  • Data: 2010-02-19 16:15:54
    Temat: Re: Dlaczego w fonach odwrotny układ cyfr jak w kompach
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2010-02-17 21:32, Piotr M pisze:

    > Klawiatury numeryczne do telefonów stacjonarnych o wiele wcześniej były..

    Gdzieś rzuciło mi się w oczy zdjęcie starej, typowej tarczy do
    "wykręcania" numeru z naniesionymi dookoła grupami liter (takimi jak
    przypadku komórek). Nie jestem pewien do czego mogło to służyć w czasach
    wybierania impulsowego, niemniej jak widać geneza jest jeszcze starsza.

    > PC wiadomo, początek lat 80tych, ale pytanie czy to IBM w swoich PC
    > pierwszy wymyślił klawiaturę numeryczną.. chyba nie..
    > A jeżeli tak to znaczy że IBM spartolił sprawę :)

    Na twoje pytanie nie odpowiem. Jednak muszą zwrócić uwagę na to, że
    założenie "zaczęło się od PC" jest błędne. To, że ta architektura jest
    teraz najpowszechniejsza nie znaczy wcale, że leży u podstaw
    komputeryzacji. Apple I to 1976, a przecież w laboratoriach Xerox PARC
    (Palo Alto Research Center) już w pierwszej połowie lat
    siedemdziesiątych opracowano przełomowy jak na tamte czasy komputer
    Alto, wyposażony w system z graficznym interfejsem użytkownika (!!!).
    Jest to jeden z pretendentów do miana pierwszego komputera osobistego.

    Poza tym klawiatura nie pojawiła się wraz z komputerem osobistym -
    wcześniej była użytkowana wraz z terminalami (albo takimi z drukarką,
    albo z kineskopem). Terminale z kolei zawdzięczają swój wygląd
    dalekopisowi, który w erze wczesnej komputeryzacji pełnił funkcję I/O
    (stąd też ASCII jest potomkiem telegraficznego alfabetu Baudot,
    sięgającego swoją genezą jeszcze XIX wieku.

    Teraz trzeba by prześledzić jak wyglądały klawiatury dalekopisów i
    terminali aby wychwycić moment, w którym pierwszy raz mogła pojawić się
    dodatkowa klawiatura numeryczna. Jak ktoś zauważył jest ona wzorowana na
    tej z kalkulatora. Ma więc zupełnie inną genezę niż współczesna
    klawiatura telefoniczna.

    Tak na "chłopski rozum" to klawiatura w telefonie służy do pisania.
    Znaki są więc ułożone tak, jak zwykliśmy pisać (od lewej do prawej,
    rzędami z góry na dół). Odwrotny układ byłby po prostu dziwny i mylący.
    Tak samo działałoby przypisanie pierwszych liter alfabetu siódemce na
    klawiaturze. :)