  • 81. Data: 2010-09-23 13:06:21
    Temat: Re: Domowy NAS i przyległości
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2010-09-23, o godz. 14:46:47
    "maX" <a...@i...pl> napisał(a):

    > Dyski biorą tyle samo prądu, niezależnie czy będą podłączone do
    > zwykłego NASa, czy do "pecetowego". Procesor nie musi być szybki
    > (RAID i karta sieciowa nie wymagają wiele od CPU), więc będzie mało
    > żarł prądu (pozatym można wziąść procesor z C&Q lub Speedstep), karta
    > grafiki tak samo. Pozatym pecetowy NAS może spełniac również inne
    > funkcje - router, switch, HTPC. A razie nagłej potrzeby to robić też
    > jako normalny pecet. Takie All-In-One w jednej skrzynce.

    Ok - coby dalej nie ciągnąć rozważań: Ile W pobiera Twoja maszyna w
    spoczynku a ile w stresie? Czy mierzyłeś i potrafisz powiedzieć? Moja
    maszyna przy zwykłej pracy (trochę jako NAS, proste WWW, kilkanście
    kont pocztowych, serwer news) z jednym dyskiem 500GB SATA pobiera
    kilkanaście watów. Jak jest obciążone na max pobiera 28 W - to akurat
    pamiętam. Mierzone przez dłuższy czas sumarycznie miernikiem przed
    wtyczką zasilacza. Wbrew temu co piszesz pojedynczy nowoczesny dysk
    wcale tak dużo prądu nie bierze bo nie więcej niż 10-15W.

    Zerknij na specyfikację dysku kompa z którego
    klepię - Samsung HD502HJ. Dale niego jest nawet mniej:
    http://www.samsung.com/global/business/hdd/productmo
    del.do?type=94&subtype=98&model_cd=469
    Power Requirements
    Power Requirements Voltage +5V?5%
    Spin-up Current (Max.) 2.0A
    Seek (typical) 5.8W
    Read/Write (typical) 6.5W
    Idle (typical) 5.0W
    Standby (typical) 1W
    Sleep (typical) 1W

    Wiecej ciągnie przy starcie ale tak krótko że to pomijalne.

    Zdrówko

  • 83. Data: 2010-09-23 13:11:39
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Thu, 23 Sep 2010 14:01:11 +0200, Maciek BabciaDobosz napisał(a):

    > Właśnie - często nie patrzy się na ten czynnik a jak komputer pochodzi
    > non-stop pare lat to za prąd się płaci sporo.

    Mam dziwne wrażenie, że więcej wydam idąc w dwie osoby do knajpy na obiad,
    niż zaoszczędziłbym kupując dedykowanego NASa.

    [ Małżeństwo jest jak wizyta w restauracji. Wydaje się, że się zamówiło ]
    [ najlepszą rzecz z karty, do momentu, kiedy się zobaczy, co dostał ]
    [ sąsiad. (Bernd Stelter) ]

  • 82. Data: 2010-09-23 13:11:39
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Thu, 23 Sep 2010 13:07:07 +0200, maX napisał(a):

    > Downclockowany Celeron i karta grafiki niewiele. Dyski już trochę żrą, ale
    > one i w standardowym NAS by pobierały tyle samo prądu.

    Karta grafiki bardzo zacna, bo zintegrowana w płycie głównej. :)

    [ Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest ]
    [ tylu idiotów. (Stanisław Lem) ]

  • 84. Data: 2010-09-23 13:58:27
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "Maciek Babcia Dobosz" <b...@j...org.pl> napisał w
    wiadomości news:20100923150621.3fc0a29e@babcia-workstation...

[...]
    ----------
    Tak, NAS jednodyskowy i służący tylko do składowania danych, lepszy będzie w
    wersji standardowej niż pecetowej. Ale w omawianym przypadku, gdy dyski są
    4, a samo urządzenie spełnia jeszcze funkcje routera/switcha (kilka kart
    sieciowych plus ew. modem) lub HTPC (karta grafiki z akceleracją HD, czytnik
    BR lub DVD) to pecetowy NAS może być już lepszym rozwiązaniem. Szczególnie
    że w razie potrzeby może jeszcze służyć jako zwykły pecet.
    Procesor z C&Q lub SS można puścić na 800 MHz, z dodatkowo obniżonym
    napięciem vcore, wtedy pobiera minimalną ilość prądu.

    ----------
[...]
    ------------
    Ale im więcej tych dysków, tym bardziej rośnie ich udział w całkowitym
    zużyciu prądu przez całe urządzenie.

  • 85. Data: 2010-09-24 09:36:34
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2010-09-23, o godz. 15:58:27
    "maX" <a...@i...pl> napisał(a):

    ----------
> [...]
    > może jeszcze służyć jako zwykły pecet. Procesor z C&Q lub SS można
    > puścić na 800 MHz, z dodatkowo obniżonym napięciem vcore, wtedy

    Ale nadal energooszczędna maszyna all-in-one na jakiejś płycie Mini
    ITX a Atomem będzie zdecydowanie oszczędniejsza. Dlatego pytam Cię o
    realne zużycie prądu. I co to jest minimalne. Ja juz Ci napisąłme że z
    1 dyskiem w max. stresie nie przekracza 28W. Gdybym miał 4 o których
    pisze poniżej to doszłoby jakieś 30W na ich starcie plus około 20W przy
    ciągłej pracy. Pomijając już to że RAID większy niż mirror uważam w
    domowych warunkach za całkowicie zbędny ale to już indywidualna sprawa.

    ------------
    > Ale im więcej tych dysków, tym bardziej rośnie ich udział w
    > całkowitym zużyciu prądu przez całe urządzenie.

    Ale nie dużo. Nawet przy ciągłej pracy 4x6,5W daje Ci 27W dla 4 dysków
    i troche więcej przy ich uruchamianiu. nadal nie sądzę by jakaś płyta z
    klasycznym procesorem i nie zintegrowaną grafiką brała więcej prądu niż
    dyski.

    Napradę polecam kupić czy pożyczyć miernik i pomierzyć ile co żre
    faktycznie prądu. Można się ciężko zdziwić i pomyśleć nad wyłączaniem
    nieużywanych urządzeń czy zmianą na bardziej energooszczędne.

    Zdrówko

  • 86. Data: 2010-09-24 09:54:04
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2010-09-24, o godz. 11:36:34
    Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl> napisał(a):

    > Ale nie dużo. Nawet przy ciągłej pracy 4x6,5W daje Ci 27W dla 4 dysków
    > i troche więcej przy ich uruchamianiu. nadal nie sądzę by jakaś płyta
    > z klasycznym procesorem i nie zintegrowaną grafiką brała więcej prądu
    ^^^^^^

    Maniej oczywiście.

    Zdrówko

  • 87. Data: 2010-10-09 18:27:22
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Dominik & Co" i69ujb$q6t$...@n...onet.pl

    > Płyty i obudowy MiniITX- nie dość, że za małe na dwa dyski,
    > to drogie jak zbój...

    MZ warto szukać rozwiązań wiązanych. Niemal to, co trzeba jest tutaj

    Print Serwer Asmax Giga NAS

    ale nie ma serwera HTTP.
    Ogólnie jednak warto celować w tego rodzaju rozwiązania.
    Netbook wychodzi całkiem tanio -- ja kupiłem eMachines eM350-21G16I za niecałe 750
    złotych.

    --
    ^ 750 . . nw 25 27 . .04 . 749 ^c 440
    . 438
    | 740 . .1213 . . 2021 .iy . 06 08 739 F|l 430 .
    . . . 433
    | 730 11 15 en24 26 29 październik 07 729 E|i 420 29
    . 02 05 0708 422
    P|l 720 wrzesień'10 16 1819 i 28 30 02 719 V|t 410 28
    01 04 06 412
    E|/ 710 17 22mk 01 03 05 709 |r 400wrze
    03 403

  • 88. Data: 2010-10-13 13:07:30
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" i8qc9m$i7h$...@i...gazeta.pl

    > Ogólnie jednak warto celować w tego rodzaju rozwiązania.
    > Netbook wychodzi całkiem tanio -- ja kupiłem eMachines eM350-21G16I za niecałe 750
    złotych.

    Obecnie Auchan sprzedaje to coś już drożej. (chyba 949; emeryci
    w poniedziałki płacą mniej o 5% -- nawet nie muszą wykazywać
    się otwartością funduszy emerytalnych)

    --
    ^ 750 25 27 . .04 . 749 ^c 440 .
    438
    | 740 . 06 08 739 F|l 430 25 . . . .
    .09 . 428
    | 730 26 29 październik 07 09 11 734 E|i 420 2627 29 . 02 05 0708
    10 418
    P|l 720 28 30 02 719 V|t 410 28 01 04 06
    11 414
    E|/ 710 01 03 05 709 |r 400 wrzesień 03