eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.comp.programmingDalsze podwyzszanie poziomu edukacji w dziedzinie informatyki › Re: Dalsze podwyzszanie poziomu edukacji w dziedzinie informatyki
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!uw.edu.pl!newsgate.cistron.nl!newsgate.
    news.xs4all.nl!news2.euro.net!feeder.news-service.com!postnews.google.com!z33g2
    000yqb.googlegroups.com!not-for-mail
    From: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Dalsze podwyzszanie poziomu edukacji w dziedzinie informatyki
    Date: Mon, 13 Jun 2011 04:47:21 -0700 (PDT)
    Organization: http://groups.google.com
    Lines: 101
    Message-ID: <d...@z...googlegroups.com>
    References: <h...@4...com> <it1sra$9st$1@news.onet.pl>
    <e...@h...googlegroups.com>
    <it4mqc$lle$1@news.onet.pl>
    NNTP-Posting-Host: 195.11.67.225
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
    X-Trace: posting.google.com 1307965642 11498 127.0.0.1 (13 Jun 2011 11:47:22 GMT)
    X-Complaints-To: g...@g...com
    NNTP-Posting-Date: Mon, 13 Jun 2011 11:47:22 +0000 (UTC)
    Complaints-To: g...@g...com
    Injection-Info: z33g2000yqb.googlegroups.com; posting-host=195.11.67.225;
    posting-account=jr5y-woAAAAWidgVjrSJ6j8m650CTb-v
    User-Agent: G2/1.0
    X-Google-Web-Client: true
    X-Google-Header-Order: CUHRALSENK
    X-HTTP-UserAgent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64) AppleWebKit/534.24 (KHTML, like
    Gecko) Chrome/11.0.696.77 Safari/534.24,gzip(gfe)
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.comp.programming:190932
    [ ukryj nagłówki ]

    On Jun 13, 10:55 am, Paweł Kierski <n...@p...net> wrote:
    > W dniu 2011-06-13 11:25, Andrzej Jarzabek pisze:
    >
    > > Środowksko biznesmenelskie ma pewne schematy lobbowania. Np. potrafią
    > > jak lwy walczyć żeby nie płacić wyższych podatnków np. na edukację,
    > > zwłaszcza, że dzięki temu sobie siedzą w cieplutkim miejscu w kraju z
    > > wysokim bezrobociem i łatwo dostępną tanią siłą roboczą.
    >
    > Wysokie podatki nie gwarantują, że edukacja będzie lepsza. Ba -

    Nie gwarantują, ale są warunkiem koniecznym. Dla jakiegośtam
    rozumienia pojęcia "wysokie" rzecz jasna, ale ostatecznie polega to na
    tym, że musisz z tych podatków opłacić szkołę z odpowiednimi pomocami
    naukowymi i nauczycieli tak, żeby to był normalny zawód dla człowieka
    z wyższym wykształceniem a nie jakieś hobby, tymczasowe zajęcie dla
    świeżych absolwentów albo punkt zaczepienia do działalności
    gospodarczej pt. udzielanie korepetycji.

    > niektórzy twierdzą, że edukacja opłacana z podatków (podobnie jak inne
    > rzeczy opłacane z podatków) nie może z definicji działać dobrze.

    To, że niektórzy coś twierdzą to słaby argument, bo niektórzy są
    głupi.

    > Krótkie
    > uzasadnienie - wydawanie pieniędzy z podatków jest bliższe gospodarce
    > nakazowo-rozdzielczej, w której (w skrajnym przypadku) nie ma feedbacku
    > z rynku. Pieniądze idą "po uważaniu", a nie tam, gdzie jest potrzeba,
    > wskazywana poziomem cen danego produktu/usługi. Państwowy dumping
    > (wyregulowana do zera cena usług edukacyjnych czy medycznych) powoduje
    > znaczne osłabienie pozycji usługodawców (nauczycieli czy lekarzy).

    Tak, to jest właśnie ten lobbing biznesmenelstwa, na który łapią się
    emocje różnych dołów. Szkoda tylko, że z faktami nie ma to nic
    wspólnego.

    Po pierwsze zauważ, że nie mówimy o przystosowaniu do zawodu, tylko o
    ogólnym wykształceniu. Po drugie, niezależnie od tego, ile włożysz w
    publiczne szkolnictwo, to ogromna rzesza ludzi będzie miała tylko
    takie wykształcenie, bo na prywatne szkoły ich rodziców stać nie
    będzie, lub nie będą skłonni za nie zapłacić. W sczególności jeśli
    zlikwidujesz publiczne szkolnictwo w ogóle, to efekt będzie taki, że
    większość obywateli nie będzie miała w ogóle żadnego wykształcenia. W
    takiej sytuacji ogólne wykształcenie będzie "gorsze", nawet jeśli ta
    część, którą będzie stać na prywatne szkoły będzie faktycznie lepiej
    wykształcona (co jest równiez wątpliwe).

    W końcu pozycja usługodawców ma znaczenie incydentalne: celem edukacji
    i służby zdrowia nie jest dostarczenie pracy nauczycielom i lekarzom,
    tylko kształcenie i leczenie mieszkańców danego kraju. Jeśli tego celu
    nie spełniają (w szczególności: usługi nie są dostępne dla znacznej
    części ludności), to pozycja nauczycieli i lekarzy nie ma znaczenia.

    > Że coś jest na rzeczy (ludzie chcą inwestować w dzieci inaczej, niż rząd to sobie
    wyobraża)
    > widać choćby z takich efektów:http://wyborcza.pl/1,75478,9764299,Po_szkole
    _lece_na_korki.html

    Jedni chcą, inni nie chcą. Co z dziećmi tych, co nie chcą inwestować w
    ogóle?

    Poza tym czytaj ze zrozumieniem: "Większość z tych zajęć zdaniem
    autorów raportu naśladuje oficjalną edukację. To znaczy - powiela
    szkolne zajęcia lekcyjne." Nie chcą inwestować inaczej, tylko reagują
    na fakt, że szkoła nie uczy porządnie tego, czego ma uczyć. Doczytaj
    też, że zjawisko ma najmniejszy wymiar w państwach skandynawskich,
    czyli tam, gdzie podatki są najwyższe i na publiczne szkolnictwo łoży
    się najwięcej.

    > Ale przypadku edukacji problem jest podwójny, bo feedback z rynku
    > (jakich umiejętności warto uczyć dzieci) musiałby pochodzić ze szklanej
    > kuli. Czyli pełna rynkowość też nie daje gwarancji dobrej alokacji
    > zasobów, ale wydaje się to nieco lepszym rozwiązaniem.

    Wydaje się idiotycznym rozwiązaniem, dlatego nigdzie w cywilizowanym
    świecie się takiego rozwiązania nie stosuje.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: