-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!new
s.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit0.net!news2.euro.net!82.197.223.103.MISMATC
H!feeder3.cambriumusenet.nl!feed.tweaknews.nl!209.197.12.242.MISMATCH!nx01.iad0
1.newshosting.com!209.197.12.246.MISMATCH!nx02.iad01.newshosting.com!newshostin
g.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-a-01.news.neos
trada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
Date: Thu, 06 May 2010 14:22:31 +0200
From: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>
Reply-To: d...@n...pl
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.1.9) Gecko/20100317
SeaMonkey/2.0.4
MIME-Version: 1.0
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Subject: Re: Dlaczego akumulatory to akurat 12V, 24V...?
References: <hrs5ep$jsv$1@node1.news.atman.pl>
In-Reply-To: <hrs5ep$jsv$1@node1.news.atman.pl>
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
Lines: 37
Message-ID: <4be2b475$0$19179$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 79.191.49.102
X-Trace: 1273148533 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 19179 79.191.49.102:3027
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:587973
[ ukryj nagłówki ]Użytkownik Karol Y napisał:
> Witam, kiedyś pytałem dlaczego w jednych częściach świata mamy 230V, a w
> innych 110V. Również dlaczego w tych samych jest 50Hz, a tych drugich
> 60Hz w sieci. I zawsze choć to raczej ciekawostka dla większości, mnie
> odpowiedzi na te pytania interesowały.
>
> A nie od dzisiaj już, się zastanawiam dlaczego akumulatory (w
> samochodach) mają akurat 12V, w ciężarowych 24V, a w mniejszych
> samolotach np. 28V? Dlaczego akurat nie większe albo mniejsze napięcia,
> ma to uzasadnienie w ekonomii?
Akurat 28V lotnicze to dokładnie to samo co 24V w ciężarówce. W technice
samochodowej przyjęło się określać napięcie nominalne jako wielokrotność
średniego napięcia w cyklu rozładowania ogniwa akumulatora ołowiowego -
stąd 12x2V=24V. W technice lotniczej napięcie określa się jako średnie
napięcie na ładowanym akumulatorze - a to w czasie pracy alternatora
wynosi od 27.5 V do 29V. Sprzęt przeznaczony do używania przy napięciach
24V i 27.5V spokojnie w jednej instalacji można używać - podobnie jak
12/13.8V - żarówki w samochodzie mam opisane jako 12V, transceiver
KF/UKF jako 13.8V i są to urządzenia przeznaczone do tego samego źródła
zasilania.
--
Darek
Następne wpisy z tego wątku
- 06.05.10 12:37 Dariusz K. Ładziak
- 06.05.10 12:47 Jarosław Sokołowski
- 06.05.10 13:35 Tornad
- 06.05.10 14:16 waldek
- 06.05.10 14:26 shg
- 06.05.10 15:34 J.F.
- 06.05.10 15:50 RoMan Mandziejewicz
- 06.05.10 23:33 M
- 07.05.10 07:23 William Bonawentura
- 07.05.10 10:14 J.F.
- 07.05.10 11:17 Marcin Gala
- 07.05.10 11:47 Jarosław Sokołowski
- 07.05.10 12:36 Marcin Gala
- 08.05.10 12:44 CosteC
- 08.05.10 13:49 Jarosław Sokołowski
Najnowsze wątki z tej grupy
- DS1813-10 się psuje
- Taki tam szkolny problem...
- LIR2032 a ML2032
- SmartWatch Multimetr bezprzewodowy
- olej psuje?
- Internet w lesie - Starlink
- Opis produktu z Aliexpress
- No proszę, a śmialiście się z hindusów.
- Zewnętrzne napięcie referencyjne LM385 1,2V -> 100mV dla ICL7106, Metex M-3800
- karta parkingowa
- Wl/Wyl (On/Off) bialy/niebieski
- I3C
- Pytanie o transformator do dzwonka
- międzymordzie USB 3.2 jako 2.0
- elektronicy powinni pomysleć o karierze elektryka
Najnowsze wątki
- 2024-11-25 Karty przedpłacone (podarunkowe) Google Play - pytanie do korzystających
- 2024-11-26 wina Tóska
- 2024-11-26 Rewolucja/Rewelacja!
- 2024-11-25 grupa ożyła ;)
- 2024-11-24 Być jak Clint
- 2024-11-24 Rura kanalizacja konceptu Franke = problem
- 2024-11-25 Wrocław => Lead Java EE Developer <=
- 2024-11-25 Warszawa => Business Development Manager - Network and Network Securit
- 2024-11-25 Kraków => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2024-11-25 Lublin => Senior PHP Developer <=
- 2024-11-25 Karlino => Konsultant wewnętrzny SAP (FI/CO) <=
- 2024-11-25 Warszawa => ECM Specialist / Consultant <=
- 2024-11-25 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-11-25 Warszawa => Senior Frontend Developer (React + React Native) <=
- 2024-11-25 Lublin => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=