    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Subject: Re: Dlaczego w muscle cars nie stosuje się 4WD?
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Sun, 18 Nov 2018 23:10:51 +0100

    Dnia Sun, 18 Nov 2018 18:15:58 +0100, Marek S napisał(a):

    > Mam na myśli cywilne auta, takie jak tu:
    > https://www.youtube.com/watch?v=a7Qn7HLfWvs

    Muscle carów to tam wiele nie ma, może kilka na końcu.
    I istotnie idea muscle cara jest taka że ma napęd tylko na tył i już.

    Na tym filmie to ogólnie auta tzw. super-sportowe.
    I tu różnie bywa - oczywiście są dostępne z napędem na tył, ale też jest
    wiele z napędem na 4 koła.

    Co do idei które temu przyświeca - to mają być samochody najszybsze na
    torze. A na torze przy tych mocach optymalny jest napęd RWD.
    Napędzanie przednich kół zwiększa mase, zmniejsza skrętność przednich kół,
    zużywa przednie opony - a to wszystko istotne wady na torze.
    Na torach jeździ się też stosunkowo szybko, czyli na wysokich biegach,
    gdzie przeniesienie nawet sporej mocy jedną osią to nie jest jakiś istotny
    problem.

    Jak ktoś chce samochód najszybszy na krętej drodze, to będzie to AWD - coś
    w klasie Audi RS6.

    > Jeśli ktoś nie jest rajdowcem, to przy próbie dociśnięcia gazu nie
    > sposób zapanować nad trajektorią ruchu samochodu.

    Zauważ że chyba wszystkie sytuacje na tym filmie zostały celowo
    sprowokowane przez kierowcę który chciał się popisać.
    W dzisiejszych czasach jeszcze musiał na tą okazję wyłączyć ESP, albo
    przełączyć go w specjalny "drift mode" gdzie takie rzeczy się udają.

    Współczesne samochody mają ESP który bardzo ładnie pomaga opanować takie
    rzeczy.

    A na głupotę nie ma lekarstwa, a na pewno nie jest nim napęd na 4 koła ;)

    > Mam w swoim aucie napęd na 4 koła, lubię depnąć czasem i jako amator
    > stwierdzam, że i przyspieszenie jest większe, szczególnie na śliskiej
    > nawierzchni (tu o wiele większe względem 2WD) i dupą nie rzuca. Same
    > korzyści. Więc w czym rzecz?

    To nie są samochody projektowane pod jazdę na śliskiej nawierzchni.
    Dzięki napędowi na tył będą szybsze na suchym torze i o to chodzi.

    Bolid F1 też by szybciej nie pojechał gdyby mu ktoś dołożył wał, dwa
    dyferencjały i półosie z przegubami do napędzania przednich kół.
    To wbrew pozorom waży ładnych kilkadziesiąt kg.

    Tam gdzie notorycznie nie brakuje przyczepności żeby przenosić siłę
    przyspieszenia, tam szybsze okazują się samochody napędzane na jedną oś.