-
Data: 2018-01-27 01:04:02
Temat: Re: Droga hamowania vs prędkość
Od: Marek S <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 26-01-2018 o 23:21, Tomasz Pyra pisze:
> Czyli masz już nie dość że nieskalibrowane czujniki w dupie, to jeszcze
> efekt potwierdzenia ;)
Nie wiem dokąd się udać po kalibrację :-D
> Czyli opóźnienie -7.42m/s^2, czyli praktycznie takie samo
Racja, ten wykres jest nieadekwatny. Powinno być tak, że oś X powinna
być wyskalowana w sekundach a nie w metrach. Czujnik w mojej dupie
przekazał do CPU, że siła hamowania znacząco wzrosła pod koniec
hamowania. Nie ma mowy o autosugestii.
Zostaw wykres i przeanalizuj sytuację ze zdjęć. Chodzi mi o punkty B i
C. Jadąc 60km/h zatrzymałem się w punkcie B. Czyli do punku B wytraciłem
60km/h. Następnie zwiększyłem prędkość do 80km/h. Gdy przejeżdżałem
przez punkt B to miałem na liczniku 60km/h. Czyli na tym samym odcinku
co poprzednio wytraciłem zaledwie 20km/h. Wychodzi na to, że siła
hamowania była 3x mniejsza przy nieznacznym zwiększeniu prędkości.
> Artykuł z Oponeo który linkowałeś mówi o ryzyku uszkodzenia opony hamując
> awaryjnie bez ABS ze względu na długotrwałe blokowanie koła w jednej
> pozycji.
> Przykład z hamowaniem z 90km/h odnosi się tam do samochodu bez ABS.
Ojjj, chyba nie doczytałeś :-)
"wystarczy gwałtowne i bardzo mocne hamowanie, nawet na najrówniejszej
drodze, aby w samochodzie niewyposażonym w system ABS doszło do
splackowania opony"
Bardzo nie lubię używać sformułowania "mój kumpel tak zrobił" bo to daje
szanse na przeniknięcie fałszu. Ale zaryzykuję. Miał on awaryjne
hamowanie Golfem rodziców na obwodnicy trójmiejskiej (czyli V>100km/h).
Nie powiem jakim i nie powiem na jakich oponach. Oczywiście ABS.
Zapamiętałem to wydarzenie gdyż zdziwienie jego rodziców było wielkie
gdy budą trzęsło jakby po bruku jechali. :-D Kumpla nie wydałem - gdybyś
pytał :-D
Nie wiem jak było, czy Golf był trefny, czy ABS nie działał. Mam tez
swoje doświadczenia po jeździe po torze wyścigowym - g... prawda, że ABS
ileś tam razy na sekundę zwalnia koło. Są chwile rzędu, sam nie wiem...
rzędu 0.3s, że koło jest zablokowane. Tu masz to, czego i ja doświadczyłem:
https://youtu.be/0mR89sT0YfA?t=36s
Teraz powiększ prędkość x3 i zastanów się co stanie się z oponą przy
znacznie dłuższym w metrach poślizgu. Może robię jakiś błąd myślowy lecz
zbyt dużo sygnałów do mnie dociera, że ABS nie chroni opon przed
zniszczeniem lecz pomaga jedynie zachować trakcję przy awaryjnym hamowaniu.
Zanim zdobyłem w/w doświadczenie, to i tak zauważyłem, że ABS (z
osobówek, a nie sportowych aut bo to inne ABSy) wydłuża drogę hamowania.
Awaryjnie hamując z dużych prędkości zawsze odpuszczam gdy czuję, że ABS
działa. Trzymanie opony tuż przed zadziałaniem ABS znacząco skraca drogę
hamowania.
> Zależy co masz na myśli mówiąc o "awaryjności".
Nooo... widzisz zdarzenie i odmawiasz zdrowaśki: uda się czy nie uda
wyhamować.
> Myślę że bardziej lata.
Pewnie tak. Wylosowałem z rękawa czas edukacji :-)
> Zresztą nie mierzyłbym tego tak czasem, a po prostu ilością takich hamowań,
> które przekładają się na czucie opony i nawierzchni. Pozwalają utrzymywać
> optymalne parametry hamowania.
Właśnie... Zbierając doświadczenia na torze zauważyłem też iż ta sama
opona zimna i gorąca to zupełnie inne opony. Po zjechaniu z lodu
potrzebowałem może 1km, może więcej aby opona odzyskała przyczepność.
> Plus treningi z kalibracji m.in. dupohamowni wspomagane akcelerometrem i
> pomiarem drogi hamowania.
> Jak ktoś ma dużo pieniędzy i warunki, to pewnie się nauczy szybko.
Tak, to też konkluzja z moich doświadczeń. Trzeba dużo kasy by poznać
własne auto nawet jeśli jeździ się nim od pewnego czasu już.
> https://www.youtube.com/watch?v=6W-bXPmuRWo
> Słychać pracę opony na śliskiej nawierzchni (w samochodzie nie ma żadnej
> elektroniki w układzie hamulcowym).
> I nie jest to hamowanie pulsacyjne polegające na puszczaniu i blokowaniu
> kół, a oscylacja siły hamowania wokół punktu utraty przyczepności -
> podobnie jak to robi ABS.
Tak, to potrafię już wyczuć :-) Co nie znaczy, że dałbym temu radę. Moje
auto waży 1800kg, pomijając niższe umiejętności.
--
Pozdrawiam,
Marek
Następne wpisy z tego wątku
- 27.01.18 07:47 Cavallino
- 27.01.18 12:41 Marek S
- 27.01.18 12:46 Tomasz Pyra
- 27.01.18 14:17 Lewis
- 27.01.18 15:25 mk4
- 27.01.18 20:01 Marek S
- 27.01.18 20:15 Marek S
- 27.01.18 22:44 Cavallino
- 28.01.18 00:24 Marek S
- 28.01.18 08:00 Cavallino
- 28.01.18 10:21 Lewis
- 28.01.18 12:29 Tomasz Pyra
- 28.01.18 15:41 Mateusz Bogusz
- 28.01.18 21:44 Marek S
- 28.01.18 21:44 Marek S
Najnowsze wątki z tej grupy
- [OT] Lewe oprogramowanie
- droga laweta
- Co tam się odpierdala w tej Warszawie?
- skąd się biorą tacy debile?
- wina Tóska
- Rewolucja/Rewelacja!
- grupa ożyła ;)
- Być jak Clint
- Aby WKOOOORWIĆ ekofaszystów ;-)
- OC - podwyżka
- wyszedł z domu bez buta
- Bieda hud.
- Strach się bać
- Koniec smrodów
- Krematorium
Najnowsze wątki
- 2024-11-29 Dławik CM
- 2024-11-29 [OT] Lewe oprogramowanie
- 2024-11-29 Błonie => Sales Specialist <=
- 2024-11-29 Warszawa => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2024-11-29 Warszawa => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=
- 2024-11-29 Warszawa => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-11-29 Białystok => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=
- 2024-11-29 Pómpy ciepła darmo rozdajoo
- 2024-11-29 Białystok => Application Security Engineer <=
- 2024-11-29 Białystok => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2024-11-29 Gdańsk => Software .Net Developer <=
- 2024-11-29 Wrocław => Key Account Manager <=
- 2024-11-29 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2024-11-29 Chrzanów => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-11-27 Re: UseGalileo -- PRODUKTY I APLIKACJE UŻYWAJĄ JUŻ DZIŚ SYSTEMU GALILEO