eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaDlaczego akumulatory to akurat 12V, 24V...?Re: Dlaczego akumulatory to akurat 12V, 24V...?
  • Data: 2010-05-06 12:22:31
    Temat: Re: Dlaczego akumulatory to akurat 12V, 24V...?
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Użytkownik Karol Y napisał:
    > Witam, kiedyś pytałem dlaczego w jednych częściach świata mamy 230V, a w
    > innych 110V. Również dlaczego w tych samych jest 50Hz, a tych drugich
    > 60Hz w sieci. I zawsze choć to raczej ciekawostka dla większości, mnie
    > odpowiedzi na te pytania interesowały.
    >
    > A nie od dzisiaj już, się zastanawiam dlaczego akumulatory (w
    > samochodach) mają akurat 12V, w ciężarowych 24V, a w mniejszych
    > samolotach np. 28V? Dlaczego akurat nie większe albo mniejsze napięcia,
    > ma to uzasadnienie w ekonomii?

    Akurat 28V lotnicze to dokładnie to samo co 24V w ciężarówce. W technice
    samochodowej przyjęło się określać napięcie nominalne jako wielokrotność
    średniego napięcia w cyklu rozładowania ogniwa akumulatora ołowiowego -
    stąd 12x2V=24V. W technice lotniczej napięcie określa się jako średnie
    napięcie na ładowanym akumulatorze - a to w czasie pracy alternatora
    wynosi od 27.5 V do 29V. Sprzęt przeznaczony do używania przy napięciach
    24V i 27.5V spokojnie w jednej instalacji można używać - podobnie jak
    12/13.8V - żarówki w samochodzie mam opisane jako 12V, transceiver
    KF/UKF jako 13.8V i są to urządzenia przeznaczone do tego samego źródła
    zasilania.

    --
    Darek

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: