eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyDroga hamowania vs prędkośćRe: Droga hamowania vs prędkość
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit
    0.net!peer03.am4!peer.am4.highwinds-media.com!peer04.fr7!futter-mich.highwinds-
    media.com!news.highwinds-media.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostr
    ada.pl!unt-spo-b-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    Subject: Re: Droga hamowania vs prędkość
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    References: <p4d7op$7ea$1@node2.news.atman.pl> <p4ekp4$f3s$1@node2.news.atman.pl>
    <p4f6du$r37$1@node1.news.atman.pl>
    From: "T." <k...@i...pl>
    Date: Fri, 26 Jan 2018 16:06:25 +0100
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/52.5.2
    MIME-Version: 1.0
    In-Reply-To: <p4f6du$r37$1@node1.news.atman.pl>
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
    Content-Language: pl
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Lines: 79
    Message-ID: <5a6b43f4$0$693$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.28.220.155
    X-Trace: 1516979188 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 693 83.28.220.155:51919
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    X-Received-Bytes: 4593
    X-Received-Body-CRC: 2874310064
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2623459
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2018-01-26 o 13:20, Marek S pisze:
    > W dniu 26-01-2018 o 08:18, miumiu pisze:
    >
    >> Dziwne te wyniki. Przeczy to troche fizyce, bo teoretycznie jak masz
    >> stałą
    >> siłę oporu, to hamujesz dokladnie  liniowo.
    >
    > Dlaczego dziwne. Ilość energii jest proporcjonalna do kwadratu
    > prędkości. 2x większa prędkość = 4x większa energia do wytracenia. Nawet
    > zakładając dla uproszczenia (błędnie), że skuteczność hamulców nie
    > zależy od prędkości/czasu hamowania, to już z tego wynika ogromna
    > nieliniowość.
    >
    >> Jesli jest tak jak piszesz, to
    >> nie bylo stalego oporu hamowania.
    >
    > Oczywiście, że nie było. Wyraźnie było to wyczuwalne nawet bez żadnych
    > przyrządów. Na początku hamowania oporu prawie nie było czuć, pojawił
    > się od ok. 40km/h i gwałtownie narastał. Oczywiście mówię o odczuciach a
    > nie pomiarach przyspieszenia.
    >
    >> Moze tak byc jesli jest mokra nawierzchnia
    >> i tworzy sie warstewka wody miedzy opona i nawierzchnia drogi,
    >
    > Więc to też trzeba brać pod uwagę! Między oponą a lodem powstaje warstwa
    > wody o grubości _zależnej_ od wydzielanego ciepła podczas hamowania, to
    > masz dodatkowe efekty specjalne. Duża prędkość = mniejsza siła hamowania.
    >
    >
    >> lyse albo
    >> kiepskie opony,
    >
    > Opony klasy przyczepności A/B, półka premium, nówki.
    >
    >> niskiej jakosci tarcze i klocki o zlej charakterystyce.
    >
    > Na lodzie nawet najgorsze tarcze i klocki poradzą sobie bo prawie nie
    > pracują.
    >
    >> Na
    >> suchej dobrej nawierzchni, dobrych oponach i sprawnym układzie hamulcowym
    >> hamowanie powinno być zblizone do liniowego.
    >
    > No właśnie sam jestem ciekaw czy tak jest a mam spore wątpliwości. W
    > moim aucie mam całkiem spore tarcze (33cm średnicy), nawiercane. Gdy
    > ostro hamuję, powiedzmy przy 180km/h, nie zwiększam siły nacisku na
    > hamulec to efekt jest taki, że przez krótki czas siła hamowania jest
    > bardzo duża, szybko jednak maleje i trzeba to kompensować naciskiem na
    > pedał. Gdy nie wyhamuję do zera, a powiedzmy do 100km/h to odpuszczenie
    > hamowania na powiedzmy 3-5s schłodzi na tyle tarcze, że odzyskują
    > większą część sprawności.
    >
    >> Jesli jest tak jak piszesz, to odczucie hamowania powinno byc takie ze z
    >> poczatku nic sie nie dzieje, a dopiero na sam koniec wyrywa cie z pasow.
    >
    > Z tym wyrywaniem pasów na lodzie, to nie przesadzajmy. Ale mniej więcej
    > tak właśnie jest.
    >
    >> Ja
    >> jakos nie mam takich obserwacji, moze dlatego ze rzadko hamuje awaryjnie.
    >> Wlasnie zamowilem sobie modul-akcelerometra CJMCU-325 u Chinczykow,
    >> wstawie
    >> do samochodu i zobaczymy jak sie ta sila oporu zmienia. Czy jest liniowa,
    >> czy sie zwieksza pod koniec i jak szybko :)
    >
    > Koniecznie to opublikuj. Zrób próby na mokrym i suchym. A na suchym przy
    > prędkościach powiedzmy 50km/h a potem 150km/h. Chodzi o wpływ gorącej
    > tarczy. Oczywiście o ile jesteś zwolennikiem teorii, że przy ABS i
    > hamowaniu awaryjnym opony nie niszczą się, bo ja osobiście jestem
    > skrajnie daleki od takiego poglądu.
    >

    I nagrywaj (z zewnątrz) filmik, choćby telefonem komórkowym. Ale na
    statywie i w zwolnionym tempie (już prawie każdy smartfon to ma).
    Oczywiście mam na myśli nagrywanie z zewnątrz tak, aby było widać start
    i zatrzymanie, telefon nie powinien być w ruchu (nie śledzić pojazdu,
    ale obejmować całą drogę hamowania). Puszczenie tego wolno poklatkowo
    pozwoli na głębszą analizę. Dobrze były oznaczyć nawierzchnię np. co 10 m.
    T.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: