-
Data: 2018-01-28 12:29:35
Temat: Re: Droga hamowania vs prędkość
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Dnia Sat, 27 Jan 2018 20:01:25 +0100, Marek S napisał(a):
>> Tu masz wykres pokazujący jak działa ABS:
>> http://tucrrc.utulsa.edu/Toyota_files/SpeedChart.jpg
>
> Te dane były przez CAN pobierane? Nie bardzo to rozumiem bo CAN jest
> zbyt wolny. W swoim aucie mam 3 magistrale, każda dla innej prędkości
> urządzeń. ABS, poduchy itp należą do grupy średnio szybkich urządzeń.
W Toyocie 0B0 i 0B2 (prędkości kół) są uaktualniane 100 razy na sekundę,
czyli wystarczająco.
610 (prędkościomierz) jest uaktualniany 2 razy na sekundę, czyli mało
(widać kwadraty w których wartość była pobrana).
Prędkość pojazdu pewnie lepsza jest z vboxa (pomarańczowa linia).
>> Dlatego poza samą końcówką hamowania koło cały czas się obraca, natomiast
>> po prostu z mniejszą prędkością niż porusza się samochód.
>
> Widzę, że od 50km/h w dół koło zaczyna się ślizgać. To jest to
> dokładnie, co wyczuwałem. Sądzisz, że takie poślizgi na suchym asfalcie
> nie zaszkodzą oponom? Zresztą nie tylko o nie chodzi ale także
> naprężenia konstrukcji opony.
Opony mają indeks prędkości i nośności, który określa te warunki w których
konstrukcja ma dać radę.
>> Opona oczywiście i z ABS może się uszkodzić - bywa że część bieżnika się po
>> prostu urwie (zwłaszcza w gorszych oponach - np. nalewkach), albo pęknie
>> kord.
>
> Nie chodzi mi o TIRy, gdzie nalewki to norma. Normalne opony, powiedzmy,
> że lepszej klasy. 100% bezpieczeństwa, że po takim hamowaniu, powiedzmy
> ze 150km/h nic się im nie przytrafi?
Powinny dać radę wyhamować w warunkach określonych przez indeks prędkości i
nośności.
>> Film który pokazałeś to przyczepa - tam jest trochę inna bajka jeśli chodzi
>> o ABS ze względu na osobne systemy hamulcowe samochodu i przyczepy.
>> Zresztą konkluzja z filmu też jest taka, że z ABS opona się nie uszkadza.
>
> Tak, to wiem. Aczkolwiek tu też jest niejasność czym jest brak uszkodzeń
> w tym teście. Brak uszkodzeń na oko? Wzięli na wyważarkę koła? Nie
> napisali.
Ale konieczność wyważenie nie powiedziałbym że jest uszkodzeniem.
Jest to raczej po prostu wynik zużycia.
Dlatego nawet eksploatowane normalnie koła zazwyczaj trzeba wraz ze
zużyciem wyważyć chociaż w połowie zużycia bieżnika.
>> To wrażenie skłania niektórych kierowców do błędnego przekonania że lepiej
>> samemu zdjąć nacisk z pedału hamulca tak żeby hamować tuż przed włączeniem
>> się ABS.
>> Daje im to najlepsze wrażenie hamowania (stosunku siły na pedale do
>> opóźnienia), ale nie najkrótszą drogę hamowania.
>
> Właśnie takie wrażenia mam. Ciekawe... Chyba jednak znów czeka mnie tor.
Albo poszukaj jakiegoś bezpiecznego miejsca w którym można pojeździć za
darmo.
No i pytanie jakie prędkości planujesz osiągać.
Bo w takich rzeczach warto mieć gdzie się rozpędzić, bo jak badany proces
trwa 2-3s, to ciężko się połapać.
Jak będziesz hamował np. ze 150km/h co potrwa z 6s, to już będzie łatwiej.
Tu dochodzi jeszcze taki temat, że trenować należy przy najwyższych
prędkościach z jakimi się jeździ.
Do tego dla najlepszego efektu warto wszystko nagrywać - bo sama próba jest
po prostu droga, więc warto zebrać maksimum danych żeby je sobie potem w
spokoju, wieczorami analizować.
Trening rajdowy to np. pół godziny-godzina jazdy, a potem wiele godzin
analizy tego co się działo.
Następne wpisy z tego wątku
- 28.01.18 15:41 Mateusz Bogusz
- 28.01.18 21:44 Marek S
- 28.01.18 21:44 Marek S
- 28.01.18 22:00 Marek S
- 28.01.18 22:36 Cavallino
- 28.01.18 22:48 Tomasz Pyra
- 29.01.18 00:44 Tomasz Pyra
- 29.01.18 09:59 Lewis
- 29.01.18 15:36 T.
- 29.01.18 17:51 Marek S
- 29.01.18 18:00 Marek S
- 29.01.18 18:05 Marek S
- 29.01.18 20:40 Yeti Siedzinski
- 29.01.18 20:41 Yeti Siedzinski
- 31.01.18 20:43 Lewis
Najnowsze wątki z tej grupy
- zawsze parkuj tyłem do ulicy
- nie będzie naprawy pod blokiem?
- korytarz zycia
- serce boli
- Seicento vs Szydło, comes back :)
- Zasięg Tesli przy szybszej jeździe
- 300km/h
- Jaka nawigacja z asystentem zmiany pasa ruchu?
- Zapierdalać
- Oszczędzanie nie jest łatwe
- Jeździ, skręca, hamuje
- Do IO i innych elektrooszolomow, tu macie prawdziwe smrody
- śnieg
- Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
- Beztłumikowcy
Najnowsze wątki
- 2025-01-17 Ostrów Wielkopolski => Konsultant Wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Ksi
- 2025-01-17 Katowice => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-01-17 Wróblewo => Analityk finansowy <=
- 2025-01-17 Żerniki => Specjalista ds. Employer Brandingu <=
- 2025-01-17 pradnica krokowa
- 2025-01-17 Warszawa => International Freight Forwarder <=
- 2025-01-17 Warszawa => Helpdesk Specialist <=
- 2025-01-17 Kraków => User Experience Designer <=
- 2025-01-17 Nieustający podziw...
- 2025-01-17 zawsze parkuj tyłem do ulicy
- 2025-01-16 nie będzie naprawy pod blokiem?
- 2025-01-16 korytarz zycia
- 2025-01-16 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=
- 2025-01-16 Środa Wielkopolska => Specjalista ds. public relations <=
- 2025-01-16 Poznań => Konsultant Wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i