftCV".

    Natomiast opisowi dodatków poświęcono zbyt mało miejsca i opis
    sprowadza się w zasadzie do samego ich wymienienia. Ja ze swej
    s. zainstalowałem w moim Kubuntu 20.04 wszystkie dodatki do LO
    z oficjalnego repo Ubuntu. Jednak muszę przyznać, że ich lista
    jest b. uboga i trudno mi znaleźć dla nich zastosowanie.
    Ponadto część z tych dodatków ma interfejs w j. francuskim, co
    mnie b. dziwi.

    Podsumowanie

    Rewelacje

    1. Założenie ograniczenia do ok. 100s. To wymusza ekonomikę
    j.;
    2. Mały format A5. To wymusza ekonomikę j.;
    3. Nowoczesny styl formatowania. To przyciąga oko;
    4. Szybko się czyta. Lektura nie nudzi tylko ciekawi;
    5. Mnóstwo niebanalnych wskazówek;
    6. Tej ks. się nie czyta - ją się odkrywa!!!

    Zalety

    1. Dodana płyta DVD.

    Wady

    1. Zbędny opis LO w chmurze. To nie związane z omawianym
    pakietem. Czyli to marnotrawstwo miejsca;
    2. Zbędny opis konf. chmury Google w LO. To nie związane z
    omawianym pakietem (prawdopodobnie zrobiono to w celach
    promocyjnych). Czyli to marnotrawstwo miejsca;
    3. Zbędny opis CraftCV. To nie związane z omawianym pakietem
    (prawdopodobnie zrobiono to w celach promocyjnych). Czyli
    to marnotrawstwo miejsca.

    Partactwa

    1. Brak opisu kluczowych f. dodatków do LO zał. na płycie. W
    razie braku miejsca w ks., z powodu przyjętego limitu do
    100s., można było je umieścić na płycie DVD w postaci
    plików PDF;
    2. Zawartość płyty DVD (jw.).

    Wnioski

    Libre Office Krok Po Kroku, to mała książeczka o b. wysokiej
    jakości zarówno pod względem formy jak i treści. Jest pisana b.
    przystępnym językiem (niski próg wejścia w temat). Dostarcza
    wielu b. cennych wskazówek dla początkujących twórców dok. el.
    Ta ks. powinna być podstawą do nauczania tworzenia dok. el. w
    szkołach podstawowych. Podobnie wszyscy pracownicy biurowi
    powinni mieć ją pod ręką.

    Najsłabszym el. ks. jest dołączona do niej płyta DVD - w
    przeciwieństwie do samej ks. płyta ta jest przygotowana
    kompletnie bez pomysłu.

    Można dodać, że ww. ks. wchodziła w skład większej serii
    wydawniczej nazwanej ,,Komputer Świat Biblioteczka" opisującej
    gł. darmowe prog. i darmowe j. prog. Wydaje się, że ta cała
    seria powstała na spec. zamówienie rządowe w celu stworzenia
    polskojęzycznej literatury na temat tworzenia gier dla sys.
    Windows, dla sys. Android i na przeglądarkę s. WWW za pomocą
    darmowych prog. i darmowych j. prog. z SZAP. Wskazuje na to
    tematyka tych książeczek: Tworzenie Gier, Gimp (grafika 2D),
    Blender (grafika 3D), Profesjonalne zdjęcia i filmy ze
    smartfona, Edycja filmów, prog. w Jawa Skrypt+HTML+CSS+PHP,
    prog. w j. Python, prog. w j. C++, prog. w j. Jawa, LO. W tej
    serii w w niewielkim stopniu omówiono prog. komercyjne: M$
    Widnows, M$ Office (do tego co najmniej 2 osobne pozycje o M$
    Excel), Photoshop, Minecraft (gra).

    Ks. formą przypomina mi skrypty jakie kupowałem gdy studiowałem
    na polskich uczelniach. Prawdopodobnie ,,odpicowanymi skryptami"
    z serii ,,Komputer Świat Biblioteczka" chciano szybko nadrobić
    braki w programach nauczania informy (na polibudach i na
    uniwersytetach). Prawdopodobnie w ten sposób chciano szybko
    przeszkolić kadry dla polskich firemek obecnie tworzących
    gierki. Jest to znowu przekręt, bo nauka na polskich uczelniach
    oparta jest o oprogramowanie komercyjne - są to gł. wynalazki z
    M$. Obecność tej serii wydawniczej jest dla mnie dowodem, że w
    kraju III Świata takim jak III Rzecz (pospolita) współczesne
    prog. studiów informy i elektroniki kompletnie są oderwane od
    rzeczywistości. Widać, że serię wyd. ,,Komputer Świat
    Biblioteczka" już zakończono, bo s. WWW
    [22]https://www.komputerswiat.pl/biblioteczka-komput
    er-swiata
    obecnie (w d. 2024-10-12) pokazuje same śmieci. Jednak trudno
    powiedzieć, czy cel całego prog. wyd. tej serii osiągnięto.