  • 71. Data: 2010-09-23 06:26:31
    Temat: Re: Domowy NAS i przyległości
    Od: Marx <M...@n...com>

    ja to bym chcial:
    male zuzycie energii, dosyc wydajnie, tanio, z PCI, z linuxem
    w tej chwili mam wszystko oprocz pierwszych dwoch punktow
    Marx

  • 72. Data: 2010-09-23 06:28:44
    Od: Marx <M...@n...com>

    Tylko ile watów pożera?
    Marx

  • 73. Data: 2010-09-23 07:51:39
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Thu, 23 Sep 2010 08:28:44 +0200, Marx napisał(a):

    > Tylko ile watów pożera?

    Bez kozery powiem pińćset. ;D

    [ I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by. ]
    [ (Douglas Adams) ]

  • 74. Data: 2010-09-23 11:06:30
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "Przemysław Ryk" <p...@g...com> napisał w wiadomości

    > - procesor potraktowałem underclockingiem (pierwsza taka operacja w moim
    > życiu - zawsze podkręcam, żeby wycisnąć dodatkowe MHz, a tu w drugą stronę
    > poszło... ;D) - Celeron na socket 478 miał nominalnie 2,4 GHz, a został
    > ściągnięty do poziomu 1,8 GHz. I tak sobie z obsługą wszelkich cudów radzi
    > znakomicie, więc po cholerę ma się grzać?

    To oczywiste. Można było nawet wymienić tego celka na model 2 Ghz (pierwszy
    z tej serii który miał FSB 133) i puścić na 1.5Ghz.
    Zresztą do tych zadań starczyłby pewnie Pentium 3 (gigabitowa sieciówka ma
    pewnie własną hardwarową akcelerację, sprzętowy kontroler RAID pewnie tez
    nie obciąża zauważalnie CPU).

    > - boxowy radiator z procesora dostał serdeczne i szczere "Adios pomidory",
    > na jego miejscu wylądował Scythe Katana (akurat miałem pod ręką)

    Ten box zapewne był trójżyłowy. Wystarczył regulatorek za 5zł, wpinany
    między wentyl a płytę, zmniejszający napięcie (i obroty) o połowę.

    > - jakiś noname'owy zasilacz też dostał kopa w kabelki. Głównie dlatego, że
    > wymyśliliśmy sobie, że serwerek podziała też jako domowy magazyn na pliki
    > wszelakie. Władowany w slot PCI czteroportowy kontroler SATA plus cztery
    > dyski (3*500GB w software'owy RAID5 + 320 GB systemowe) i zaczął się
    > problem
    > z wtyczkami.

    Biorąc pod uwagę że jedynym bardziej prądożernym elementem były dyski (karta
    grafiki i downclockowany CPU żarły niewiele) to wystarczyłby zwykły
    rozdzielacz molex-->2x molex.
    Oddzielną kwestią jest sensowność RAID5 w przypadku gdy dostep do dysków
    będzie poprzez sieć. 1 Gbit to teoretycznie 125 MB/s, a w praktyce mniej
    (choćby z powodu że płyta pod Celerona ma tylko stare PCI więc ten kontroler
    RAID też jest na PCI, a dla PCI transfer teoretyczny to 133 MB/s, a
    praktyczny ~100 MB/s), wiec można mieć zRAIDowane dyski o sumarycznej
    prędkości i 300 MB/s, a i tak ich realna prędkość będzie limitowana
    przepustowością 1Gbitowej sieci (czyli max te 125 MB/s, plus dalsze
    ogranicznia przez PCI).
    Teoretycznie można to obejść prowadząc drugą linię sieci (agregacja) lub
    puścić kabel z serwerka oddzielnie do każdego kompa, ale to nie tyczy sie
    starych płyt z PCI, bo w nich była tylka jedna linia PCI do której były
    podpięte wszystkie urządzenia, wiec sumarycznie i tak jest się limitowanym
    prędkością łączną 100MB/s, nawet jak się ma 4 karty sieciowe 1Gbit.

    > Na szafie stał mój 550W Chieftec z odpowiednimi kabelkami
    > (ważne) i 120 mm wentylatorem (ważne tak samo, a nawet bardziej)
    > - wnętrze obudowy wykleiłem matami, zakupionymi za jakieś 100 PLN w
    > cooling.pl.

    I koleja stówa poszła.
    Już samo spowolnienie boxowego wentyla o połowę znacznie zmniejsza hałas z
    kompa (z sąsiedniego pokoju nie byłby już słyszalny).

    > Efekt końcowy? Mamy w pełni funkcjonalny serwer, na którym można odpalić
    > co
    > nam się (dosłownie) żywnie podoba, udostępniający na potrzeby wymiany
    > plików
    > w domowej sieci (po 1 Gbit karcie sieciowej, podpiętej do również 1 Gbit
    > switcha) 1 TB całkiem bezpiecznie zrealizowanego strage'u (4 dyski 3,5"
    > 7200rpm - 3 na storage reszta na system), z lekkim zapasem mocy (w razie
    > potrzeby przestawienie FSB poskutkuje tym, że Celeronik robiący tam za
    > główną jednostkę bęzdie miał z powrotem swoje 2,4 GHz).

    Te celki dobrze się overclockowały, ruszyłby i na FSB 166.

    > Kultura pracy? Dość
    > powiedzieć, że przy tym _włączonym_ sprzęcie (mając go około 50 cm od
    > głowy)
    > spało (w różnych okresach czasu) kilka osób, które irytuje najmniejszy
    > nawet
    > szum.

    Same dyski trochę hałasują (chyba ze włączony AAM).

    > Odpalony kiedyś dysk 3,5" w zewnętrznej kieszeni, działający jako NAS, nie
    > umywał się: pojemnością, funkcjonalnością, osiągami, ani kulturą pracy (do
    > momentu fizycznego odłączenia 4cm średnicy wiatraczka myślałem, że ten
    > dysk
    > pogryzę).

    No i pecetowy NAS jest w pełni konfigurowalny/programowalny.

    > Wobec czego powiem tyle - kilka niewielkich inwestycji, a może się okazać,
    > że ów domowy, stary blaszak doskonale spełni rolę takiego routera /
    > centrum
    > danych / access pointa, nie hałasując jednocześnie jak zażynane prosię.

    Po dołączeniu karty graficznej z akceleracją HD można nawet oglądać filmy
    1080 (czyli pełniłby również rolę HTPC).

  • 75. Data: 2010-09-23 11:07:07
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "Marx" <M...@n...com> napisał w wiadomości
    > Tylko ile watów pożera?
    > Marx

    Downclockowany Celeron i karta grafiki niewiele. Dyski już trochę żrą, ale
    one i w standardowym NAS by pobierały tyle samo prądu.

  • 76. Data: 2010-09-23 11:55:25
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2010-09-22, o godz. 16:32:36
    p0li <p...@p...onet.pl> napisał(a):

    > bywają na alledrogo, na ebaju, widziałem na giełdzie komputerowej

    Nowy?

    > ma bez regulacji ale włączasię w zależności od temperatury - dyski
    > zimne wiatrak nie działa

    > fajnie - i to za 300zł?

    Któryś Intel. Tyle że od razu ostrzegam: ~200PLN dałem
    ponad 2 lata temu i płyta już wtedy schodziła z produkcji bo wchodziły
    Atomy a to był Celeron. Moge sprawdzić po weekendzie dokładnie bo jestem
    kilkaset km od domu.

    > daj jakiegoś linka bo chcę zmienić mojego nas-a na 4 dyskowy
    > a najtańsze jakie znalazłem kosztują 1300

    Zerknij jak tyle - 4xSATA, 6xUSB, 1xIDE - złącz Ci starczy:

    Gigabyte GA-D510UD ~315PLN
    http://www.gigabyte.pl/products/mb/specs/ga-d510ud_1
    0.html

    Gigabyte GA-D425TUD ~300PLN
    http://www.gigabyte.pl/products/mb/specs/ga-d425tudr
    ev_1x.html

    Gigabyte GA-D525TUD ~350PLN
    http://www.gigabyte.pl/products/mb/specs/ga-d525tudr
    ev_1x.html

    Jeśli coś bardziej rozbudowanego i potrzeba PEx, 10 USB, wbudowane
    WiFi, ION, zasilacz laptopowy ale bez IDE to zerknij na Asus
    AT3IONT-I. Tylko że to 2x drożej niż te Gigabyte :-(

    Acha - tego GA-D510UD - miałem przez pewien czas w ręku i bezprobelowo
    działa z większymradiatorem na procesorze i bez wiatraka.

    Problemem tak naprawdę jest zasilacz i obudowa. Cena takich to drugie
    tyle co płyta. Ja zastosowałem używkę kupioną za 40PLN ze starego
    Compaq iPAQ-a która też była na mini ITX ale z Celeronem 733 bodajże i
    wykastrowałem po teście zasilacz z wiatraka.

    Zdrówko

  • 77. Data: 2010-09-23 11:56:25
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2010-09-22, o godz. 15:06:47
    Rafał Łukawski <r...@l...pl> napisał(a):

    > Wycofany z produkcji /w sumie się nie dziwie, gdy w 2008 szukalem
    > nasa, testy wydajnosci tego byly koszmarnie slabe/, ale na allegro
    > moze ktos sprzedaje jako firma.

    Tez czytałem i skończyło się na Intel SS4200 plus 4 dyski ;-)

    Zdrówko

  • 78. Data: 2010-09-23 11:58:19
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2010-09-23, o godz. 08:26:31
    Marx <M...@n...com> napisał(a):

    > ja to bym chcial:
    > male zuzycie energii, dosyc wydajnie, tanio, z PCI, z linuxem
    > w tej chwili mam wszystko oprocz pierwszych dwoch punktow
    \

    Ekhm... "tanio, z PCI, z linuxem" to wiele PC-tów określa... ;-)

    Zdrówko

  • 79. Data: 2010-09-23 12:01:11
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2010-09-23, o godz. 08:28:44
    Marx <M...@n...com> napisał(a):

    > Tylko ile watów pożera?

    Właśnie - często nie patrzy się na ten czynnik a jak komputer pochodzi
    non-stop pare lat to za prąd się płaci sporo.

    Zdrówko

  • 80. Data: 2010-09-23 12:46:47
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "Maciek Babcia Dobosz" <b...@j...org.pl> napisał w
    wiadomości news:20100923140111.11005f00@babcia-workstation...

    > Właśnie - często nie patrzy się na ten czynnik a jak komputer pochodzi
    > non-stop pare lat to za prąd się płaci sporo.

    Dyski biorą tyle samo prądu, niezależnie czy będą podłączone do zwykłego
    NASa, czy do "pecetowego". Procesor nie musi być szybki (RAID i karta
    sieciowa nie wymagają wiele od CPU), więc będzie mało żarł prądu (pozatym
    można wziąść procesor z C&Q lub Speedstep), karta grafiki tak samo.
    Pozatym pecetowy NAS może spełniac również inne funkcje - router, switch,
    HTPC. A razie nagłej potrzeby to robić też jako normalny pecet. Takie
    All-In-One w jednej skrzynce.