  • Data: 2009-10-12 16:19:56
    Temat: Re: Dyski SSD a SAS / SCSI
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    http://www.legitreviews.com/article/988/1/

    ?

    > Formalnie tak, ale miejsce danego bitu w sektorze też pozostaje takie samo.

    Bajtami i bitami w sektorze martwi się już system operacyjny.
    Z punktu widzenia ATA/SATA adresuje się i transportuje całe
    sektory.

    > Na przykład te, które w normalnym dysku używa się do defragmentacji. I
    > inne manipulacje na poszczególnych sektorach czy nawet bitach.

    Defragmentacja na dyskach SSD do niczego dobrego nie prowadzi
    i każdy nowszy system operacyjny po wykryciu napędu SSD blo-
    kuje w ogóle tę opcję.

    Poza tym trudno nazwać defragmentację jakimś niskopoziomowym
    poleceniem. Być może - nie szukałem - w nowych wersjach ATA
    jest do tego jakieś polecenie, ale zawsze robiło się to po
    prostu odczytem i zapisem sektora. A takie operacje dysk SSD
    jak najbardziej wykona (z negatywnym skutkiem dla jego wydaj-
    ności i żywotności).

    > Konieczny jest interfejs, który ma także dostęp do konkretnej strony
    > pamięci z pominięciem tablicy translacji i tego całego mechanizmu
    > wyrównywania. Chociażby Intelowski NVMHCI.

    Pytanie -- do czego to jest potrzebne? Normalny system powi-
    nien *spokojnie* sobie bez tego poradzić, bo dlaczego opro-
    gramowanie miało by *samo* zarządzać równoważeniem obciąże-
    nia sektorów pamięci Flash?

    > Tu nie chodzi o samo wyprzedzenie. Po prostu w niektórych sytuacjach do
    > zapisu jest konieczne wykasowanie całego bloku (i to jest ta operacja,
    > która skraca życie) a w innych nie. Czas operacji w obu wypadkach różni
    > się diametralnie. Dotychczasowy system i interfejs ATA nie ma pojęcia o
    > takich szczegółach więc nie może rozsądnie reagować.

    *Nowe* mają pojęcie. Polecenie TRIM. W okresie bezczynności
    dysku można kasować sektory nośnika (a więc i sektory Flash)
    zawierające dane nie mające już znaczenia dla systemu plików.
    W efekcie w momencie zapisu miejsce jest już od dawna przy-
    gotowane.

    http://en.wikipedia.org/wiki/TRIM_%28SSD_command%29

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |