    From: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Domowy NAS i przyległości
    Date: Fri, 24 Sep 2010 11:36:34 +0200

    Dnia 2010-09-23, o godz. 15:58:27
    "maX" <a...@i...pl> napisał(a):

    ----------
    > Tak, NAS jednodyskowy i służący tylko do składowania danych, lepszy
    > będzie w wersji standardowej niż pecetowej. Ale w omawianym
    > przypadku, gdy dyski są 4, a samo urządzenie spełnia jeszcze funkcje
    > routera/switcha (kilka kart sieciowych plus ew. modem) lub HTPC
    > (karta grafiki z akceleracją HD, czytnik BR lub DVD) to pecetowy NAS
    > może być już lepszym rozwiązaniem. Szczególnie że w razie potrzeby
    > może jeszcze służyć jako zwykły pecet. Procesor z C&Q lub SS można
    > puścić na 800 MHz, z dodatkowo obniżonym napięciem vcore, wtedy
    > pobiera minimalną ilość prądu.

    Ale nadal energooszczędna maszyna all-in-one na jakiejś płycie Mini
    ITX a Atomem będzie zdecydowanie oszczędniejsza. Dlatego pytam Cię o
    realne zużycie prądu. I co to jest minimalne. Ja juz Ci napisąłme że z
    1 dyskiem w max. stresie nie przekracza 28W. Gdybym miał 4 o których
    pisze poniżej to doszłoby jakieś 30W na ich starcie plus około 20W przy
    ciągłej pracy. Pomijając już to że RAID większy niż mirror uważam w
    domowych warunkach za całkowicie zbędny ale to już indywidualna sprawa.

    ------------
    > Ale im więcej tych dysków, tym bardziej rośnie ich udział w
    > całkowitym zużyciu prądu przez całe urządzenie.

    Ale nie dużo. Nawet przy ciągłej pracy 4x6,5W daje Ci 27W dla 4 dysków
    i troche więcej przy ich uruchamianiu. nadal nie sądzę by jakaś płyta z
    klasycznym procesorem i nie zintegrowaną grafiką brała więcej prądu niż
    dyski.

    Napradę polecam kupić czy pożyczyć miernik i pomierzyć ile co żre
    faktycznie prądu. Można się ciężko zdziwić i pomyśleć nad wyłączaniem
    nieużywanych urządzeń czy zmianą na bardziej energooszczędne.

    Zdrówko