-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit
0.net!peer03.am4!peer.am4.highwinds-media.com!peer03.fr7!futter-mich.highwinds-
media.com!news.highwinds-media.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostr
ada.pl!unt-spo-a-02.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Subject: Re: Droga hamowania vs prędkość
Newsgroups: pl.misc.samochody
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.84pl
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
References: <p4d7op$7ea$1@node2.news.atman.pl>
<m1pa4fowqgot.s0jlki1a95i4$.dlg@40tude.net>
<p4dlbg$b8e$1@node1.news.atman.pl>
<10juftutfaib8.7w0qwgl3rxfq$.dlg@40tude.net>
<p4drhs$pgk$1@node2.news.atman.pl>
<a...@4...net>
<p4g0lf$nh3$1@node2.news.atman.pl>
<1...@4...net>
<p4gflo$5dm$1@node1.news.atman.pl>
<1...@4...net>
<p4iiac$25b$1@node2.news.atman.pl>
Date: Sun, 28 Jan 2018 12:29:35 +0100
Message-ID: <qyz25i72lowy$.pegg6yel8i8v$.dlg@40tude.net>
Lines: 79
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 89.64.39.15
X-Trace: 1517139173 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 680 89.64.39.15:4641
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
X-Received-Bytes: 4507
X-Received-Body-CRC: 267329479
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2623571
[ ukryj nagłówki ]Dnia Sat, 27 Jan 2018 20:01:25 +0100, Marek S napisał(a):
>> Tu masz wykres pokazujący jak działa ABS:
>> http://tucrrc.utulsa.edu/Toyota_files/SpeedChart.jpg
>
> Te dane były przez CAN pobierane? Nie bardzo to rozumiem bo CAN jest
> zbyt wolny. W swoim aucie mam 3 magistrale, każda dla innej prędkości
> urządzeń. ABS, poduchy itp należą do grupy średnio szybkich urządzeń.
W Toyocie 0B0 i 0B2 (prędkości kół) są uaktualniane 100 razy na sekundę,
czyli wystarczająco.
610 (prędkościomierz) jest uaktualniany 2 razy na sekundę, czyli mało
(widać kwadraty w których wartość była pobrana).
Prędkość pojazdu pewnie lepsza jest z vboxa (pomarańczowa linia).
>> Dlatego poza samą końcówką hamowania koło cały czas się obraca, natomiast
>> po prostu z mniejszą prędkością niż porusza się samochód.
>
> Widzę, że od 50km/h w dół koło zaczyna się ślizgać. To jest to
> dokładnie, co wyczuwałem. Sądzisz, że takie poślizgi na suchym asfalcie
> nie zaszkodzą oponom? Zresztą nie tylko o nie chodzi ale także
> naprężenia konstrukcji opony.
Opony mają indeks prędkości i nośności, który określa te warunki w których
konstrukcja ma dać radę.
>> Opona oczywiście i z ABS może się uszkodzić - bywa że część bieżnika się po
>> prostu urwie (zwłaszcza w gorszych oponach - np. nalewkach), albo pęknie
>> kord.
>
> Nie chodzi mi o TIRy, gdzie nalewki to norma. Normalne opony, powiedzmy,
> że lepszej klasy. 100% bezpieczeństwa, że po takim hamowaniu, powiedzmy
> ze 150km/h nic się im nie przytrafi?
Powinny dać radę wyhamować w warunkach określonych przez indeks prędkości i
nośności.
>> Film który pokazałeś to przyczepa - tam jest trochę inna bajka jeśli chodzi
>> o ABS ze względu na osobne systemy hamulcowe samochodu i przyczepy.
>> Zresztą konkluzja z filmu też jest taka, że z ABS opona się nie uszkadza.
>
> Tak, to wiem. Aczkolwiek tu też jest niejasność czym jest brak uszkodzeń
> w tym teście. Brak uszkodzeń na oko? Wzięli na wyważarkę koła? Nie
> napisali.
Ale konieczność wyważenie nie powiedziałbym że jest uszkodzeniem.
Jest to raczej po prostu wynik zużycia.
Dlatego nawet eksploatowane normalnie koła zazwyczaj trzeba wraz ze
zużyciem wyważyć chociaż w połowie zużycia bieżnika.
>> To wrażenie skłania niektórych kierowców do błędnego przekonania że lepiej
>> samemu zdjąć nacisk z pedału hamulca tak żeby hamować tuż przed włączeniem
>> się ABS.
>> Daje im to najlepsze wrażenie hamowania (stosunku siły na pedale do
>> opóźnienia), ale nie najkrótszą drogę hamowania.
>
> Właśnie takie wrażenia mam. Ciekawe... Chyba jednak znów czeka mnie tor.
Albo poszukaj jakiegoś bezpiecznego miejsca w którym można pojeździć za
darmo.
No i pytanie jakie prędkości planujesz osiągać.
Bo w takich rzeczach warto mieć gdzie się rozpędzić, bo jak badany proces
trwa 2-3s, to ciężko się połapać.
Jak będziesz hamował np. ze 150km/h co potrwa z 6s, to już będzie łatwiej.
Tu dochodzi jeszcze taki temat, że trenować należy przy najwyższych
prędkościach z jakimi się jeździ.
Do tego dla najlepszego efektu warto wszystko nagrywać - bo sama próba jest
po prostu droga, więc warto zebrać maksimum danych żeby je sobie potem w
spokoju, wieczorami analizować.
Trening rajdowy to np. pół godziny-godzina jazdy, a potem wiele godzin
analizy tego co się działo.
Następne wpisy z tego wątku
- 28.01.18 15:41 Mateusz Bogusz
- 28.01.18 21:44 Marek S
- 28.01.18 21:44 Marek S
- 28.01.18 22:00 Marek S
- 28.01.18 22:36 Cavallino
- 28.01.18 22:48 Tomasz Pyra
- 29.01.18 00:44 Tomasz Pyra
- 29.01.18 09:59 Lewis
- 29.01.18 15:36 T.
- 29.01.18 17:51 Marek S
- 29.01.18 18:00 Marek S
- 29.01.18 18:05 Marek S
- 29.01.18 20:40 Yeti Siedzinski
- 29.01.18 20:41 Yeti Siedzinski
- 31.01.18 20:43 Lewis
Najnowsze wątki z tej grupy
- Re: Prywatny parking? Pierwsze 10 minut bezplatnie
- A co mnie to koooorwa obchodzi?
- Re: Prywatny parking? Pierwsze 10 minut bezplatnie
- SAMOCHODY ELEKTRYCZNE: EKOLOGICZNA HIPOKRYZJA CZY EKONOMICZNA GŁUPOTA? | GOSPODARCZE ZERO #21
- Baterie litowe, takie bezpieczne :(
- ładny dzień na cabrio
- chcę od życia czegoś więcej
- zajebał w mur
- Skandal, Emil Rau parkuje pod hipermarketem bez biletu
- o mały włos
- Szuru na uniwersytecie jagielońskim
- skup katalizatorów
- Polska to nadal złodziejski kraj?
- Motodziennik #281 Tesla z VANEM? A Volkswagen inwestuje w silniki spalinowe.
- Jest tu jeszcze CWANIAK?
Najnowsze wątki
- 2024-06-27 Re: Prywatny parking? Pierwsze 10 minut bezplatnie
- 2024-06-27 A co mnie to koooorwa obchodzi?
- 2024-06-28 nawigacja satelitarna
- 2024-06-28 SmartLife/Tuya i osuszanie -- mordowanie z zimną krwią...
- 2024-06-27 położyłem kafelki
- 2024-06-28 Łódź => International Freight Forwarder <=
- 2024-06-28 Łódź => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-06-28 Gdańsk => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-06-28 Sopot => Team Leader E-Commerce for Foreign Markets <=
- 2024-06-28 Warszawa => Senior React Native Developer <=
- 2024-06-28 Warszawa => Frontend Developer (React) <=
- 2024-06-28 Warszawa => Software .Net Developer <=
- 2024-06-28 Warszawa => Frontend Developer (React) <=
- 2024-06-28 Warszawa => Programista Full Stack .Net <=
- 2024-06-28 Warszawa => Frontend Developer (React) <=