-
Data: 2018-01-27 14:17:35
Temat: Re: Droga hamowania vs prędkość
Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2018-01-26 o 13:20, Marek S pisze:
> W dniu 26-01-2018 o 08:18, miumiu pisze:
>
>> Dziwne te wyniki. Przeczy to troche fizyce, bo teoretycznie jak masz
>> stałą
>> siłę oporu, to hamujesz dokladnie liniowo.
>
> Dlaczego dziwne. Ilość energii jest proporcjonalna do kwadratu
> prędkości. 2x większa prędkość = 4x większa energia do wytracenia. Nawet
> zakładając dla uproszczenia (błędnie), że skuteczność hamulców nie
> zależy od prędkości/czasu hamowania, to już z tego wynika ogromna
> nieliniowość.
>
>> Jesli jest tak jak piszesz, to
>> nie bylo stalego oporu hamowania.
>
> Oczywiście, że nie było. Wyraźnie było to wyczuwalne nawet bez żadnych
> przyrządów. Na początku hamowania oporu prawie nie było czuć, pojawił
> się od ok. 40km/h i gwałtownie narastał. Oczywiście mówię o odczuciach a
> nie pomiarach przyspieszenia.
>
>> Moze tak byc jesli jest mokra nawierzchnia
>> i tworzy sie warstewka wody miedzy opona i nawierzchnia drogi,
>
> Więc to też trzeba brać pod uwagę! Między oponą a lodem powstaje warstwa
> wody o grubości _zależnej_ od wydzielanego ciepła podczas hamowania, to
> masz dodatkowe efekty specjalne. Duża prędkość = mniejsza siła hamowania.
>
>
>> lyse albo
>> kiepskie opony,
>
> Opony klasy przyczepności A/B, półka premium, nówki.
>
>> niskiej jakosci tarcze i klocki o zlej charakterystyce.
>
> Na lodzie nawet najgorsze tarcze i klocki poradzą sobie bo prawie nie
> pracują.
>
>> Na
>> suchej dobrej nawierzchni, dobrych oponach i sprawnym układzie hamulcowym
>> hamowanie powinno być zblizone do liniowego.
>
> No właśnie sam jestem ciekaw czy tak jest a mam spore wątpliwości. W
> moim aucie mam całkiem spore tarcze (33cm średnicy), nawiercane. Gdy
> ostro hamuję, powiedzmy przy 180km/h, nie zwiększam siły nacisku na
> hamulec to efekt jest taki, że przez krótki czas siła hamowania jest
> bardzo duża, szybko jednak maleje i trzeba to kompensować naciskiem na
> pedał. Gdy nie wyhamuję do zera, a powiedzmy do 100km/h to odpuszczenie
> hamowania na powiedzmy 3-5s schłodzi na tyle tarcze, że odzyskują
> większą część sprawności.
>
>> Jesli jest tak jak piszesz, to odczucie hamowania powinno byc takie ze z
>> poczatku nic sie nie dzieje, a dopiero na sam koniec wyrywa cie z pasow.
>
> Z tym wyrywaniem pasów na lodzie, to nie przesadzajmy. Ale mniej więcej
> tak właśnie jest.
>
>> Ja
>> jakos nie mam takich obserwacji, moze dlatego ze rzadko hamuje awaryjnie.
>> Wlasnie zamowilem sobie modul-akcelerometra CJMCU-325 u Chinczykow,
>> wstawie
>> do samochodu i zobaczymy jak sie ta sila oporu zmienia. Czy jest liniowa,
>> czy sie zwieksza pod koniec i jak szybko :)
>
> Koniecznie to opublikuj. Zrób próby na mokrym i suchym. A na suchym przy
> prędkościach powiedzmy 50km/h a potem 150km/h. Chodzi o wpływ gorącej
> tarczy. Oczywiście o ile jesteś zwolennikiem teorii, że przy ABS i
> hamowaniu awaryjnym opony nie niszczą się, bo ja osobiście jestem
> skrajnie daleki od takiego poglądu.
>
Z ciekawości mogę zrobić pomiary racelogickiem i wrzucić wykresy.
Ale do meritum, średnica tarczy, jej nawiercenie czy nacinanie ma mały
wpływ na skuteczność hamowania.
Klocek - ten jest najważniejszy, możesz sobie wsadzić i 400mm tarczę ale
jak klocek będzie "drewniany" to skuteczność będzie nikła.
Druga sprawa - płyn hamulcowy i rodzaj przewodów elastycznych. Jeśli
płyn jest już stary, a przewody przy każdym wciśnięciu hamulca do oporu
puchnął możemy pomarzyć o skutecznym hamowaniu.
W swoim starym okularze, który ma z 1800kg masy mam 345mm tarcze z
przodu i klocki EBC yellow, do tego przewody hamulcowe w stalowym
oplocie, tam nie mam takiego efektu jak lag po wciśnięciu hamulca.
Wciskam i czuję jak mi dupę w długim sedanie chce podnieść...
W drugim lekkim hatchbaku mam całkowicie seryjny układ hamulcowy, jakieś
gównotarcze trw czy ate i klocki podobnej półki, do tego zwykły gumowy
przewód hamulcowy. Hamowanie tym sprzętem pomimo iż waży dobre 500kg
mniej to dramat...
Tak więc najpierw proponuję doprowadzić układ hamulcowy, zawieszenie i
opony do pełni sprawności a później zająć się doświadczeniami :)
--
Pozdrawiam
Lewis
Następne wpisy z tego wątku
- 27.01.18 15:25 mk4
- 27.01.18 20:01 Marek S
- 27.01.18 20:15 Marek S
- 27.01.18 22:44 Cavallino
- 28.01.18 00:24 Marek S
- 28.01.18 08:00 Cavallino
- 28.01.18 10:21 Lewis
- 28.01.18 12:29 Tomasz Pyra
- 28.01.18 15:41 Mateusz Bogusz
- 28.01.18 21:44 Marek S
- 28.01.18 21:44 Marek S
- 28.01.18 22:00 Marek S
- 28.01.18 22:36 Cavallino
- 28.01.18 22:48 Tomasz Pyra
- 29.01.18 00:44 Tomasz Pyra
Najnowsze wątki z tej grupy
- [OT] Lewe oprogramowanie
- droga laweta
- Co tam się odpierdala w tej Warszawie?
- skąd się biorą tacy debile?
- wina Tóska
- Rewolucja/Rewelacja!
- grupa ożyła ;)
- Być jak Clint
- Aby WKOOOORWIĆ ekofaszystów ;-)
- OC - podwyżka
- wyszedł z domu bez buta
- Bieda hud.
- Strach się bać
- Koniec smrodów
- Krematorium
Najnowsze wątki
- 2024-11-29 Dławik CM
- 2024-11-29 [OT] Lewe oprogramowanie
- 2024-11-29 Błonie => Sales Specialist <=
- 2024-11-29 Warszawa => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2024-11-29 Warszawa => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=
- 2024-11-29 Warszawa => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-11-29 Białystok => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=
- 2024-11-29 Pómpy ciepła darmo rozdajoo
- 2024-11-29 Białystok => Application Security Engineer <=
- 2024-11-29 Białystok => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2024-11-29 Gdańsk => Software .Net Developer <=
- 2024-11-29 Wrocław => Key Account Manager <=
- 2024-11-29 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2024-11-29 Chrzanów => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-11-27 Re: UseGalileo -- PRODUKTY I APLIKACJE UŻYWAJĄ JUŻ DZIŚ SYSTEMU GALILEO