  • Data: 2018-01-28 12:29:35
    Temat: Re: Droga hamowania vs prędkość
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sat, 27 Jan 2018 20:01:25 +0100, Marek S napisał(a):

    > Te dane były przez CAN pobierane? Nie bardzo to rozumiem bo CAN jest
    > zbyt wolny. W swoim aucie mam 3 magistrale, każda dla innej prędkości
    > urządzeń. ABS, poduchy itp należą do grupy średnio szybkich urządzeń.

    W Toyocie 0B0 i 0B2 (prędkości kół) są uaktualniane 100 razy na sekundę,
    czyli wystarczająco.
    610 (prędkościomierz) jest uaktualniany 2 razy na sekundę, czyli mało
    (widać kwadraty w których wartość była pobrana).
    Prędkość pojazdu pewnie lepsza jest z vboxa (pomarańczowa linia).

    > Widzę, że od 50km/h w dół koło zaczyna się ślizgać. To jest to
    > dokładnie, co wyczuwałem. Sądzisz, że takie poślizgi na suchym asfalcie
    > nie zaszkodzą oponom? Zresztą nie tylko o nie chodzi ale także
    > naprężenia konstrukcji opony.

    Opony mają indeks prędkości i nośności, który określa te warunki w których
    konstrukcja ma dać radę.

    > Nie chodzi mi o TIRy, gdzie nalewki to norma. Normalne opony, powiedzmy,
    > że lepszej klasy. 100% bezpieczeństwa, że po takim hamowaniu, powiedzmy
    > ze 150km/h nic się im nie przytrafi?

    Powinny dać radę wyhamować w warunkach określonych przez indeks prędkości i
    nośności.

    > Tak, to wiem. Aczkolwiek tu też jest niejasność czym jest brak uszkodzeń
    > w tym teście. Brak uszkodzeń na oko? Wzięli na wyważarkę koła? Nie
    > napisali.

    Ale konieczność wyważenie nie powiedziałbym że jest uszkodzeniem.
    Jest to raczej po prostu wynik zużycia.

    Dlatego nawet eksploatowane normalnie koła zazwyczaj trzeba wraz ze
    zużyciem wyważyć chociaż w połowie zużycia bieżnika.

    > Właśnie takie wrażenia mam. Ciekawe... Chyba jednak znów czeka mnie tor.

    Albo poszukaj jakiegoś bezpiecznego miejsca w którym można pojeździć za
    darmo.

    No i pytanie jakie prędkości planujesz osiągać.
    Bo w takich rzeczach warto mieć gdzie się rozpędzić, bo jak badany proces
    trwa 2-3s, to ciężko się połapać.
    Jak będziesz hamował np. ze 150km/h co potrwa z 6s, to już będzie łatwiej.
    Tu dochodzi jeszcze taki temat, że trenować należy przy najwyższych
    prędkościach z jakimi się jeździ.

    Do tego dla najlepszego efektu warto wszystko nagrywać - bo sama próba jest
    po prostu droga, więc warto zebrać maksimum danych żeby je sobie potem w
    spokoju, wieczorami analizować.

    Trening rajdowy to np. pół godziny-godzina jazdy, a potem wiele godzin
    analizy tego co się działo.