-
Data: 2018-01-29 09:59:32
Temat: Re: Droga hamowania vs prędkość
Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2018-01-29 o 00:44, Tomasz Pyra pisze:
> Dnia Sun, 28 Jan 2018 22:00:22 +0100, Marek S napisał(a):
>
>> W dniu 28-01-2018 o 08:00, Cavallino pisze:
>>
>>> Bo nie ma podczas normalnej jazdy, gdy hamujesz rzadko i tarcze się nie
>>> przegrzewają.
>>> Ale jazda sportowa jest po prostu inna.
>>
>> Ja rozumiem. Zdaję sobie sprawę z tego, że są różne konstrukcje
>> zasilania hamulców jak i same klocki. Być może odnoszę zafałszowane
>> wrażenia ale przy tarczach jakie mam obecnie: 33cm i klockach za przód
>> rzędu 600zł (nie wiem jaka to półka cenowa), obserwuję z jednej strony,
>> że siła hamowania pojawia się natychmiast i jest potężna a z drugiej
>> strony, że nie jest prawdą, że przy nie sportowej jeździe układ
>> hamulcowy nie przegrzewa się. W swoim zwykłym osobowym aucie z
>> końcówkami przewodów z oplotem, zauważyłem diametralną różnicę przy
>> hamowaniu powiedzmy 50->0 gdy jeździłem po mieście cały czas powiedzmy
>> 80km/h vs to samo gdy najpierw na autostradzie zwalniałem ze 180->80
>> przy jakimś zjeździe a potem przerwa z 10s i z 50->0. Czuć, ze auto
>> słabiej hamuje.
>
> Tu jest kilka spraw:
>
> Najpierw teoria:
> 1) ilość energii którą trzeba zamienić w ciepło żeby zmniejszyć prędkość
> samochodu jest taka sama niezależnie od wielkości tarcz, rodzaju klocków,
> rozwiązań zacisku, siły wspomagania, a nawet niezależna od tego jak mocno
> się hamuje (to ostatnie z dokładnością do oporu aerodynamicznego który gra
> rolę jak hamuje się bardzo lekko)
>
> 2) większa (cięższa) tarcza hamulcowa ma większą pojemność cieplną, czyli
> jest w stanie zakumulować więcej ciepła, mniej podnosząc swoją temperaturę
>
> 3) tarcza o większej powierzchni (a więc większa, oraz wentylowana) ma
> lepszą zdolność oddawania ciepła do powietrza. Również im tarcza cieplejsza
> tym lepiej oddaje ciepło.
>
> 4) charakterystyka klocka hamulcowego to wykres uzależniający współczynnik
> tarcia od temperatury, np. tu dla gamy sportowych klocków Ferodo + dla
> porównania tuningowe DS2500:
> http://1.bp.blogspot.com/-cYqfguX7zjc/T0VyWj7QVBI/AA
AAAAABA4c/ZFH_pH1b5ic/s1600/DS2.11.png
>
> 5) Siła hamowania zależy od: nacisku na pedał hamulca, siły wspomagania
> hamulców, wielkości pompy hamulcowej, powierzchni tłoczków hamulcowych,
> współczynnika tarca klocka i rozmiaru tarczy (im większy, tym większe ramię
> siły), oraz rozmiaru koła (im większe koło tym dalej odsunięte ramię)
>
>
> I praktyka:
> Większe tarcze po prostu mniej się nagrzewają - są chłodniejsze po tym
> samym hamowaniu, w porównaniu z tarczami mniejszymi.
>
>
> Jeśli mowa o wymianie tarcz na większe, przy pozostawieniu tych samych
> parametrów zacisku, to zwiększa to siłę hamowania (na tej osi), na skutek
> zwiększenia ramienia siły działania klocka hamulcowego.
> Ale ta siła jakaś większa niekoniecznie cokolwiek daje (poza wrażeniem że
> "hamulce żyleta"), bo siła hamowania potrzebna jest taka żeby móc
> zablokować koła (+ jakiś tam zapas), większa nia ma sensu.
>
>
> Cywilne klocki tracą współczynnik tarcia wraz ze wzrostem temperatury
> (sportowe też, ale później), dlatego mając większe tarcze, ma się
> chłodniejsze hamulce, dzięki czemu dłużej klocek trzyma swoje parametry.
> Seryjny układ hamulcowy, w typowych samochodach ma parametry tak dobrane,
> że jest w stanie z dobrą skutecznością zatrzymać samochód jeden raz z
> maksymalnej prędkości. Z czymkolwiek więcej to już jest ciężko.
>
> W praktyce jazda rajdowa, czyli pełen gaz i przed zakrętem pełen hamulec w
> zakresie prędkości powiedzmy 140->80km/h i seryjne hamulce słabną po 3-4
> zakrętach, a po 6-8 takich hamowaniach już można hamulce zagotować.
> Sama wymiana kolcka na sportowy (przy pozostawieniu seryjnej całej reszty
> hamulca w grupie-N) pozwala już przejechać nawet 30km odcinkiem specjalnym
> i nie zginąć.
>
>
> O ile przez pewien (całkiem długi) czas klocek nadal daje radę (po prostu
> wymaga silniejszego nacisku na pedał), to wraz z dalszym wzrostem
> temperatury dochodzą do głosu inne zjawiska:
> - przegrzewający się klocek generuje gazy które odpychają go od tarczy (do
> ich odprowadzenia służą rowki i otwory tarczy sportowej)
> - jeszcze bardziej przegrzany zaczyna zmieniać swoją strukturę (szkli się),
> tracąc trwale współczynnik tarcia, a więc trzeba cisnąć hamulec jeszcze
> mocniej. Rowki i otwory w tarczy również pomagają usunąć na bieżącą tą
> zeszkloną warstwę.
> - powyżej pewnej temperatury, po puszczeniu hamulca (jak ciśnienie w
> układzie spadnie), następuje wrzenie płynu hamulcowego w zacisku,
> wypchające płyn do zbiorniczka wyrównawczego. Powstaje duża objętościowo
> poduszka gazowej w zacisku, co uniemożliwia kolejne hamowanie (pedał wpada
> w podłogę).
>
> No i te kolejne fazy zachodzą tym później im większe ma się tarcze
> hamulcowe.
>
> Dlatego na pewno większa tarcza jest lepsza, tyle że wymaga większej felgi
> i też sporo waży.
>
Podpisuję się "obiema rencyma"
Tylko dla szarego kowalskiego nie ma to żadnego odzwierciedlenia w
rzeczywistości i tak nacinana tarcza tylko szybciej zje mu klocki, no
ale kozacko wygląda, płyn hamulcowy o ile nie ma 5lat też mu się nie
zagotuje, więc w zasadzie jedynym sensownym zabiegiem jest stalowy oplot
i porządny klocek. Wówczas faktycznie skuteczność dla tego jednego
awaryjnego hamowania znacznie wzrośnie, do tego nie wygeneruje kosztów w
postaci, większych felg, opon, zacisków, adapterów itd.
--
Pozdrawiam
Lewis
Następne wpisy z tego wątku
- 29.01.18 15:36 T.
- 29.01.18 17:51 Marek S
- 29.01.18 18:00 Marek S
- 29.01.18 18:05 Marek S
- 29.01.18 20:40 Yeti Siedzinski
- 29.01.18 20:41 Yeti Siedzinski
- 31.01.18 20:43 Lewis
- 01.02.18 20:42 Marek S
- 03.02.18 09:23 Lewis
- 03.02.18 14:01 Marek S
- 03.02.18 14:43 Lewis
- 03.02.18 18:27 Cavallino
- 03.02.18 19:47 Marek S
- 04.02.18 12:11 Lewis
- 04.02.18 12:12 Lewis
Najnowsze wątki z tej grupy
- Już nie płoną
- 8%
- Nowy Outlander PHEV w PL
- Śmiechu KOOOOOOPA ;-)
- Antyradar
- zasniecie
- wjechał przez bramkę dla służb
- IZERY NIE BĘDZIE. PROJEKT POLSKIEGO ELEKTRYKA LĄDUJE W KOSZU.
- czyste powietrze
- Kamerka sam. na tył
- koniki obsiadły kolejki i numerki
- nie wyrzucaj starych opon
- znów elektryk:P
- "Ręczny" a przegląd.
- Akwarium w aucie
Najnowsze wątki
- 2025-01-01 Już nie płoną
- 2025-01-01 Digikey, SN74CBT3253CD, FST3253, ktoś ma?
- 2025-01-01 Co tam u Was
- 2025-01-01 Koder szuka pracy. Koduję w j.: Asembler, C, C++ (z bibl. Qt) i D.
- 2025-01-01 Gdańsk => Delphi Programmer <=
- 2025-01-01 Łódź => Programista Full Stack .Net <=
- 2025-01-01 Żerniki => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2025-01-01 Wrocław => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2024-12-31 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-12-31 Warszawa => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2025-01-01 Przypomnienie: Mini Netykieta polskich grup dyskusyjnych wer. 3.2.2
- 2024-12-31 Zamykanie konta dziecka.
- 2024-12-31 Czy apka bankowa to gra komputerowa?
- 2024-12-31 Szukam: czujnik ruchu z możliwością zaączenia na stałe
- 2024-12-31 Warszawa => Solution Architect (Java background) <=